همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

لیست جهیزیه

هر وقت به وبگذر همساده ها سر می زنم، می بینم افرادی با سرچ کلمه ی "جهیزیه" به وبلاگ ما هدایت شدند.

ما فقط یک پست در وبلاگ همساده ها داریم که به نوعی به جهیزیه ارتباط داره(تشریف بیارید جهیزیه و سیسمونی ببینید!)، اما این پست نمی تونه جوابگوی سوالات متعدد بازدیدکنندگان در باره ی جهیزیه باشه. برای همین من تصمیم گرفتم امروز مطلبی رو که ماهها پیش در ارتباط با جهیزیه خوندم رو اینجا بذارم به این امید که از این به بعد هیچ مراجعه کننده ای دست خالی از وبلاگ ما برنگرده. متاسفانه من منبع این مطلب رو یادداشت نکردم، ولی یادمه بانوی جوانی که تازه ازدواج کرده بود، در یکی از فریوم ها(forum) برای راهنمایی و کمک به دختران دم بخت و مادرانشون این پست رو منتشر کرده بود.(من نظر خودمو در باره ی این لیست بلند بالا در کامنتها می نویسم.)


آشپزخانه :

بهتره یک رنگ رو برای سرویس آشپزخونه انتخاب کنید. معمولا سرویس های آشپزخونه رنگهای روشنه، مال خود من لیموییه. شما می تونید آبی کمرنگ یا چوبی رو انتخاب کنید .رنگهای دیگه یک کم پیداکردن و سِت کردنش سخته. وسایل برقی رو(به جز بزرگها) ترجیحا یک مارک بگیرید.رنگ وسایل برقی بزرگ هم یا سفید یا سیلوره که سفید بیشتر طرفدار داره. برای خرده ریزها بازار خیلی خوبه، تنوع داره، (شوش هم بد نیست) اگه حوصله جای دور ندارید یه سر هم به فروشگاه های شهروند بزنید. برای لوازم بزرگ من نمایندگی های معتبر رو توصیه می کنم. (تو شریعتی فراوونه)


وسایل عمده :

۱- یخچال فریزر رو ترجیحا خارجی بخرید اگر بودجه تون میرسه ساید بای ساید... بهترین مارکها هم سامسونگ ال.جی و بوش توصیه میشه

۲- ماشین لباسشویی مارکهای سامسونگ ال.جی . بوش

۳-مایکروفر

۴- اجاق گاز ۴ یا ۵شعله کافیه، ایرونیهاش هم کیفیت خیلی خوبی داره هم قیمتهاش مناسبتره: تکنو، سینجر، پادیسان


لوازم برقی:

۵- سرخ کن از من میشنوید مینیش رو بگیرید، هم روغن کم میبره، هم تا سالهای سال که مهمون زیاد براتون بیاد کاربردیه. مارکهای تفال و دلونگیش خوبه.

۶-بین چای ساز و سماور یکی رو انتخاب کنید.

۷-قهوه جوش چندان هم ضروری نیست، ولی به قول مامان خانوم تو جهیزیه کلاس داره، بهترین هاش مارک دلونگی، غیر اون تفال، بلک اند دکر هم خوبه

۸-ساندویچ ساز یا همون میکر واسه عروسایی که خیلی آشپزی بلد نیست شدیدا به درد می خوره

۹- پلوپز بهترینش پلوپز تفال که هم ته دیگ داره و هم بخارپز. با یه تیر دوتا نشون میزنید! تو ایرونیهاش هم پارس خزر خوبه، بهتره یه کوچک ۴نفرش رو بگیرید.

۱۰-آبمیوه گیری، مخلوط کن، آسیاب اگه می خواید خیلی هزینه کنید، جداش رو بگیرید که با سوختن موتور همشون از کار نیفتند، اگه نه یه دستگاه چندکاره مولینکسش عالیه

۱۱-آب مرکبات گیری البته اینو احتمالا براتون کادو می آرن

۱۲-ماشین ظرفشویی این خیلی لازمه، خصوصا اگر شاغلید نوع رومیزیش رو بگیرید. مارکهای موریس مجیک و الگانس خوبه

۱۳ -زودپز ایرانی مارک سِب خوبه

۱۴- آرام پز اگه شاغلید به دردتون می خوره

۱۵- همزن، گوشتکوب برقی، پاستاپز، غذاساز، اینها دیگه چندان ضروری نیست بسته به نیازتون بخرید، مثلا اگه خیلی اهل کیک  یا شیرینی پزی هستید، همزن به دردتون می خوره.


خرده ریز آشپزخونه:

۱- سرویس چینی مهمان تاحدامکان کامل بگیرید، به جنسش توجه کنید، نه مارکش. جنسهای ایرانی مرغوبی مثل مقصود با قیمت مناسب تر هم هست،  تاحد امکان از طرح های سنگین و کلاسیک بخرید چون تا مدتها باید استفاده کنید.

۲- سرویس چینی دم دستی یه فانتزی با رنگهای شادش رو انتخاب کنید، می تونید از چینی های آرکوپال هم بگیرید. معمولا یه سرویس ۶تابشقاب تخت پلوخوری، ۶تا خورشت خوری، ۶ تاکاسه کوچک و ۱ کاسه بزرگ، ۲ تادیس در سایزهای مختلف و ۶ پیش دستی کافیه

۲- سرویس قاشق چنگال مهمان نوع سه طبقه ی کیف سامسونتی آلمانیش تو بازار هست، یادتون باشه اگه چینی تون طرح نقره ای داره اینم باید طرح سیلور و اگر چینی تون طلایی داره باید با دسته های طرح دار طلایی باشه.

۳- سرویس قاشق چنگال دم دستی می تونید نوع دسته رنگی متناسب با رنگ سرویس دم دستی تون بخرید، نوع چینیش با قیمت مناسب هست، چون این سرویس استفاده اش زیاده، زود گم یا خراب میشه، پس زیاد هزینه نکنید. مدل های چینیش با جاقاشقی تزیینیش هست.

۴- پارچ و لیوان ۲دست برای مهمان و ۱ دست برای خودتون بخرید، فقط لیوانهاش خیلی باریک و بلند نباشه که راحت شسته بشه و پارچش هم خیلی بلند نباشه که تو یخچال جا نشه! مال خود من از این امپراتورها هست.

۵- استکان و نعلبکی  ۲دست بخرید

۶- قندان  ۲تا کافیه

۷- سینی مدل بلورش قشنگه، فقط یک کم سنگینه. مدل سه تایی در سه سایز مختلف طرح مسی هم هست هم سبکه هم واسه مهمون خوبه، واسه دم دستی هم از این مدلهای شیشه ای که توش گل خشکه قشنگه، فقط پلاستیکی و کائوچوییش رو حتی برای دم دست هم نخرید که اصلا شکیل نیست، پیشنهاد من یه سه تایی فلزی و یه بلوره.

۸- سرویس قابلمه تفلون معمولا شامل ۳ تا قابلمه درشیشه ای،  ۲تا ماهی تابه و ۱ شیرجوش رنگ تیره بگیرید چون روشنش سریع رنگ میگیره و پاکم نمیشه.

۹- سرویس قابلمه اضافه می تونید آلومینیومیش رو بگیرید که البته از مد افتاده یا رویی که تو طرح های قشنگ و گلدار هست یا مثل من بازم تفلون بخرید، ولی بهتره این سرویس ۲ تا قابلمه بزرگ واسه مهمون و چندتا ماهی تابه مستطیل شکل که کم جا میگیره داشته باشه. می تونید تک تک بخرید و با هم سِت کنید یک دونه ماهی تابه ی مدل دارخوشگل و فانتزی هم بد نیست بخرید.( قلب ستاره خرسی)

۹- سرویس کفگیرها... تو سرویس قاشق چنگالتون نوع استیلش هست . می تونید یه سرویس تفلون دسته رنگی با پایه بخرید، همه رنگش هم هست، حتی طرح چوبی و استیل هم داره، معمولا ۶ تکه مارک یونیکش خوبه

۱۰- سرویس خرده ریز اینم با دسته های رنگی و پایه تو بازار هست معمولا شامل وسایل زیر است که می تونید کم وزیادش هم بکنید: درنوشابه بازکن، در قوطی باز کن،(مخصوص کنسرو و ..) قاشق بستنی پوست گیر، (برای بادمجان و کدو و خیار عالیه) بیفتک کوب، همزن، خمیربر، گوشتکوب، رنده، چای صاف کن، چاقوتیزکن

۱۱-فلاکس

۱۲-سرویس دم کنی بهتره ۲ دست بگیرید، یکی گلدوزی شده، یکی ساده، معمولا شامل دوتادستگیره دو تا دستگیره فر، پیشبند، ۳تادم کنی ، دستمال روقوری، دستگیره گاز و یخچال،  دستمال اضافه است.

۱۳- حوله آشپزخانه واسه دست خشک کردن لازمه، معمولا بادستگیره فرم قلبی هست با رنگهای مختلف

۱۴- دستمال آشپزخانه هرچه بیشتر بگیرید پشیمون نمی شید

۱۵- سفره: یک کوچک  ۴نفره برای دم دستی و یک بزرگ مهمونش رو بگیرید. دقت کنید جنسش کلفت باشه که زود پاره نشه برای مهمون طرح های ساده تر بگیرد.

۱۶- ظروف ادویه اینم هرچه بیشتر بهتر، فقط قاشق های توش یادتون نره. بهتره از طرح های شیشه ایش بگیرید که خیلی راحت میشه توش رو دید طرح در چوبیش هم توبازار خیلی زیاده، ۶ تا پیشنهادمیشه:  ۴تا کوچکتر برای دارچین، زردچوبه، ادویه ی گوشتی، ادویه ی پلویی و ۳ تا بزرگتر برای نمک، فلفل، آویشن

۱۷- ظروف حبوبات، می تونید با ظرف ادویه سِت بگیرید. حداقل  ۱۵تا لازم دارید برای لپه، عدس، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید، لیموعمانی، شوید خشک، نعناع خشک، رشته سوپی، رشته آشی، جوپرک، پودر سوخاری، لپه باقالا(من خودم ار این شیشه های گلدار با در پلاستیکی لیمویی گرفتم )

۱۸-ظرف های مکمل حبوبات... اینم از همون ست ظروف حبوبات می تونید بگیرید یا جدا، این ظرف ها بزرگتره شامل ظرف چای، ظرف قند، ظرف شکر، ظرف ماکارونی، سطل برنج و سطل آشغال

۱۹ - سرویس پلاستیک شامل ۲ تا لگن برای شستن میوه، لگن خیس کردن برنج، ۳ سبد در اندازه های مختلف برای آبکشی و خشک کردن میوه، سبد مخصوص ظرفشویی، ۲ تا سبد نان و ظروف پلاستیکی دردار برای نگهداری مواد غذایی که معمولا با درهای رنگی و سه تایی هست و یک جا قاشقی برای کشو کابینت

۲۰ - جارو و خاک انداز و تِی

۲۱ -شیشه های یخچالی شامل: پارچ آب یخچالی، ۴ شیشه برای مربا و ترشی، ۲ شیشه آبلیمو و سرکه

۲۲ -ظروف یخچالی پیشنهاد من: ظرفهای سه تایی پیرکس که دو تا در داره یکی پلاستیکی واسه یخچال و یکی پیرکس برای مایکروفر و هم میشه غذار رو با اون تویخچال گذاشت و هم تو مایکروفر گرم کرد.

۲۳ -سرویس چاقو مارک زولینکنش عالیه با پایه . نوع ارزون ترش هم هست با دسته و پایه چوبی که شامل ۳ تا چاقو، یه ساتور و یه قیچی نان هست.

۲۴ - فنجان و نعلبکی به نظر من نخرید که کلی کادو می آرن! تازه تو سرویس چینی تون هم هست، اما اگه خیلی دوست دارید یه سرویس فانتزیش رو با آویز یا همون پایه بخرید و روی کابینت یا اُپن آشپزخانه بگذارید.

۲۵ -تخته آشپزخونه چوبیش رو بگیرید، مدلهای شیشه ایش فانتزیه و فقط به درد دکور می خوره کارایی نداره.

۲۶- سبد سیب زمینی پیاز یه دو طبقه اش کافیه

۲۷-سیخ کباب  ۶تا کوبیده، ۶ تا جیگری و ۶ تا معمولیش

۲۸-جا قاشق چنگالی این برای رومیز شامه، می تونید یه دوتایی بلورش رو بخرید

۲۹ -یخدان اینم برای روی میز شامه،یادتون باشه چنگال مخصوص برای برداشتن یخ رو هم باهاش بخرید، دوتا مدل بلور و سیلورشو دیدم دوتا هم کافیه

۳۰-نی و همزن دو دست بگیرید، فلزی و بلورش هست ولی بلورش قشنگتره، راستی بهتره فقط همزنش را هم بگیرید چون نی هاش خوب تمیز نمیشه.

۳۱-زیر بشقابی معمولا ۶تایی هست که شامل زیر بشقاب و زیرلیوانی است در طرح های مختلف برای کسانی که از میز ناهارخوری استفاده می کنند مفیده، نه سر سفره

۳۲- کیسه نان و کیسه سبزی، سبزی ها معمولا سه تایی ولی نان یکی

۳۳-سرویس ظرفشویی شامل: جامایع ظرفشویی، جااسکاچی، جاقاشق چنگالی، برای جا اسکاچی می تونید از لیوان های پلاستیکی دردار که در رنگهای مختلف با شکل جوجه فیل و ... استفاده کنید، فقط باید تهش رو چند تا سوراخ کوچولو کنید.

۳۴-نمکدان و فلفل دان برای مهمون تو سرویس چینی تون هست، یه دم دستیش رو با سینی کوچک بخرید

۳۵-سرویس سرامیکی یا پیرکس، البته معمولا کادو می آرن.اما این سرویس ها که من با سبد حصیریش رو گرفتم و جدیدا با گرمکن فلزیش اومده هم قشنگه، معمولا شامل ظرفهای سوپخوری (گرد دردار ) وظرفهای خورشت خوری (مستطیل شکل و بدون در ) است (البته من سروسی بستنی خوری با قاشق و ظرف سس و آبلیمو و نمک و فلفل که در سینی هم هست و زیر قاشقی کنار گاز رو هم از همین سرویس گرفتم )

۳۶ -کتری قوری رو گازی واسه وقتی برق میره خیلی به درد می خوره، جنسش سرامیکی و چینی در رنگهای مختلف و طرح دار هست

۳۷ - لوستر آشپزخانه

۳۸- پرده آشپزخونه معمولا از جنس حریر چروک یا کتان دو رو می گیرن و مدل پشت دری میزنند

۳۹- جا اسفندی خصوصا روز جهازبرون و شب عروسی لازمتون میشه درداراش بهتره.

۴۰ -شعله پخش کن برای روی گاز

۴۱ -شکرپاش


از اینجا به بعد وسایلیه که ضروری نیست و معمولا هدیه می آرن و اکثرا فقط بعضی هاش را برای جهیزیه می خرن، من که هیچکدوم رو نخریدم یک سری شو برام هدیه آوردند:

ترازوی آشپزخانه- سرویس بستنی خوری- ظرف اردورخوری- وردنه- تنگ و گیلاس- فرش آشپزخونه- آ رام پز- چرخ گوشت- سیر خردکن- شیشه شور- قیف-  جاخلال دندان-  زعفران ساب- فشارشکن شیرآب


تزئینات آشپزخانه :

البته اینا سلیقه ای دیگه، ولی چون خونه عروس خانومه یه چندتاییش واسه خوشگلی لازمه:

دکوری رو یخچالی، گلدان های گل مصنوعی، شمع های تزیینی، ظروف دکوری شیشه ای که داخلش میوه های رنگی یا گل خشک است ، عروسکهای جادستمالی که به دیوار نصب میشه، ساعت دکوری


هال و پذیرایی :

این بستگی به جا و بودجه تون داره، ولی به هرحال بهتره یه سِت رنگ رو انتخاب کنید(مال خود من طلایی صورتی چرکه )

کرم -قهوای که با مبلمان چوبی فندقی یا تیره خیلی هماهنگه

طلایی -صورتی چرک یا پوست پیازی برای مبلمان طلاییی

زرشکی طلایی که برای خونه های بزرگتر قشنگه چون فضا را کوچک نشون می ده

کرم -سبز برای ست مبلمان رنگ چوب روشن

طلایی - آبی که البته پیدا کردنش خیلی سخته


۱- فرش: اول خونه بگیرید و بعد فکر این یکی بیفتید، اگه بودجه ش رو دارید دستباف در غیر این صورت ماشینی. الان دیگه فرش بزرگ با توجه به اینکه خونه ها سنگ یا سرامیکه رایج نیست و معمولا ۶ یا۹  متری می گیرند و برای پذیرایی روالش ۱ یا ۲ فرشه. هرچند تا که جا بشه، معمولا رسمه یکیش رو داماد میاره. رنگش رو با توجه به رنگ انتخابی ست پذیرایی بگیرید . سعی کنید خیلی روشن نباشه که سریع چرک میشه. برای پذیرایی طرح های خلوت تر و سنتی، برای هال اسپورت می گیرند فرش مهستان و کویر یزد طرح های خوبی داره (مرکزش شمال خیابان هفتم تیره)

۲- مبلمان معمولا یک سرویس راحتی +ناهارخوری کوچک می دن، و لی اگر بودجه تون بیشتره می تونید سرویس استیل بخرید. درباره رنگها قبلا گفتم اما برای طرح های راحتی مبلمان استقبال که ترکیه ایه خیلی قشنگه. (بورس خرید هم یافت آباد دلاوران یا جمهوریه). رنگ مبلها رو خیلی روشن نگیرید که سریع چرک میشه

۳- بوفه هماهنگ با سرویس مبلمان بخرید، الان دو جور بوفه در بازارهست: یکی بوفه های تمام شیشه و یکی بوفه های کوتاه پهن است که روش آینه شمعدان می ذارند و بیشتر مناسب خونه های بزرگه

۴-لوستر معمولا رسمه آقا داماد می خره، مرکزش طرفای بازاره اما یادتون باشه باید بر حسب جنس آینه شمعدانتون و هماهنگ با آن سیلور، برنز یا طلایی یا چوبی باشه (مال من برنزه )

۵-تابلو اگر ست راحتی گرفتید تابلوهای طرح کوبیسم و طرح های اسپرت آبرنگی قشنگه، برای مبل استیل باید تابلوهای نقاشی رنگ روغن بخرید (مال خود من دو تا تابلو رنگ و روغن منظره هست)

۶- سرویس سطل آشغال، جا دستمالی، جاکارد و چنگالی می تونید طرح نقره اش رو بخرید که آبکاری شده است یا طرح چوبیش رو

۷-پادری... فرشهای کوچک پادری معمولا برای راهروهای جلوی در خریده میشه طرح های گلیم-فرش یا گبه هم قشنگ تره، هم ارزون تر

۸- کوسن... کوسن های روی مبل رو می تونید از پارچه خود مبلتون یا حتی پارچه پرده تون تهیه کنید. برای مبل استیل چهار کوسن مربعی( دوتا هر طرف کاناپه )و یکی مدل شکلاتی در وسط بذارید و برای مبلمان راحتی از مدل های دایره یا مربعی هر تعداد که دوست دارید.

۹ -رومیزی البته به شرطی که میزهاتون کنده کاری نباشه. برای روی میز ناهار خوریِ عسلی ها و میز پذیرایی لازم دارید. می تونید از طرح های دستی قلاب بافی یا رومیزیهای سنتی ترمه یا رومیزی های جدید که حریره و سنگ دوزی شده بگیرید، البته این سنگ دوزی ها به شرطی خوبه که نخواهید روی میز شیشه بندازید.

۱۰ -جاکلیدی به دیوار نصب میشه معموله پلی استر یا گچیه

۱۱- پرده معمولا برای عروس زیر و رو با والان می زنند. اگه می خواید خیلی گرون نشه یه سر اطلس پود بزنین (را ه دور هم مولوی رو پیشنهاد می کنم اگه وضعتون هم خیلی عالیه برید زرتشت ). راستی اگه ست مبلمانتون چوبیه، چوب پرده تون رو هم چوبی و اگه طلایی فلزیه، طلایی بگیرید. دقت هم کنید پرده تون طوری باشه که از بیرون داخل خونه دید نداشته باشه، چون آقا دامادها بهش خیلی حساسند. رنگ پرده زیر و رو یا باید یکی، ولی کمرنگ، پر رنگ باشه (مثلا آبی کمرنگ زیر و آبی پر رنگ رو) یا از دو رنگ متضاد که خودش رو نشون بده. معمولا زیری رو رنگهای روشن تر و رو، رو رنگهای تیره تر می زنند. برای خونه های با مبلمان راحتی و اسپرت از انواع راه راه هم می تونید استفاده کنید

۱۲ -ساعت دیواری

۱۳-ظروف پذیرایی (این ظرفها را معمولا یا در بوفه می چینند یا روی میزها اگه ست باشن که بهتره)

۱-میوه خوری می تونید بلوری زیر و رو (کاسه بشقاب)بخرید، هم رنگیش هست هم سفیدش . الان تویو های ژاپنی که فرم مثلثی هست زیاده (می تونید یه رنگی متضاد با رنگ مبلمانتان رو بخرید با یک کوسن همرنگ که اونم رنگش متضاد پارچه مبله و البته رو میز پذیرایی بذارید)

۲-آجیل خوری... ظرف آجیل خوری با ۶ تا پیاله هاش هست(اینم ست میوه خوریتون بگیرید ) و یه قاشق استیل برای برداشتن آجیل ها رو هم یادتون نره

۳-گلدان بلور

۴- تنگ و گیلاس

۵- شکلات خوری می تونید دو تا کوچک روی هرکداوم از میز عسلی هاتون بذارید، ترجیحا دردار بگیرید که خاک رو شکلات هاتون نشینه


از اینجا به بعد معمولا آقا داماد می خره :

- تلویزیون بهترین مارک سونی، البته ال.سی .دی ، بعدش سامسونگ و نهایتا ال.جی پیشنهاد میشه

- میز زیر تلویزیون اگه می تونید کشو دارش رو بخرید واسه گذاشتن سی دی هاتون کلی به درد می خوره.

- سینما خانگی

- ماهواره

- گوشی تلفن پاناسونیک مارک خوبیه، دو گوشیش رو بخرید

- جاکفشی اگه جا دارید می تونید مدل جالباسی- جاکفشی رو که آینه هم داره بخرید


بقیه هم وسایلیه که برای جهیزیه ضروری نیست اما معمولا برای تزیین یا به قول خودمون پرکردن خونه بعضی هاش خریداری میشه

میز تلفن- میز بار-گلهای مصنوعی- گلدان های گل طبیعی-ظروف دکوری - آویزهای فانتزی که از سقف آویزان می شه ـ شمع های دکوری - مجسمه -چشم زخم-زیرسیگاری- قاب عکس- میز گرد - میزهای مرمر با پایه های برنزی


اتاق خواب :

من یک اتاق خوابه در نظر می گیرم .ست اتاق خواب عروس، معمولا رنگهای صورتی گل بهی سفید یا آبی کمرنگه، اما شما می تونید هر رنگی دوست دارید انتخاب کنید، چون پیدا کردن وسایلش راحتتره، مال اتاق خود من صورتیه

۱- فرش معمولا یک قالیچه کوچک جلو تخت میندازند که از طرح های فانتزی فرش -گلیم یا گبه میشه استفاده کرد مدلهای جدید شگی هم تازه اومده که یک کم تمیزکردنش سخته ولی یک سر فرش ستاره کویر بزنید می تونید از تو سایتش هم طرح هاش رو ببینید

۲- لوستر

۳-سرویس خواب جهت اطلاع در دوسایز۲*۱۶۰و ۲*۱۸۰هست .*ترجیحا رنگ تیره نگیرید که باید مثل من دائم دستمال به دست گردگیری کنید.*مدلهای گردش هم اومده که اگر جاتون بزرگه خیلی نازه.*مدلهای لبه دار هم ترجیحا نگیرید که تمام دست و پاتون رو کبود می کنه.*اگه دنبال جا هستید تختی بگیرید که زیرش کشو داشته یاشه و میز آرایشش کوچک و بزرگ بشه .*مطمئن بشید مدلی انتخاب کردید که آینه اش روش محکم میشه *مدلهای فانتزی حصیری هم اومده که جدیدتره و قیمتش هم ارزونتر

۴-سطل و جادستمالی مدل توریش هست و مدل عروسکیش

۵-تشک تخت مارکهای رویا و خوشخواب خوبه، اگه رویا می گیرید مدلهای سوپرآرام و آسمان رو توصیه می کنم

۶ -لحاف بالش و روتختی می تونید همه رو از لایکو بگیرید، یه ملحفه برای روی تشک از نوع کشدار که روتشک محکم بشه، ملحفه دونفره، لحاف دونفره که معمولا دوتا روبالشی هم داره و دوتا بالش. اگر طرفدار مدلهای اسپرت هستید می تونید لحاف- روتختی بگیرید که جنساش کتونه، هم هزینه اش کمتره، هم با یه تیر دو نشون زدید وگرنه باید یه روتختی جدا هم بگیرید. می تونید همه رو هم یک رنگ و از یک پارچه بگیرید که قشنگتره

۷-ملحفه و روبالشی اضافه، دوتا روبالشی و یک ملحفه اضافه می تونید سفید بگیرید که هروقت خواستید راحت تو وایتکس بندازید

۸ -روتختی ...بهترین جای خریدش بازاره، معمولا برای عروس ساتنی که توردوزی و روبان دوزی شده هست، فقط به سایزش دقت کنید

۹ لحاف تشک مهمان، معمولا رسمه یک دست عروس خانوم می آره، یک دست آقا داماد که هر دست شامل تشک، لحاف(لحاف حاضری ها هم سبکتره هم ارزون تر، یه روبالشی هم داره )یه ملحفه و یه پتو، بهتره رنگش رو متفاوت با رنگ سرویس خواب خودتون بخرید

۱۰ا-  اتو بخار با کف سرامیکی بگیرید، الان همه رنگش هست که می تونید با رنگ پارچه رو میز اتو هماهنگ کنید

۱۱ -میز اتو، روکش میز اتو

۱۲- جاروبرقی... برای خرید به واتش دقت کنید، هرچه بیشتر باشه قدرت مکشش هم بیشتره، مال من سامسونگه و راضیم

 ۱۳- جاروشارژی

۱۴ - چوب لباسی و کاور لباس، هرچی بیشتر بهتر. نوع چوبیش برای کت و پالتو و فلزیش برای مانتو شلوار خوبه، پلاستیکی هم اصلا نخرید که می شکنه

۱۵ - جارختی و گیره برای بالکن لازمه

۱۶ سبد وسایل خیاطی، جعبه های حاضریش در بازار هست، می تونید جداجدا بخرید و تو یه سبد حصیری هم بذارید و معمولا شامل قیچی خیاطی، متر، جاسوزنی، سوزن خیاطی، سنجاق قفلی، سوزن فرفره، انگشت دونه، بشکاف و قرقره های رنگی نخ


اینم وسایل اضافه که ضروری نیست ولی برای تزئین اتاق عروس و پرکردن خونه خصوصا اگر بیشتر از یک اتاق خواب دارید به درد می خوره:

آباژور برای رو پاتختی ها می تونید ست لوتر بخرید- شمع تزیینی- گلدان های مصنوعی- تابلو میشه از کارهای کوبلن دوزی یا هنرهای دستی خودتون هم استفاده کنید- قاب عکس-مجسمه دکوری برای رو میز آرایش- جاپنبه ای با پنبه های رنگی برای رومیز آرایش- جا لوازم آرایش شیشه ای-جعبه های تزئینی جواهر-گل های خشک- کتابخانه-عروسکهای دکوری (که همه در انواع خرس و خرگوش دارند) چرخ خیاطی- ترازو- پتو مسافرتی-بقچه ترمه


دستشویی و توالت :

۱-دمپایی

۲-پادری برای در بیرون دستشویی میندازن. فرم های نیم بیضیش بهتره، ولی مدل های مستطیلی بیضی و گردش هم هست. رنگ روشن اصلا نگیرید

۳- ست دستشویی شامل: جاصابون مایع، جاصابونی، جامسواکی، سطل آشغال، توالت شور، جاحوله ای، جا دستمال توالت، البته بعضی خونه ها یه سریش رو داره و نیازی نیست. می تونید از ستهای سرامیکی که یکم گرونتره بخرید یا پلاستیکی که اطلس پود داره یا شیشه ایها که اصطلاحا آکواریومی میگن

۴-حوله دست از مارکهای معتبر بگبربد که زود خراب نشه

۵-بوگیر

برای تزیین از شمعهای تزیینی گلدانهای مصنوعی گوچک سنگهای رنگی گل خشک استفاده کنید


حمام :

۱- دمپایی

۲-پادری

۳- لگن و صندلی حمام

۴- سرویس لیف ها

نظرات 20 + ارسال نظر
لیست جهیزیه چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت 17:58 http://mykitchenco.com/ست-آشپزخانه-عروس/

مرسی عالی بود

لیست جهیزیه شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 20:45 http://mykitchenco.com/

مرسی عالی بود

لیست جهیزیه پنج‌شنبه 12 فروردین 1395 ساعت 18:51 http://mykitchenco.com/

لیست جهیزیه کامل با قیمت دارید ؟

عبدالحسین فاطمی دوشنبه 11 آبان 1394 ساعت 08:30

سلام

به جای یک دختری از یک خانواده فقیر که تو خونه دوستش اتفاقی این وبلاگ و این لیست را دیده مطلبو خوندم .

بیچاره دختراهایی که ندارند ولی می دانند .
خیلی از دختر خانومای نجیب و شایسته و زیبا رو می شناسم که فقط و فقط بخاطر اینکه پدر توان تهیه جهیزیه ندارد خواستگارها را به بهانه های مختلف رد می کنند .
ما در وبلاگ یا روی کاغذ زندگی نمی کنیم که متاسفانه روی زمینی زندگی می کنیم که هر روز بیشتر از روزهای قبلش آلوده زخارف دنیوی می شود.

ممکنه خانوم های گروه بهشون بربخوره ولی قطعا منشأ بسیاری از این مشکلات بعضی از خانوم های محترم هستن .
امیدوارم روزی برسه خانوما به فکر اصلاح رویه شون باشن

سلام
من به جای یک دختر از قشر متوسط که پدر و مادرش هر دو مثل ما معلمند این لیست رو خوندم و کم مونده بود قالب تهی کنم!
ببم جان اگه کامنتهای این پست رو خونده باشید می بینید که همه ی خانمها مخالف تهیه ی چنین جهیزیه ای هستند.
من نظرم اینه که داماد مراسم عروسی برگزار نکنه و در عوض با کمک خانواده ی عروس وسایل زندگیشونو تهیه کنند.
ما که اگه یک زمانی بچه ها بخوان ازدواج کنند آه در بساط نداریم .خدا کنه خودشون برن سر کار و یک مبلغی پس انداز کنند

sara دوشنبه 11 آبان 1394 ساعت 01:27

سلام....

واقعا که باید افرین گفت به این خانم ... بابت نوشتن این لیست بالا بلند.... و همچنین به مریم بانو بابت ویرایش و انتشارش ...

یادم باشه سیوش کنم ... یکی دو سال دیگه بدم دست مهربان همسر ... یعنی بابای عروس!

البته مزاح فرمودیم ... ایشالا تا زمان عروس شدن دخترای بنده برسه ... رسم جهیزیه دادن کن فیکون شده !!

بزرگ یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 18:22 http://abiaramesh.blogfa.com

سلام این پست شدیدا خانمان بود
از آنجا که دختر هم نداریم به همین دوخت کامنت بسنده میکنیم

سلام
ای بابا!
بزرگ عزیز درسته که دختر ندارید اما کاش برامون می نوشتیدتو کانادا چیزی به اسم جهیزیه هست و آیا خانواده ها وظیفه دارند مثل ما به دختراشون جهیزیه بدن؟

مریم یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 17:48

سلام
دوستان عزیز ممنون برای کامنتهای قشنگی که نوشتید
با خوندن کامنت جناب امین زاده بادم افتاد یکی از چیزایی که خیلی زائده بوفه ست! تو سایت دیوار که می رم می بینم یک عالمه بوفه گذاشتند برای فروش( به قول خودشون در حد نو) بوفه هم جا اشغال می کنه و هم اینکه عروسها مجبورند کلی خرج کنند تا با ظرفهای کریستال پرش کنند! ببم جانها بوفه نخرید که سخت پشیمون می شید.
جناب کمانگیر نمی دونم دختر خانمتون چند سالشه؟ اما مبادا از الان اسباب و اثاثیه بخرید بهتره طلا بخرید و وقتش که شد طلاها رو بفروشید و جهیزیه بخرید
نگین بانو جان چقدر خندیدم به کامنت دومتون مخصوصا به تجریه و تحلیلی که از مراسم داشتید اگه خانواده ی عروس می دونستند شما به سخره گرفتیدشون، همون موقع از مجلس بیرونتون می کردند
ناهید جان ممنون برای نکته ی مهمی که نوشتی...واقعا چرا تو لیست جهیزیه کمد کتابخونه و کتاب نیست؟

نگین یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 16:02

یکی از مراسمی هم که بشدت، یعنی بشدت میگما ! ازش بیزارم مراسم نشون دادن جهیزیه ست (که خدا رو شکر در خانواده من باب نیست)
ولی خیلی جاها دعوت شدم و بالاجبار رفتم و جهیزیه عروس خانم رو دیدم

ماشاالله عروس خانم 5 تا خواهر داشت!!
خواهر بزرگتر جهیزیه رو یکی یکی اعلام میکرد با مدل و مارک مربوطه !!!
خواهر وسطی هم از این مراسم باشکوه فیلم میگرفت که نگه دارن یادوغاری

ملت هم هی به به و چه چه کنان ، با اعلام مارک و مدل هر وسیله ، یه جمله تشکر آمیز تحویل مادر عروس میدادن که:
واااااای خانوم دست شما درد نکنه چقدررررررر زحمت کشیدین وااااااای خانوم شیر مرغ تا جون آدمیزاد که میگن همینه هاااااا

دست آخر هم یه کمد تو اتاق خواب رو باز کردن پر از جعبه خالی !!!!

به جاااااان خودم قسم
یعنی چوب بشم اگه دروغ بگم!!
یه کمد پر از جعبه خالی !!

خواهر عروس خانم که جهیزیه رو اعلام میکرد با یه خنده موزمارانه !! گفت : میبینید عروستون چقدر با سلیقه ست ؟
حتی کارتن های خالی وسائل رو دور ننداخته که وقتی ایشالا آقا داماد خونه خریدن ، وسائل رو با کارتن هاش جابجا کنن که خراب نشن
(یعنی بصورت زیر پوستی اعلام کردن که آقا داماد باید عنقریب خونه بخرن)

در صورتیکه داماد بینوا یه آپارتمان دو خوابه خیلی تر و تمیز در یکی از نقاط خوب شهر کرایه کرده بود ...

بعدش هم یه تابلوی نقاشی (از همون مدلهای نقاشی سارا 5 ساله از تهران) به دیوار زده بودن که خواهر عروس خانم فرمودن :
این نقاشی هم هنر عروستونه میبینید چه عروس هنرمندی نصیبتون شده ؟

یعنی من دیگه کم مونده بود عین این فیلمهای وسترن یه لگد بزنم زیر میز وسط کافه ، نه ببخشید ، زیر میز وسط آشپزخونه ، و بگم :
جمععععععععع کنید بابا ، عروسیه یا تبلیغ تلویزیونی ؟

ناهید یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 16:01

سلام
مریم جان خسته نباشی از تنظیم و ویرایش این متن طولانی
لیست جهیزیه خیلی طولانی بود ،در واقع از کامل هم کاملتر بود ...ایکاش به این لیست یک کتاب هم اضافه می شد از باب شعور زندگی کردن.
تازه با این همه وسایل در بعضی خونه ها آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهارهیچی !
به هر حال خدا به داد پدرها برسه با این اوضاع گرونی مملکت ...:

نگین یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 15:53

سلام
مریم بانوی عزیزم دست مریزاد

خواهر من که با خوندنش اینطور سرگیجه گرفتم خدا به داد برسه وقت خریدنش

آقا من یه چیزی بگم کسی دعوام نمیکنه ؟
آقا من بشدت با این چیزا مخالفم !!
نه اینکه با خرید وسائل برای یک زوج جوان مخالف باشما
نه
من با مرز بندی و خط کشی بین اینکه خانواده عروس باید چیکار کنه و خانواده داماد چیکار ، مخالفم اونم از نوع مخالف سرسختش !

بابا من میگم دو تا نوگل نوشکفته میخوان وصلت کنن ، خوب خانواده هرکدومشون یه مبلغی بذارن کنار ، دختر و پسر هردو باهم برن وسائل بخرن ..

شاید اصلا فرش نخوان ! بخوان رو روزنامه زندگی کنن ولی بجاش یه ماشین مدل ماشین جناب دادو بخرن

شاید بخوان بجای پرده و لوستر از روزنامه و فانوس! استفاده کنن ولی بجاش یه سفر برن سواحل بوووووووق و اونجا ایامی رو بخوشی بگذرونن

شاید نخوان مجلس آنچنانی بگیرن ولی بجاش بخوان سکه بهار آزادی بخرن پس انداز کنن واسه آینده شون

به هر حال این نظر منه

متاسفانه یه چیزهایی هم بخاطر چشم و هم چشمی باب شده که بشدت خانواده عروس و داماد رو تحت فشار میذاره

یادمه یکبار خانمی از دوستان میگفت با هزار خون دل برای دخترم بهترین و شیک ترین جهیزیه رو تهیه کردم که جلوی خانواده داماد سربلند(!) باشه، فردای عروسی ، خواهر داماد گفت : خانم فلانی ، دستتون درد نکنه ها .. ولی الان دیگه بشقاب مثلثی شکل مد شده ، دیگه گرد و مربع از مد افتاده

منم دلسوزانه راهنماییش کردم گفتم عزیزم شما باید همون سرویس چینی رو کلاً رو سر ایشون خورد میکردی تا بفهمه یک من ماست چه مقدار کره در خود دارد

علی امین زاده یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 13:11 http://www.pocket-encyclopedia.com

لیست کاملی به نظر میاد اما به نظرم با آمدن بچه، خیلی از این ابزارها یا در معرض انهدام قرار می گیرند یا در عرض تبدیل کاربری به اساب بازی!

kamangir یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 12:44 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
خدا رو شکر من خانمی دارم که زحمت فکر کردن به این لیستهای بلند بالا را واسم کم کرده ، برای خریدن جهیزیه هم فعلا کمی زوده ولی موافقم که به مرور زمان تهیه بشه تا بابای بابای خونه یهوئی در نیاد

همطاف یلنیز یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 10:13 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
نخست: نه خسته مریم بانو خداییش برای خواندش شخصا رفتم و برگشتم... دستتان و چشمتان درد نکند برای ویرایش و ردیف کردن این لیست
بعد: به قول دادو خان خانه باشد مابقی فبها
بعدتر: شخصا بیشتر آن قسمت انتهایی ( سرویس بهداشتی و حمام) را می پسندم وگرنه هم قسمت آشپزخانه هم خواب اضافات! زیاد دارد.
آخر: در فامیل ما اون قسمت عمده (فریزر و اجاق گاز و ماشین لباسشویی) معمولا به پای آقا داماد نوشته می شود بعلاوه یه تخته فرش و وسایل صوتی تصویری
...

سهیلا یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 10:12 http://nanehadi.blogsky.com/

ما سی سال پیش ازدواج کردیم و جهیزیه رو بسیار ساده و در حد نیاز گرفتیم. مابقی پول جهیزیه رو هم دادیم برای خرید خانه. بعد که به خانه خودمون رفتیم و قرضهامون رو دادیم ذره ذره وسایل اضافه کردیم و چقدر لذت بخش بود چند وقت یکبار داشتن وسیله جدید در خانه. شاید یکی از مشکلات زن و شوهر های امروزی همین باشه که لذت های مشترک براشون کم شده.همه چیز آماده از طرف والدیدن در اختیارشون قرار میگیره.البته همسرم معتقده اگر از طرف والدین تامین نشن جوان ها دیگه نمیتونن وسیله بخرن.

یادخاطرات یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 10:04

سلام

این ارزو بد نیست اما امیدوارم زود پرنسس وشاهزاده رااز دست

ندهند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد