همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

با هم بخندیم

         اینجا ایران است !! هرروز صبح که از خواب بیدار می شویم ،حتی اگر رادیو هم روشن نکنیم ،حتی اگر رادیو هم روشن باشه و تصادفاً به ما یاد آوری نکند ،خودمان باید به خودمان یاد آوری کنیم که: اینجا ایران است !!!

اینجا ایران است با همه محاسنی که تک تک ما به آن می بالیم و به زندگی در این کشور افتخار می کنیم . تمدن چندین هزارساله ، ادبیات غنی و دیر پایش ، دانشمندانی که در طول قرون و اعصار در این دیار زیسته اند و به جامعه بشری خدمت کرده اندو صدها ویژگی دیگر که یاد آوریش مایه مباهات همه اقوام ساکن این دیار است .

اما این دیار کهن ،معایب و کاستی هایی هم دارد . چیزهایی که به نظر بعضی ها کم و غیر قابل ذکر به نظر می رسد و بعضی دیگراز ما مردم سعی می کنیم آنها را بزرگ جلوه بدهیم و البته بسیاری از مواقع نه از سر دشمنی و عناد ،بلکه ذکر این که اگر نقایص را خودمان به زبان نیاوریم ،دیگرانی که ازبیرون به میهن ما نگاه می کنند جسورانه به ما خواهند نمود و در بزنگاه های تاریخی و اجتماعی آن کاستی ها را چماقی خواهند کرد که با آن همه ی غیظ و بغض خود را بر سر ما آوار می کنند .

آنچه اخیراً و در پی پخش طنز کودکانه فیتیله ما شاهدش بودیم یکی از کوچکترین نمونه هاست . سال هاست ما مردم در عرصه اجتماع بدون توجه به تبعاتی که داشته و خواهد  داشت به بهانه طنز و جوک و خنده تیغ زبان روی همدیگر کشیده ایم و هر جماعت و گروه و قومی نسبت به دیگر اقوام و گروه های اجتماعی با مضامین نه چندان مودبانه به سخره و مسخره پرداخته ایم .غافل از آن که ما همه ساکنان یک کشتی و شهروندان یک میهن هستیم و به قول معروف بجای آنکه به همدیگر بخندیم باید سعی کنیم با هم بخندیم . در پیشرفت و آبادی کشور همه اقوام و استان ها به سهم خود شریک بوده اند . نمونه بارز و مشهود و از یاد نرفتنی آن دفاع همه جانبه همه ی مردم ایران زمین در مقابل رژیم بعثی عراق و حفظ تمامیت ارضی در جنگ هشت ساله است .

ذکر این نکته  لازم است که طنز پردازی در کشوری مثل ایران مانند راه رفتن روی لبه تیغ است و هوشیاری بسیار می طلبد . اگر چه این بار یک گروه موفق برنامه ساز، سابقه چندین ساله خود را با یک سهل انگاری ساده از دست دادند و باعث ناراحتی بخشی از هموطنان شدند اما امید است درسی باشد برای همه ما ...

 

 

نظرات 17 + ارسال نظر

نظر خاصی ندارم. اما توجه دوستان را به فیلم خرس پدینگتون جلب می کنم: یک خرس که از کشور پرو به لندن آمده و در اولین مواجهه اش با مسواک از آن برای تمیز کردن گوشهایش استفاده می کند. فردای آن روز به پدر خانواده که در حال مسواک زدن است می گوید: اوه! کار خوبی نیست برس گوش رو توی دهنت می کنی!

سارای قصه دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت 01:16 http://ghese83.blogsky.com

سلام و وقت بخیر..
از متن و کامنت های دوستان بسیار استفاده کردم و آموختم..
متشکرم از طرح و به بحث گذاشتن موضوعات روز
برقرار و سلامت باشید

سین یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 22:28

!

سهیل یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 11:54 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
به نظر من این هم از همان نشانه های افراط تفریطی است که ما ایرانی ها همیشه به آن دچار هستیم و واقعا هم که اینجا ایران است . . .
ولی یک چیزی . . . یک چیزی که توی دلم هست اینه که چطوره اکثر مواقع توهین ها به هموطنان گرامی آذری ما اینگونه پرسروصدا می شود و از حد بدر می رود . مگر سایر اقوام در این مملکت زندگی نمی کنند ؟ ؟ ؟ ؟

عبدالحسین فاطمی شنبه 23 آبان 1394 ساعت 11:02

سلام

سال 84 بود فک کنم که " مانا نیستانی" در روزنامه ایران یک کمیک استریپ کشید و در فریمی از آن کلمه «نمنه» به معنی "چی ؟" را از قول یک سوسک کارتونی بیان کرد و ترک ها را به سوسک تشبیه کرد ممکنه به نظر شما این کمیک استرسپ کاملا اتفاقى سر از روزنامه ایران در آورده باشه اما بعد از مدتى و تحمیل هزینه هاى گزاف به امنیت کشور " مانا نیستانى" که ماموریت خودشو انجام داده بود سر از آنسوى آب ها در آورد مهاجرت کرد و موسوم شد به یک کاریکاتوریست ضد انقلاب که با قلمی فوق‌العاده توانمند علیه تمام ارکان کشور کار می‌کند. چندی بعد برادرش توکا هم رخت مهاجرت بر تن کرد و بعد از یکی دو سالی سکونت در کانادا، راه برادر را در پیش گرفت. هر دو هم‌اکنون همکار رسانه‌های آن‌ور آبی هستند.


آنچه که در برنامه فتیله اتفاق افتاد یک طنز بى مزه نبود بخشى از سناریوى "نفوذ" بود که مدت هاست روی ان کار می شود و چه بسترى بهتر از رسانه نه چندان ملى و چه بهانه اى بزرگ تر از توهین به قومیت ها که در آستانه انتخابات مهم مجلس و خبرگان بسترى نامن براى مردم و آماده براى فعالیت " پان " ها فراهم شود !

کسانیکه با ساختار صداوسیما و ممیزی های عجیب و غریب آن آشنایی دارند می دانند که حتی یک کلمه بدون اطلاع و اراده بخش ممیزی صدا و سیما نمی تواند روی آنتن برود .
چگونه است که وقتی علی ضیاء در یک ویدئوی غیر رسمی به یک فرد کچل گفته کچل ممنوع التصویر می شود اما وقتی به آذری زبان ها آن هم در یک برنامه تربیتی به این وضوح توهین می شود همه طرف عوامل این برنامه را می گیرند و می گویند فلان بازیگر این مجموعه ترک بوده و نمی تواد به ترک ها توهین کند مگر احمد اوبالی مدیر شبکه گوناز تی وی که از شیکاگو این کانال را اداره میک ند ترک نیست که همه مقدسات ما را به باد فحش و ناسزا می گیرد ؟!
رفتار کسانی که به خیابان ها ریختند مذموم است و ای بسا برخی از جوانان پاک بدون توجه به اینکه عده ای تجزیه طلب آنها را ابزار خود قرار داده اند رفتارهایی کرده اند که نباید می شد و انگیزه ای در ابتدا نداشته اند
فقط در همین حد بدانید که ٢٠ نفر از ٤٧ نفر بازداداشت شده در تجمعات یکى از شهرها سابقه شورش در سال ٨٤ را دارند بنابراین باور این نکته که این اتفاق فقط اتفاق بوده سخت و بلکه محال است .

گروه هاى افراطى کاملا سازماندهى شده دارند نقش آفرینى مى کنند و حتى بعضى از جوانان کم اطلاع بدون دانستن انگیزه آنها در تجمعات همراهى مى کنند و باعث ایجاد سوء سابقه براى خود شده اند و البته نقش برخی از کسانیکه سودای تکیه بر صندلی های سبز بهارستان را در سر دارند غیر قابل انکار است .
شعارهای جهت دار تجمعات دانشجویی مناطق شمالغرب کشور هم دلیلی بر این مدعا است که این اعتراضات کاملا سازماندهی شده و هوشمند بوده که به جهت جنبه های منفی از اشاره به انها اجتناب می کنم .

سلام
نظرات دوستان از مطلب ناقص بنده که در دقیقه نودنوشته و به مسافرت رفتم بسیار گویا تر و مفیدتر بود . ممنون که چنین نظرات مفیدی نوشته شد.

باران شنبه 23 آبان 1394 ساعت 09:19

سلام
متاسفانه آش ملت ایران همیشه یا شوره شوره یا بی نمکه بی نمک
پناه برخدا از این افراط وتفریط ها ...

سلام
ممنون که وقت گذاشتید

بزرگ شنبه 23 آبان 1394 ساعت 06:48 http://abiaramesh.blogfa.com

سلام
به نظرم قصد توهین در کار نبوده است و کسانی که اینقدر ماجرا را بزرگ کردند بیشتر صدمه زدند تا نویسنده یا بازیگران فیتیله

سلام
البته نیت سو در کار نبوده ولی نتیجه بد از آب در امد . همانطور که عرض کردم طنز در مملکت ما راه رفتن روی لبه تیغ است.
ممنون که وقت گذاشتید

sara شنبه 23 آبان 1394 ساعت 00:05

سلام....

هرگز موافق نشر جوک های قومیتی نبودم و نیستم ... یک زمانی همه جا پربود از جوک های موسوم به جوک ؛ترکی؛... همون موقع هم هرجا میشد اعتراض میکردم که ... جوک هایی که به تحقیر قومیت ها می پردازه ... درواقع طنز نیست ...تمسخره !... بعدها جوک ها به جای ترک... قوم لر را...جایگزین کردند!!... یک دوست نازنینی دارم از قوم لر... که به شدت نسبت به این جوک های لری واکنش نشون میداد ... بهش گفتم : البته تو حق داری ناراحت بشی... اما حق نداری الان اعتراض کنی .......چون قبلا خیلی راحت به جوک های ترکی می خندیدی!!...حالا چی فرق کرده !!؟ ... کلمه ترک را برداشتن و به جاش گذاشتن لر!!... هرکسی فقط وقتی ناراحت میشه که .... موضوع خودش در میون باشه ...... در حالی که باید از کل قضیه (تمسخر قومیت ها )‌... ناراحت باشه!

اما در مورد این برنامه خاص... من واقعا متحیر موندم که ... این برنامه فیتیله چقدر بین هم وطنان ترک زبانمون ... بخصوص دراون شهر (یا شهرهایی)‌که تظاهرات کردند ... طرفدار داشته ... که اینطور این برنامه دیده شده ... و مردم به طور کاملا خود جوش ... از روی شدت ناراحتی .... با هماهنگی هر چه تمام تر ... دست به اعتراض آرام و متمدنانه زدند!!!... و باعث شدند تمام جمعیت ۷۰ هشتاد میلیونی ایران ... و حتی خارج ایران هم این برنامه را ببینند... و اگر قبلا فقط به تعداد معدودی از ؛کودکان القا می شد که آنقدر احمقند که فرق فرچه توالت و مسواک را نمی دانند؛... حالا به کل کودکان این سرزمین چنین تفکری القا شده !.... (و گره ای که با دست باز میشد... حالا با دندان هم باز نخواهد شد!)....

خدایا ... این انتخابات آزاد کشور مستقلمان را هر روز بیشتر از دیروز ... برکت عنایت فرما!......

سلام
ممنون که وقت گذاشتید

نوربخش جمعه 22 آبان 1394 ساعت 23:23

نظر پرویر پرستویی در خصوص حواشی برنامه فیتیله :
بنده یه ترک زبانم و به آن مینازم .این روزها اخبار فیتیله‌ها من را خیلی آزار داد، از مدیران بر کنار شده بگیرید تا عمو فیتیله‌هایی که بیست سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ را نمی‌تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر را خانه‌نشین ببینم. عزیزان چرا به هفت سینمایی حمله نمی کنید که سینما رو اینقدر سخیف کردند و کوچک که همیشه بیرق دار فرهنگ ایران بودند و افتخار آفرین در دنیا، شمارو به خدا سوگند در قضاوت عجول نباشید... .
.. .. تو سریال پایتخت ۴ ارسطو با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد.. تو سریال باغ مظفر مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود... تو فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ی جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی میکنن... گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن.. حتی جواد رضویان و رضا شفیع‌جم با لهجه‌ی افغانی سریال طنزی بازی کردن که سطح فرهنگ افاغنه رو خیلی پایین نشون میداد... اما همه‌ی این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی در کار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمیکنه... یا سریال در حاشیه که جواد رضویان با اون شکل و شمایل به لهجه قمی حرف میزد... اما با یه آیتم طنز ۵ دقیقه‌ای اینکه یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجر شده به تظاهرات...
اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن... ملعبه دست بعضی افراد سود جو و فرصت طلب نشیم که واسه نشون دادن خودشون مصاحبه میکنن و مردمو تحریک میکنن.

سلام
ممنون از نظر زیبایتان

همطاف یلنیز جمعه 22 آبان 1394 ساعت 19:15 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
من ندیدم منتهی ماجرا را خواندم
هتل فتیله ای و اشتباه پسرک در استفاده از فرچه توالت به جای مسواک!
(بدسلیقه ای بید و البته بی دقتی بخاطر گستردگی رسانه و این برنامه پربیننده)
خواندم عذرخواهی بازیگران و سازندگان برنامه رو (عذرخواهی آن هم در ایران!)
فقط ماندم در دقت نماینده مردم اردبیل در مجلس... در ادامه شخصا رفتم سراغ اینستاگرام ایشان(pirmoazzen ) و خواندم «بدین‌وسیله توهین آشکار رسانه ملی اقتدارگران خودحق پندار خودپسند در برنامه دیروز فیتیله به ترک زبان‌های مکرم را محکوم می‌کنم و به‌عنوان نماینده آذری زبان کشور بزرگ ایران اسلامی اشعار می‌دارم تا تحقیق و تفحص از صداوسیما و ارجاع پرونده به قوه قضائیه باهمکاری دوستان این توهین علنی نابخردان را پیگیری خواهم کرد.»
والا (دوستان انتخابات نزدیک است؟)
...
چندی پیش اخطاریه بانک به یکی از نزدیکان رسید برای دو قسط معوقه از وام مهرمسکن جمعا به مبلغ 326 هزار تومان! گاهی اوقات کاملا درک می کنم افراط و تفریط ها را... دقت ها و بی دقتی ها را...نظارت ها و بی نظارتی ها را...
...
بروم به دوخت و دوزم برسم

سلام
ممنون که وقت گذاشتید

ناهید جمعه 22 آبان 1394 ساعت 17:37

سلام
به قول دایی جان ناپلئون کار، کار انگلیسهاست
"تفرقه بینداز و حکومت کن " این شعار کسانی است که به فرهنگ و ملیت چند هزار ساله ی سرزمینی می تازند،و مردم را به جان هم میندازند و در میان جنجال و هیاهو سودشان را می برند ...
استاد شهریار در شعر الا تهرانیا که مخاطبانش همین نوع افراد هستند به تجزیه و تحلیل موضوع می پردازد، البته چون به صورت نمادین تهران را هدف قرار می دهد، شاید به مذاق اهالی پایتخت خوش نیاید ...
با عرض پوزش از تهرانی ها قسمتهایی از شعر:

الا ای داور دانا تو می دانی که ایرانی
چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی
چه طرفی بست از این جمعیت ایران جز پریشانی...


تو ای بیمار نادانی چه هذیان و هدر گفتی
به رشتی کلّه ماهی خور، به طوسی کلّه خر گفتی
قمی را بد شمردی، اصفهانی را بَتَر گفتی
جوانمردان آذربایجان را ترک خر گفتی
تو را آتش زدند و خود بر آن آتش زدی دامن
الا تهرانیا انصاف میکن.خر تویی یا من ؟

•••

به دستم تا سلاحی بود راه دشمنان بستم
عدو را تا که ننشاندم بجای، از پای ننشستم
به کام دشمنان آخر گرفتی تیغ از دستم
چنان پیوند بگسستی که پیوستن نیارستم
کنون تنها علی مانده ست و حوضش، چشم ما روشن!
الا تهرانیا انصاف میکن...

•••

چو استادِ دغل سنگ محک بر سکّۀ ما زد
ترا تنها پذیرفت و مرا از امتحان وا زد
سپس در چشم تو تهران به جای مملکت جا زد
چو تهران نیز تنها دید، با جمعی به تنها زد
تو این درس خیانت را روان بودی و من کودن
الا تهرانیا انصاف میکن...

•••
.
.
.
تو را تا ترک آذربایجان بود و خراسان بود
کجا بارت بدین سنگینی و کارَت بدینسان بود
چه شد کرد و لر یاغی کزو هر مشکل آسان بود
کجا شد ایل قشقایی کزو دشمن هراسان بود
کنون ای پهلوان چونی؟! نه تیری ماند و نی جوشن!
الا تهرانیا انصاف میکن...

ممنون از متن خوبتان

سلام
شعر زیبای شهریار را یاد اوری فرمودید . ممنونم

مریم جمعه 22 آبان 1394 ساعت 13:54

سلام
ممنون از جناب شنگ به خاطر متن زیبا و دلنشینی که به نقل از مهران مدیری نوشتند
روزهای اول همه فیتیله ایها و مسئولین مرتبط با این برنامه رو محکوم می کردند اما وقتی شوری شو از کوریش درآوردند نظرها عوض شد. واقعا راست گفتند که: اندازه نگه دار که اندازه نکوست

سلام
منم ممنونم از شما که وقت می گذارید همه جوره !!!!

kamangir جمعه 22 آبان 1394 ساعت 13:23 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
به نظر من این بازیه سیاسی به این دلیل پیش آمد که مدتهاست صدا و سیمای میلی ، هرچه در مذمت این دولت و برجام و غیره دلش خواسته گفته و حالا که دیده تمامیه مردم دستش را خوانده اند با پرداختن بیش از حد به موضوع سعی در انحراف افکار عمومی دارد ، یادمان نرود موارد بسیار مشابهی از این رفتار ها و بدنبالش واکنش ها را شاهد بوده ایم موضوعات چون برخورد مردم چهارمحال و سایر اقشار ، صدا سیما متعلق به یک جناح خاص و دنباله رو همان اهداف خاص است و معمولا حرکاتشم مطابق میل همان خواص میباشد ، اینهمه ایراد از دیگران !!! پس مدیریت خودشان کو به نظر من خود عمو فیتله ای ها مقصر نیستند و مسئول خود روسای نالایق صدا و سیمای میلی هستند ، و باید آنها بجای عموها تنبیه و محاکمه بشوند ، با متن آقای دادو هم کاملا موافقم

سلام
اینم یک نظر قابل تامل است ..ممنون از شما

شنگین کلک جمعه 22 آبان 1394 ساعت 13:08

سلام و سپاس از شما که به این مطلب روزهای اخیر پرداختید و البته با توضیحات مفصل دوستان دیگه چیزی برای گفتن نمی مونه فقط متنی را ضمیمه می کنم که به نام جناب مدیری این روزها در شبکه های اجتماعی پخش شده است .
نامه مهران مدیری برای عمو فیتیله ای های غمگین این روزهایمان :
در تمام سالهای طولانی که خنده را به لب ما و بچه هایمان نشاندید، کسی برای تقدیر از شما بیانیه ای صادر نکرد.
هر چه برای خوشحالی بچه ها، خاک صحنه خوردید و زیر پروژکتورهای داغ استودیوها خیس عرق شدید،
هر چه به کودکان سرزمینم، در قالبهای شاد و متنوع، از خدا و دین و اخلاق و انسانیت و آزادگی و جوانمردی و وطن دوستی آموختید،هر چه بخاطر لبخند معصومشان، لباس نوزاد و پیرزن به تن کردید، گاو و الاغ و مرغ و خروس و سگ و گربه و ... شدید،کسی از شما قدردانی نکرد، به چشم کسی نیامد.در سفرهای دور و دراز از جاده های صعب العبور به مناطق محروم، برای نوازش و تشویق کودکان مستعد اما محروم و بی چیز، کسی همراهتان نشد.نجات آن اعدامی اهل بم، بخاطر نامه ای که دختر هشت ساله اش برایتان نوشته بود و دوندگی های شما را کسی ندید. دلجویی تان از خانواده های داغدار بچه های قربانی در آن ورزشگاه لعنتی که دلیلی جز سوء مدیریت مسئولین و مدیران مربوطه نداشت، حضور مداومتان در آسایشگاه بچه های معلول ، کودکان سرطانی، اهدای خون ، برنامه های کوچک و بزرگ نیکوکاری،...
هیچکدام از اینها چیزی نبودند که به چشم مسئولین و ایضا، بسیاری از ما مردمان این آب و خاک بیاید و تحسینی و تشکری را بدرقه ی خستگی هاتان کند...
اما، تنها یک اشتباه کافی بود تا سیل پیامها و لعن و نفرین ها و خط و نشان کشیدن ها را به سویتان سرازیر کند،
رگ غیرت و تعصب قومی و نژادی را ، بر گردن جماعتی برآورد و سیل جمعیت را به خیابانها بکشاند،
سوژه ی طراز اول بحث گروههای مجازی و بهانه ی انتقام کشی اهل سیاست و صاحبان قدرت شوید،
و پذیرش اشتباه و عذرخواهی صادقانه تان را هم نه کسی ببیند و نه کسی بشنود و نه کسی بپذیرد...
من نگران شما هستم، عموهای دوست داشتنی فیتیله ای!
اگر چه فرزندان من دیگر آنقدر قد کشیده اند که کمتر پای برنامه تان بنشینند،
و خودم آنقدر این روزها گرفتار شده ام که کمتر بیاد آورم که؛
نظاره ی عمیق ترین شادی ها و قهقهه ی کودکانم را ، حین تماشای فیتیله ی زیبای شما تجربه کرده ام!
که بهای این خاطره را، سپید شدن موی شما پرداخته،
دستتان را می بوسم و دعا می کنم در این روزهای سخت، در روزگاری که خطای انسان جایزالخطا را کسی برنمی تابد،
و تاوان تعصبات و انتقام کشی ها را ، نه مدیران صاحب قدرت، که همان اهالی هنر و اندیشه ی زیردست و خاک صحنه خورده می پردازند، که رسم مروت و انصاف از میانمان رخت برنبندد، و ما و بچه های ما را از ادامه ی حضورتان در قاب تصویر محروم نکند...

سلام
ممنون از اظهار نظر تان و به اشتراک گذاشتن مطلب مهران مدیری

دادو جمعه 22 آبان 1394 ساعت 11:18 http://dado23.blogsky.com

با سلام
دوستی دارم که در کانادا ساکن است ؛ یک معمار قابل که رفتنش را همگان با تاسف بعنوان مهاجرت مغز تلقی کردند ؛ نه فرار !!
بعد از این جریان که من خود از طریق این و آن شنیده ام و خوشبختانه اهل اخبار دروغ و تلویزیون مزخرف نیستم و البته ناراحت هم نشدم ، چون در مثل داریم " مه فشاند نور و سگ عوعو کند !! " ، از منظر زیباشناسانه که کاش متولیان فرهنگی صدا و سیما باندازه ی دانگی از آن بهره داشتند و حتی مجریان ارشد کشورداری (!) متنی در همین زمینه نوشته و در صفحه ی شخصی خود درج کرده بودند که مختصری را درج میکنم

*********
نخست -
...
...
...
معتقدم در دنیایی که کشورها در به در تلاش می کنند تا بهانه ای پیدا کنند تا به یکدیگر بچسبند، ایران تنها کشور باقی مانده در دنیاست که پتانسیل دارد تا به یک کشور فدرال تمام عیار - نه به سبکی که تجزیه طلبها برای رسیدن به اهدافشان با الفاظ بازی می کنند بلکه به معنای مدرن آن - مانند آلمان، امریکا و کانادا تبدیل شود. معتقدم تمام قومیتها حق دارند از تمام حقوق و آزادیهای مدنی، فرهنگی و قومیتی برخوردار شوند. من متاسفم که به من امکان داده نشده است که به صورت کلاسیک زبان مادری ام را بیاموزم. متاسفم که در کل دوران تحصیل به صورت کلاسیک با فرهنگ و فولکلورم آشنا نشده ام. امیدوارم که خیلی از حقوق ابتدایی که برای نسل ما و قبل ما میسر نبود برای نسلهای آینده فراهم شود. من شرم می کنم از اینکه خرمشهر یک سر و گردن برتر از دوبی نیست و تبریز با قدمت هفت هزار ساله اش نمی تواند خود را با سرعت پیشرفت باکو هماهنگ کند. اعتراض آرام و با محتوای ترکها را نشان همان صد سال جلوتر بودنشان از نظر زیر ساختهای فرهنگی در حرکت به سوی دموکراسی می دانم. حرکتهای تجزیه طلبی بسیار ضعیف تر از آن هستند که بتوانند کوچکترین اثری در آینده ایران داشته باشند، البته بسیار روشن است معدود دیگرانی که فکر می کنند ایران تهران است هر اندازه به روش خود ادامه دهند و تا زمانی که تصمیم نگیرند که مانند کشورهای پیشرفته به حقوق اساسی همه ایرانیان یکبار برای همیشه احترام بگذارند، به دلیل فقدان امکان مبادله اطلاعات صحیح و بدون واسطه با مردم، مردم عادی که آگاهی به اتفاقات منطقه ای ندارند بیشتر و بیشتر جذب حرکتهای رادیکال خواهند شد. ایران حال حاضر را تمام اقوام ایرانی حفظ کرده اند. حافظه تاریخی نمی خواهد و همین جنگ با عراق که دامنگیر ایران شد نشان می دهد که همه ایرانی ها ایران را متعلق به خودشان می دانند البته بدیهی است که اگر به این همه دانایی و توانایی احترام گذاشته نشود، مردم واکنش نشان می دهند. چه دوست داشته باشید یا نداشته باشید،
...
...
دوم - اصلا دلم نمی خواهد خودم را در سطح سبک مغزهایی که هنوز الفبای دموکراسی را هم نمی دانند پایین بیاورم ولی دوست دارم که به چند نکته اشاره کنم:
+ پزشکی که در دوران خدمت خود هزارن بیمار را از مرگ رهانیده است اگر یک بار کسی را به قتل برساند به دلیل سابقه خوبش از مجازات معاف نمی شود.
+ حمله به روح و روان و بستر فرهنگی یک ملت بسیار بد تر از حمله فیزیکی به کسی است و به صورت فراگیر هویت یک قوم را مورد حمله قرار می دهد.
+ اعتراض سیاسی بسیار متفاوت از اعتراض به حمله به هویت یک قوم است.

سوم - اعتراض مدنی، آرام و قانونی به هر چیزی که به مذاق یک عده چه اقلیت و یا اکثریت خوش نمی آید، اولین و ساده ترین نشانه بلوغ فرهنگی و دموکراسی است. هر گونه مقابله و حمله به یک اعتراض آرام نشانگر ترس و از علایم دیکتاتوری است. مردم حق دارند نظر خود را بدون تحمل هرگونه فشار روانی و یا اجتماعی بیان کنند.

چهارم - فارغ از موضوع قومیت چه آینده روشنی دارند کودکانی که محبوب ترین برنامه کودکشان، دهان کودکان را به چاه توالت پیوند می زند!‌ به کودکان القا می کند که آنقدر احمقند که فرق فرچه توالت و مسواک را نمی دانند! چه آینده ای! چه اعتماد به نفسی خواهند داشت این کودکان! در عصر ارتباطات مافوق تصور و پیشرفتهای علمی و پزشکی و روانشناختی، چقدر ناآگاهند والدینی که از هر نژاد و زبانی به این موضوع اعتراض نکرده اند.

پنجم - حداقل کلمه طنز را گوگل کنید تا فرق طنز و توهین را بدانید. این برای خودتان خوب است، زمانهایی که دیگران به اسم طنز به شما توهین می کنند می توانید از خودتان دفاع کنید و تحقیر نمی شوید! در پیشرفته ترین کشورهای دنیا دلیل اینکه از هر رنگ و نژادی به راحتی می توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند این است که به حساسیتها احترام گذاشته می شود. حساسیتها آموزش داده می شوند و روی این موضوعات به صورت مستمر کار می شود.
...
...
...

مرسی از مطلب زیبایتان

سلام
ممنون از دیدارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد