همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

هُـنّــاد

بـه نــام خــــدا
یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَارِ الآیة

آتشیان دو قسم اند: قسمى ایشان که هرگز از آتش بیرون نیایند، و درشدن ایشان بآتش تعذیب راست نه تطهیر را، و این آیت در شأن ایشان است. قسم دیگر آنست که در شدن ایشان بآتش تطهیر راست نه تعذیب را، و حال ایشان بر تفاوت است: قومى زودتر بیرون آیند، و قومى دیرتر، بر حسب حال، و بر اندازه کردار ،باز پسین کسى که بیرون آید، هٌنّاد  است، و قصه وى معروف، و فى ذلک ما

روى ان النبى (ص) قال : آخر من یخرج من النار رجل اسمه هنّاد، و هو ینادى من قعر جهنم یا حنان یا منان . گفت باز پسین کسى که از دوزخ بیرون آید، مردى بود نام وى هناد .  گویند پس از همه خلق به پنج هزار سال بیرون آید، و بروایتى به پانصد سال. حسن بصرى گفت کاشک من او بودمى در آن قعر دوزخ.
 هناد میگوید: یا حنان یا منان، معنى منان آنست که اى خداوند منت بسیار، ترا بر من منت فراوان است، و مهربانى تمام. عجبا کارا! مردى که چندین هزار سال در دوزخ است . گویى از نعمت مواصلات در آن درکات بجان او چه مى پیوست که این تسبیح میگفت: یا حنان یا منان.
. پس جمله امم که اهل سعادت باشند در سراى سعادت حلقه بندند، و انبیا و اولیا همه آرزوى دیدار کنند، و جمله ملائکه در نظاره، و میگویند: بار خدایا! کریما! مهربانا! وعده دیدار کى است؟
صد هزاران با نثار جان و دل در انتظار       و ان جمال اندر حجاب و وعده دیدار نیست.
و جلال لم یزل و لا یزال گوید: از امت محمد یک گدا در قعر حبس مالک مانده، تا وى نیاید رؤیت شرط نیست، تا آن گدا هنّاد نیاید دیدار ننمایم. حسن بصرى که گفت: کاشک من او بودمى، علما در آن مختلف اند که حسن چرا گفت؟ قومى گفتند که: هناد را بیرون آمدن یقین است، و حسن میگوید: آن من یقین نیست. قومى گفتند: حسن بصرى در نگرست، انبیا و اولیاء و صدیقان را دید، دست بر مائده عزّت دراز کرده، و در انتظار بداشته، و انتظار هنّاد میکنند، گفت: بارى بایستى که من او بودمى تا انتظار من کردندى.
پس فرمان آید از جناب جبروت که یا جبرئیل! رو در میان آتش، و هنّاد را بجوى. گفته اند که: جبرئیل چهل سال در میان آتش وى را میجوید، و نیابد. مالک گوید: کرا میجویى؟ گوید: هنّاد را. گوید: یا جبرئیل هو هاهنا کالحممة، او اینجایست همچون آلاس سیاه. بیا تا او را در آن زاویه با تو نمایم.
جبرئیل آید، و وى را بیند، سر بزانوى حسرت نهاده.
 اگر بدوزخ آتش چو عشق بودى تیز                              گرفته بودى آتش ز تف خویش گریز.
 جبرئیل یک دو بار گوید: یا هنّاد! جوابش ندهد، و با خود میگوید: اهل غرفه ها را گوئید که با حور و قصور ممتع باشید، که ما را در این زاویه اندوه با نام دوست خوش است. جبرئیل گوید: یا هنّاد سر از زانو برگیر، و از من بشنو که من پیک ملک ام. آخر سر برگیرد و سلام را علیک گوید. آن گه گوید: یا جبرئیل! دیدار نمودند؟ جبرئیل گوید: نه، هنوز دیدار ننمودند. گوید: رو بسلامت. و سر وا زانو نهد، گوید: ما را درین گوشه سراى اندوه با نام او خوش است، و همى گوید: یا حنان یا منان! و هر بار که از سر سوز خویش این کلمت گوید، آتش دویست ساله راه ازو بگریزد، و اللَه المنجى من عذاب الجحیم.
(کشف الاسرار و عُدة الابرار – ابوالفضل رشیدالدین میبدی) 

پ ن : شانزدهم آذرماه  گرامی سالروز دانشجو را به دانشجویان قدیمی و کنونی تبریک عرض می نمایم .

نظرات 11 + ارسال نظر
همطاف یلنیز دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 13:02 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
آی همشهری این "هناد" کی بید که هرچه بیشتر سرچ می‌کنم کمتر می یابمش!؟
با این حال، به حال خوشش غبطه می خورم... این همه عشق و ارادت!

سارای قصه پنج‌شنبه 19 آذر 1394 ساعت 12:06 http://ghese83.blogsky.com

سلام..
گذشته از ماجرای عقاید صوفیه و اعتبار یا عدم اعتبار چنین روایتی..کنه قصه بسیار به دلم نشست.. ممنون جناب سهیل
و هم این که صراحت و توی معذور نماندن ساکنین این خونه و از طرف دیگه ظرفیت و آرامش و صمیمیتی که بر فضای روابط همساده ها حاکمه رو بسیار دوست دارم..با ارزش و محترم..
همسایگی تون بر دوام..

دادو سه‌شنبه 17 آذر 1394 ساعت 13:07 http://www.dado23.blogsky.com

با سلام
البته در حال و روز صوفی مسلک ها ما زیاد نظر نمی دهیم و همان قدر زمان که برای خواندن می گذاریم بهمان اندازه استغفار لازممان می آید
ولی برای ردپایی که در قیامت بکارمان آید بنویسیم که اخبار BBC پیش ما معتبر تر است در درستی و راستی از روایات جماعت صوفیه و استدلالات امثال حسن بصری و امثالهم

kamangir سه‌شنبه 17 آذر 1394 ساعت 11:21 http://ranandegan.blogsky.com

جهنم ؟ پس این حدیث ولایت علی ابن ابی طالب و...
اگر اوضاع بر این منوال باشه ، تنها مومنین و مسلمانان جهنم نمیرند و بقیه ی مذاهب جهنمی هستند !!!!
نمیدونم !!! فقط اینو میدونم که بقول سعدی :
خدای را برآن بنده بخشایش است
که خلق از وجودش در آسایش است
باید ببینیم توی این بیت شعر جائی داریم یا نه ؟؟؟؟
یا حنان و یا منان

عبدالحسین فاطمی سه‌شنبه 17 آذر 1394 ساعت 10:13

از اولین سطر این مطلب تا آخرش همه اش این یه بیت تو ذهنم می چرخید :

در بلا هم می کشم لذات او
مات اویم مات اویم مات او

***
از مریم خانم هم بخاطر تبریک روز دانشجو ممنونم حالا حالا ها ما دانشجوییم بنابراین سال بعد و سال های بعد هم باید تبریک ها ادامه یابد

انگار همین دیروز بود که بهار کوچولو به دنیا آمد و همین پریروز بود که سکوت هم به فکر آزمون دکترا بود
عجب سرعتی گرفته این زندگی

علی امین زاده سه‌شنبه 17 آذر 1394 ساعت 08:18 http://www.pocket-encyclopedia.com

از دوست به یادگار دردی دارم....

مریم دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 13:47

همین الان یادم افتاد که آقای فاطمی پارسال دانشجوی دکترا بودند
خبر ندارم که درسشون تموم شده یا نه! در هر صورت روز دانشجو رو به آقای فاطمی عزیز تبریک می گم
یادش بخیر پارسال امیرعلی بهشون گفته بود:
بابایی من نمیخوام آقای دکتر بشی ، میخوام بابام باشی

مریم دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 12:34

راستی ط.ن.ب
جهت تنویر افکار عمومی و برای ایمکه کسی گلایه نکنه که ط.ن.ب چیه عرض می کنم که ط.ن.ب اولین حرف از کلمات طلا-نقره و برنزه

مریم دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 12:31

حالا که جمع خودمونیه یک کم دیگه تعریف کنم
می دونید که سکوت دو ماه دیگه دومین نی نی شو به دنیا میاره
چند روز پیش که بهش زنگ زدم تا حالشو بپرسم، از من پرسید یک اسم دختر بگید بر وزن بهار
من چند تا اسم بهش گفتم و بعد از اینکه قطع کردم براش پیامک دادم که به نظرم اسم دخترت رو بدون بر و برگرد بذار غزل
دو سه روز پیش ماجرا رو برای نقطه جان تعریف کردم نقطه جان گفت به عسل بانو بگید اسم دخترشو بذاره نهار! نهار بر وزن بهار
....دوستان دیگه مون هم که این پیامک رو می خونند بد نیست اگه اسمی به ذهنشون می رسه بگن
سکوت نظرش روی نهال بود (یادتونه اسم بهار رو با رایزنی با ما انتخاب کرد؟ برای دومی هم باید خودمون آستین بالا بزنیم)

مریم دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 12:25

امرز من بعد از نماز صبح نخوابیدم برای اینکه پیامکی روز دانشجو رو به دانشجویان عزیز تبریک بگم
از بین دوستان وبلاگی به نقطه جان عزیز روز دانشجو رو تبریک گفتم آخه نقطه جان در مقطع کارشناسی داره درس می خونه (مهندسی برق)
فکر می کنید فوق دیپلمشونو با چه معدلی گرفتند؟ حدود 19.5
الانم دارند شب و روزشونو یکی می کنند که برای لیسانس معدلشون کمتر از فوق دیپلمشون نباشه
به امید خدا بعد از لیسانس می رن برای ارشد
راستی بین دوستان وبلاگی کس دیگه ای دانشجو هست؟
یادش بخیر در طی این چند سال روز دانشجو رو به پرستو و سکوت و فاطمه فلفل نمکی و خیلی های دیگه تبریک گفتیم

مریم دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 12:18

سلام
این مطالب رو نخونده بودم ...جالب بود
- برای شما عجیب نیست که ملت اسم بچه شون رو نمی ذارند هناد؟
- پیامبر خدا(ص) فرمودند: " از خداوند بخواهید و زیاد بخواهید، زیرا هیچ چیز برای او زیاد و بزرگ نیست"
با توجه به این حدیث من مثل حسن بصری نمی گم: "کاشک من او بودمى در آن قعر دوزخ"
در عوض آرزو می کنم که ای کاش پام به دوزخ نرسه و اگه خدای نکرده رسید اولین نفری باشم که از اونجا درمیام
در عوض قول می دم شونصد هزار بار در بهشت بگم: یا حنان یا منان ... از ته دل هم می گم دقیقا با همون سوز و گداز و صدقی که هناد در جهنم می گه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد