همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

فقر و غنا

 

شب گذشته تلویزیون فیلم گزارش گونه ای از هتل تاج محل در شهر بمبئی هندوستان نمایش می داد . برای من و امثال بنده که توان و استطاعت دیدار دنیا را ندارند و سایر برنامه های شبکه های متعدد تلویزیونی –البته بجز اخبار و باز صدالبته به کرات!!!- جاذبه ای ندارد ،انتخابی بهتراز دیدن فیلم های مستند نیست و این گزارش نکات تامل بر انگیزی داشت که نوشتن آن  رابرای دوستان مفید دیدم.

ساختمان هتل ،عمری بیش از صد سال داردو از نظر معماری بسیار زیبا و چشم نواز است .موقعیت هتل نیز ،بخاطر مجاورت بادریا ودر کنار بنای معروف دروازه هند استثنایی است .

هزار و پانصد کارمند و خدمه هتل با سرو لباس مرتب و تمیز و با نظم و انضباط در خدمت به مهمانان هتل با روی گشوده و لبخند تلاش می کردند رضایت مهمانان را جلب کنند .

مدیران و کارمندان هتل می گفتند :بر اساس فرهنگ هند ،وقتی مهمانی برای ما می رسد نه تنها او مهمان است بلکه –پناه برخدا-او خداست !!یعنی در واقع مهمان ،خداست !!

با همین دیدگاه و نظر است –که اینطور که در فیلم نشان داده می شد – خدمت کاران به کار در هتل و خدمت به مسافران افتخار می کردند .

هزینه اقامت در این هتل زیاد است و مسافران ، ثروتمندانی از گوشه و کنار دنیا که برای ماندن در این هتل دغدغه پول نداشتند . به طور مثال یک تاجر نفت مشتری پنجاه ساله یکی از سوئیت های این هتل بود .

سوئیتی با بهای هرشب دوهزار پوند –به نرخ امروز حدود یازده ملیون تومان خودمان-و مسافرانی که در این سوئیت  اقامت داشته اند ،اشخاصی نظیر اوباما ،سارکوزی ....و دیگر کله گنده های دنیا و از جمله محمدرضا پهلوی شاه سابق مملکت ما!!

از دیگر مهمانانی که حاضر به مصاحبه شده بودند ،خانم 83ساله ای اهل یونان ،که شش ماه پائیز و زمستان -که هوای یونان سرد است –را در این هتل به سر می بردو بقیه مسافران نیز از همین دست و قماش !!

خوب ، این تا اینجای قضیه ... به قول معروف دارندگی است و برازندگی !!!

اما نکات جالب و تاءسف باری هم در کنار این گزارش وجود داشت . این که 55درصد مردم شهر بمبئی زاغه نشین هستند و سرپناه و مسکن مناسبی ندارند . بیش از بیست درصد مردم زیر خط فقر به سر می برند -و البته تعریف خط فقر در هندوستان احتمالاً با کشورهای مرفه و برخوردار فرق اساسی دارد.

اگرچه دوربین فیلمبردار بیشتر از همه خود هتل و خدماتش را برجسته می کرد ،سه سطح مشخص از مردم در فیلم نمود داشتند .

یکی ثروتمندان و سیاستمدارانی که میهمان ویژه هتل بودند

دیگری زاغه نشینانی که در مسافتی نه چندان دور از هتل در فقر و فلاکت زندگی می کنند

و گروه سوم خدمه و کارکنان هتل که بینا بین این دو گروه هستند .

بارها و بارها در حین دیدن فیلم این شعر معروف باباطاهر به یادم افتاد که می گوید :

اگر دستم رسد برچرخ گردون

ازو پرسم که این چین است و آن چون

یکی را می دهی صد ناز و نعمت

یکی را نان جو آلوده درخون ...

پی نوشت :

از همه خوانندگان عزیزی که در پست های قبلی حقیر کامنت گذاشتند و بنده در جواب کوتاهی کردم پوزش می طلبم .

نظرات 15 + ارسال نظر
علی امین زاده شنبه 16 آبان 1394 ساعت 08:30 http://www.pocket-encyclopedia.com

تا حالا به هند مسافرت نداشته ام اما از یکی از دوستان شنیده اما با وجود فقر، مردم شادی هستند. ایشان می گفت: کافیه توی خیابون یه بشکه برداری و روش ضرب بگیری. تا چشم به هم بزنی 20 نفر دور و ورت دارن می رقصن! بی خیال همه ی دنیا!

البته راست و دروغش رو نمی دونم.

سارای قصه سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 18:18 http://ghese83.blogsky.com

سلام
یکی از آشنایان ما به چین سفر کرده بودند..با کنجکاوی و علاقه از دیوار چین پرسیدیم !! کاشف به عمل آمد که هر زمانی که همسفران به دیدار دیوار میرفته اند ایشان در بازار وقت میسوزانیده اند..
فلذا! اعتبار سفر به مسافر آن است نه به خود سفر..(البته که ترکیب سفرخوب و مسافر خوب بهترین است)

سلام
مهم این است که خوش بگذره چه تو بازار و چه در اماکن باستانی
احتمالاًایشون از بازار بهتر لذت می بردند

همطاف یلنیز سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 16:40 http://rahi-2bare.blogsky.com/

pic<http://s3.picofile.com/file/8220732150/Hotel_at_night.jpg>pic
سلام سلام
با اجازه همساده ها... به موضوع فرعی این نوشته می پردازم ...هتل کاخ تاج محل
گفته شده داستان احداث هتل کاخ تاج‌محل مومبای، مانند داستان بنای تاج محل اصلی در آگرا شنیدنی است. گویا در زمان سلطه بریتانیا در هند، جمشیدجی تاتا، از بازرگانان زرتشتی هندی که بعدها پدر صنعت هندوستان لقب گرفت، می‌خواست برای یکی دو روز در هتل واتسن، از بهترین هتلهای بمبئی بماند. به او اجازه نمی‌دهند، چون هتل مختص سفیدها یا فرنگی‌ها بود. زخم این اهانت اجنبی‌ها در سینه، جمشیدجی تاتا می‌ماند تصمیم می‌گیرد هتلی بسازد که هتل واتسون را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.جمشیدجی تاتا که از سرمایه‌دارن بنام هندوستان بود، با کمک دو معمار هندی و یک معمار انگلیسی هتل مجلل کاخ را ساخت که روز ۱۶ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی، درهایش را به روی میهمان‌ها باز کرد و اجازه داد که هندی‌ها هم مانند انگلیسی‌ها زیر یک سقف اقامت کنند و هیچ نوع تبعیض قومی و نژادی برای میهمانهایش قائل نبود.
البته جمشیدجی تاتا در سال ۱۹۰۴، یک سال بعد از گشایش هتل تاج درگذشت.

سلام
ممنون
توضیحات تکمیل کننده شما خوب بود . هند از قدیم کشور هفتاد دو ملت بوده و هنوز هم اینجوریه

دادو سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 16:15 http://www.dado23.blogsky.com

سلام دوباره

همیشه وقتی چنین مطالبی عرضه و یا بحث هایی در جریان هست ، خودآگاه یا ناخودآگاه مردم می روند و توی حیاط عدالت چادر می زنند !!

برخی ها برای توجیه داشته هایشان ادعا می کنند که خدا به آنها رسانده است و یک کاشی بالای سردر خانه می زنند که " هدا من فضل ربی " انگار فضل خدا شامل حال آنها شده است و به بدبخت و بیچاره ها از این فضل چیزی نرسیده است و در مقابل برخی بلافاصله خدا را نشانه می روند ( البته عدالتش را !! ) که چرا !؟ و چرا !؟ و ...

در حالیکه بخش رحمانیت سفره ای گسترده است برای همه مخلوقات و هر کس به اندازه تلاش خود ( مشروع یا نامشروع !! ) از این خوان برخوردار می شود و مطمئنا برای اندوخته ها و اسراف ها و ... در روزی جوابگو خواهد بود !!! در کنار این رحمانیت خدا که می تواند از ناحیه طمع ، باعث انحراف و گمراهی بشود ؛ توصیه های مکرری برای انفاق آمده است و متاسفانه افراد کمی از برخوردارها از این امر مبارک و پر منفعت استقبال می کنند که آنهم خسرانِ مضاعف است !!

کشور هند کشور عجایب است !! گرانترین و لوکس ترین قطارهای جهان در هند تردد می کنند و بیرون آنها برای مردم رایگان می باشد !! عکس های این قطارها برای همه آشنا هستند ... مهاراجه هایی با ثروت های هنگفت و زمینهای بسیار بزرگ وجود دارند و آن وقت مردمی بسیار که کنار خیابان بدنیا آمده و آنجا زندگی کرده و از دنیا می روند !! ولی چیزی که در شرق دور جالبتر است تفکر و بینشی هست که آنها به زندگی دارند و شاید برای کسانیکه از دور تماشا می کنند مفهوم و هضم پذیری نداشته باشد !!

سلام
البته ثروت به خودی خود مذموم نیست اما وقتی پای جمع آوری مال به هر روش که بشود پیش میاد ،خوب معلومه که اصل ثروت زیر سئوال میره .
بنده خودم به عدالت اجتماعی و نوعی سوسیالیزم که بتواند حداقل ها را برای همه مردم تامین کند معتقدم و به جد اعتقاد دارم که : هیچ کاخی نیست که در کنارش هزاران کوخ وجود دارد و کاخ نشینان ،به هر دلیل،از حق این کوخ نشینان سوئ استفاده ها کرده اند

مریم سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 16:05

سلام نگین بانو جان
نویسنده ای که شما مطلبش رو در باره ی نجس ها خوندید قطعا و یقینا مغرض بوده
نظام اجتماعی هند، نظام کاستی هست یعنی یک نظام طبقاتی
4 طبقه در نظام کاستی قرار داره و نجس ها از این نظام بیرونند و در نتیجه از خیلی از فرصتها و مزایای اجتماعی محرومند
یادتونه تو کتابهای تاریخ در باره ی نظام طبقاتی ساسانیان می خوندیم که جامعه رو به چند طبقه تقسیم کرده بودند: موبدان - سپاهیان - دبیران - و آخرین طبقه مردم بودند(دهقانان، کشاورزان، صنعتگران و پیشه وران)
اگه یادتون باشه هیچ فردی حق نداشت از طبقه ی خودش به یک طبقه ی دیگه بره. نظام کاستی خیلی بدتر از نظام طبقاتی ساسانیه.
البته گاندی در جهت رفع محرومیتهای نجسها خیلی تلاش کرد اما در هند همچنان افکار فسیل شده ای وجود داره که معتقدند فرزند یک نجس ناپاک به دنیا میاد ، ناپاک زندگی می کنه و ناپاک می میره
نمی دونم کتاب سفرنامه ی برادران امیدوار رو خوندید یا نه؟
باور کنید وقتی من به قسمت نجسها رسیدم اشکم درآمد
باورتون می شه یک "نجس" نمی تونه در ساعاتی از روز که طول سایه ها بلنده از اماکن عمومی عبور کنه، چون ممکنه سایه ی بلندش روی یک نفر از طبقات بالا بیفته و اونو نجس کنه؟
اصلا اینو بهتون بگم که در هند بعضیها نجس ها رو جزء آدمیزاد به حساب نمیارن
نجس ها اکثرا روستایی و کشاورزند و به خاطر همین محرومیتهای اجتماعی خیلی فقیرند

ناهید سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 15:59

سلام
مطلب تامل برانگیزی بود ولی من هنوز تو فکر خونه ی ۶۰۰ میلیارد تومنی بابک زنجانی هستم و اون زیر زمینی که در ایلام بر اثر سیل، یه خانواده سه نفری( زن و شوهر و بچه ) توش خفه شدند
بنظرم در هر برهه ای از تاریخ ، بنا به مصلحتی کسانی پیدا می شوند که به صورت مکنده های قوی پول و ثروت مردم رو می کشند ،تا آنها به جای آگاهی یافتن به حق خود ، فقط با فقر و بدبختیشان دست به گریبان باشند .

سلام
انقلابیون 57 فکر می کردند مدینه فاضله می سازند غافل از این که با چشمان خودمان چنین غارت و یغمایی از خزانه ملت خواهیم دید ...

باران سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 14:25

سلام
تا دنیا ، دنیاست همین بوده و خواهدماند ،متاسفانه!

سلام
متاسفانه همین طوره

نگین سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 13:41

با عرض سلام و تشکر از جناب امیری عزیز بابت این مطلب تکان دهنده

چند وقت قبل مطلبی میخوندم در باره فقر و فلاکت در کشور هند ...

گروهی در این کشور زندگی میکنند بنام "نجس ها" یا " دست نزدنی ها" ... اینها افرادی هستن که پدر و مادرشون مشخص نیست و مثل حیوانات ، رزق و روزیشون رو از توی زباله های شهری پیدا میکنن .. که ظاهراً تعدادشون هم کم نیست ..

کاش اون پیرزن هشتاد و سه ساله (خدا برکت به عمر و مال و منالش بده .. ما که بخیل نیستیم!!) به یک هتل متوسط تر رضایت میداد و کمی به این مردم گرسنه ی بینوا کمک میرسوند ...

فقط میتونیم دعا کنیم و بعد در رویاهامون به آرزوی دنیایی که هیچ گرسنه ای توش پیدا نشه ، لبخند تاسف بزنیم ..

سلام
ممنون
ظاهراً خانم مریم جواب مکفی به مطلب نجس ها دادند . این که پدر و مادرشون مشخص نیست کمی قابل تامله ...
آنها هم بنده گان خوب خدایند که تحت چنین نظام طبقاتی محکوم به این وضعیت اند .

سهیل سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 11:15 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
در این روز و روزگار که نه ، بلکه فکر کنم از ازل تا ابد همیشه این اختلاف طبقاتی و این کاخ هایی که در کنار کوخ ها سر به فلک کشیده است ، پابرجا و باقی بوده است و ماند .

سلام
یله ،همین طوره
هر سیتم و حکومتی هم که با شعار برابری امد نتیجه عکس داد.مثل مارکسیسم و ....

دادو سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 11:15 http://www.dado23.blogsky.com

با سلام

یک عده ای پول هزینه می کنند ، حالا از کدام جیب مهم نیست ( که هست !! ) و برای نشان کدام دیدگاه که مهم نیست ( که هست !! ) و برنامه ای تهیه می کنند برای نشان دادن که حداقلترین دلیل آن تامین برنامه است !!!

و اما بعد ... شرح حوادث تاریخی ( ما خودمان هم جزیی از تاریخیم ؛ حتی بقدر یک ثانیه !! ) آئینه ای است که می توان عوامل خوشبختی و بدبختی ، پیروزی و شکست ، سربلندی و خواری انسان را در آن دید ... ولی تنها اولی الباب و صاحبان اندیشه اند که توانایی مشاهده ی این نقوش را دارند .

سلام
ممنون از دیدارتان و کامنت های جامع و مفیدی که لطف می کنید

مریم سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 11:00

قسمتی از دفاعیات بابک زنجانی در دادگاه رو بخونید :

۲میلیارد یورو بدهی من پول خرد من هم نیست، اجازه نمی‌دهم شما به نفع خود بهره‌برداری کنید.
مگر می‌شود هواپیمای ۱۵ میلیون دلاری من را ۳.۵ میلیون دلار، قالی گل ابریشم ۹۰۰ میلیون تومانی را ۱.۱ میلیون تومان و خانه من در خیابان فرشته به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را ۱۴۲ میلیارد تومان بفروشید؟
من در تاجیکستان یک کمپ الکترونیک دارم که سرورهای قدرتمندی در زیر زمین دارد

«ب.ز» در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: گفته‌اند کارمند خانم داشتم و ماهی ۴۰۰۰ یورو یعنی ۱۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفته، اولاً وی مدیر منطقه‌ای من در خارج از کشور بوده و پول را از جیبم داده‌ام، دوماً ما در نفت، مدیران شرکتی داریم که ماهی ۳۵۰ میلیون دلار حقوق می‌گیرند که آن هم از جیب دولت است. برای تمامی متن کیفرخواست، پاسخ علمی و تخصصی دارم.
"منبع سایت تابناک- 9 آبان 94"

سلام
خوب اینم یه جورش بود
فرار به جلو !!
این آقای زرنگ که توسط دولت پاک دست اومده مال مردم را برده و دو قورت و نیمش باقیه فکر می کنه با این لحن صحبت خودش را در نظر مردم تبرئه میکنه ...
هی ....هیهات ...!!
قرار بود شمع بیت المال تو دیدار خصوصی برادر با حاکم مسلمین خاموش باشه !!ولی امدند و خوردند و بردند و چپاول کردند و بازم طلبکارمردمند

kamangir سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 10:57 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
مسافرت هر نوعیش خوبه حتی مجازیش
تفاوت طبقاتی از ازل بوده و تا ابد هم خواهد بود

سلام
بله ممنون
چون بالش زر نیست بسازیم به خشتی!!
ما که حقیقی نمیتونیم سفر بریم رفقای تلویزیون میرن برامون تعریف می کنن!!

مریم سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 10:56

سلام
به نظر منم در این دنیا خبری از عدالت و مساوات نیست!
بعضیها می گن خدا رو شکر که لااقل همه ی آدمها بالسویه از "هوا" استفاده می کنند و نفس می کشند ولی من می گم در همین هوا هم عدالت نیست!
یک جایی هوا مدیترانه ایه و 4 فصل سال بهاره و یک جای دیگه هوا گرم و خشکه و نفس کشیدن سخت و غیر قابل تحمله
... همین آب و هوا روی ظاهر افراد تاثیر می ذاره طوری که اروپایی ها اکثرا خوشگلند و ترگل و ورگل ...و برعکسش بینی های پت و پهن و لبهای کلفت افریقایی ها تو ذوق می زنه.
ما حتی بین حیوونها هم عدالت رو نمی بینیم

سلام
بنده هم همین عقیده را دارم
همیشه با خودم کلنجار میرم چرا حافظ گفته :
دور فلکی یکسره بر منهج عدل است
کجاش عدل بوده !!

یادخاطرات سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 10:52

سلام مجدد

همین سفرهای مجازی هم خوب است .بالاخره با شهرها وکشورهای دنیا اشنا میشویم.

سلام بله
در این مورد ما از نسل های قبلی جلو تریم
چون اون بندگان خدا همین را هم نداشته اند!!

یادخاطرات سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 10:49

سلام
دنیا به این بزرگی

اما سهم ما از این دنیا چه اندازه است؟؟

گاهی به اسمان حیاط خانه مان که زل می زنم .میگویم سهم ما از اسمان همین است.

اما بیشتراین ادمها که به این هتل میروند با بادی گارد نیستند؟؟؟

چقدر امنیت جانی یا مالی دارند؟

اما از این پیرزن 83 خوشم امد. در واقع قشلاق وییلاق میکند.

سلام
ممنون از دیدارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد