همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

مختصری از شهرضا


با دیدن مطلب شیوا و خواندنی (چی بخریم و از کی بخریم)به فکرم افتاد که در مورد زادگاهم –شهرضا – مطلب مشابهی بنویسم و دوستان عزیز و خوانندگان محترم را با دیارم آشنا کنم نخستین  چیزی که به ذهنم رسید تعریفی بود که از بیان همشهری فرهیخته ام جناب دکتر حسین الهی قمشه ای شنیده ایم که ایشان می گفتند روزی از یک قمشه ای پرسیده اند : قمشه کجاست ؟ و او جواب داده بود شهری است که بین دو روستا واقع شده (منظورش از دو روستا اصفهان و شیراز بوده !!!)

حالا چرا قمشه و چگونه شهرضا ؟!!

داستانش اینه که از زمان ساسانیان این منطقه شکارگاه بوده و کومه شه، یعنی جایی که شاه اطراق می کرده وبا تهاجم اعراب کومه شه یا کمشه معرب شده و تبدیل شده به قمشه .

 و همین طور قمشه بوده و بوده و بوده تا این که رضا خان در زمان نخست وزیریش از اصفهان که به سمت شیراز میرفته هوس می کنه اسم شهر مارا عوض کند . شایدم از لج مرحوم مدرس  که اصرار داشته تو نطق های مجلس شورا، قمشه ای بودنش را هی به رخ رقیب بکشه و قمشه شد شهرضا و باز همین طور شهرضا بود و بود وبود تا انقلاب شد وچون زور انقلابیون بر محو مظاهر شاهی می چربیدو نماینده دور اول مجلس از شهر ما هیچ مشکل دیگری را نمی تونست حل کند، اسم شهر ما شد دوباره قمشه ...

و وقتی عده کثیری از مردم ناراضی شدند و از ایشون می پرسیدند : آخه چرااااا؟ ایشون می گفتند : آخه شهر ما را با اسم الهی قمشه ای (مترجم معروف قرآن و پدر همین اقای دکتر حسین که مدتی تو سیما سخنرانی می کردند )و آقا محمدرضای قمشه ای – ازحکمای معروف و متاخر و ....می شناسند و..مردم هم که معمولاًحرفی را که از بالا دیکته شده باشه را خیلی نمی پسندند موفق شدند در دور دوم نماینده دیگری علم کنند که ایشون هم روی قولشون وایسادند و موفق شدند دوباره اسم قمشه را شهرضا کنند.

اینجا بود که شاعر خوش ذوق شهرمون مرحوم سیاره (– نه قاسم سیاره متخلص به آشفته – و نه پدرشون هاشم ،صاحب دیوان جنگل مولا- بلکه پسرشون مرحوم پریش) تو شعرهای محلیشون یه شعر هم با این مطلع سرودند :

ای ولاتی نازنیم کا زمینود مث طلاس

گاهی وقتا قمشه س اسمود گاهی وقتا شهرضا

و اگر این شعر را جستجو کردید و پیدا کردید آینه ای است در مقابل دیار ما و مردمش که به قولی خیرالکلام است.

شهرضا از نظر جغرافیا نقطه اتصال چند استان و بر سر شاهراه اصلی شمال و جنوب کشور واقع شده .

در جنوب غربی استان اصفهان و مجاورت با استان چهار محال بختیاری و در جنوب با طی مسیر حدود صد کیلومتر ، استان کهگیلویه وبویر احمد و جنوب شرق به استان فارس.

بخاطر همین موقعیت جغرافیایی ،بازار شهرضا بارانداز و محل خرید و فروش عشایر و روستائیان دور و نزدیک بوده و از دیر باز،ساکنان استان های مجاور برای فروش محصولات کشاورزی ودامی و خرید لوازم مورد نیازشان بازار شهرضا را انتخاب می کردند  واز حق نگذریم کاسب های شهرضا – اکثرشان – رعایت انصاف می کردند و سود دراز مدت و کاسبی مداوم و مستمر را به فریب و نیرنگ کوتاه مدت ترجیح می دادند و به همین دلیل هم هست که با وجود این که استان های مجاور با این که تقریباً تغییرات کلی کرده اند و از توسعه یافتگی خوبی هم برخوردار شده اند مردمشان ترجیح می دهند محصولات مازادشان رادر این بازار بفروشند.و نیاز هایشان را از اینجا بخرند.

اگر در مسیر اصفهان شیراز به مسافرتی رفتید و یا اگر قصد تفریح و تفرج در ییلاقات بختیاری و یاسوج داشتید وقتی در بین راه کمی خسته شدید در شهرضا توقف کوتاهی داشته باشید .

در ورودی شهر از سمت اصفهان ،و در مجاورت امامزاده شاهرضا ،پارک های زیبا و سرسبزی برای اتراق هست و اگر قصد تهیه سوغاتی و خرید داشتید به باغ ملی تشریف ببرید و در بازار مجاور آن انواع حبوبات و خوارو بار را به قیمت بسیار مناسب وارزان تهیه کنید .

شاید نیاز به معرفی کاسب خاصی نباشد و عموما مغازه داران اطراف باغ ملی با انصاف اند. البته اگر سعی کنید خودتان را محلی وانمود کنید راه بی انصافی احتمالی را بسته اید !!!

شهرضا سوغاتی ویژه ای ندارد اما سفال و سرامیک تولید صنعت گران شهرضا در همان ورودی شهرضا از سمت اصفهان و نیز ورودی از سمت شیراز بوفور یافت می شود .

در بازار نیز کشمش و شیره انگور و رب انار تولید محلی و ماست های چکیده و خوشمزه شهرضا سوغاتی ارزان و مفیدی است .

اگرچه گز اصفهان معروفیت جهانی دارد اما در شهرضا نیز قنادان با سابقه ای هستند که گز هایی بسیار خوب دارند و بعضی از گمنامان آن ها در رقابت با مارک های معروف اصفهان دست کمی ندارند .

مثلادر یک خیابان کاملا فرعی – خیابان ارشاد ، منشعب از خیابان چهل متری - یک گز پزی هست بنام آقای میرزا پور که گز بسیار خوب و با قیمت بسیار مناسبی تولید می کنند و بسیاری از همشهریان از ایشان خرید می کنند .

رستوران های شهرضا هم عموما ،غذای خوب دارند و نیاز به معرفی خاصی نیست اما من خودم از رستوران آریا – کنار بانک کشاورزی مرکزی- که سابقه پنجاه ساله دارد غذا می خرم و غدای خوب و قیمت مناسب ایشان هم معروف است .

                                                (پارک آبشار - این عکس و دو عکس دیگر از وبلاگ دوست عزیزم آقای مصطفی جهانمردی اقتباس شده است)

شهرضا با این که شهر مسافرتی هست و در ایام نوروز و تابستان ،مسافران بیشماری که ازجنوب به سمت شمال کشور و یا بالعکس می روند استراحت شبانه ای در آن می کنند، از نظر هتل و محل های اقامتی بسیار فقیر است . اگر چه به لطف آموزش و پرورش این مشکل تا حدودی حل شده است و بقیه مسافران نیز ترجیح می دهند در کنار پارک ها با نصب چادر مسافرتی تجربه یک مسافرت ارزان را  داشته باشند .

با این وجود اگر قصد اقامت در هتل داشتید هتل منتظران در جوار امامزاده در یک محیط سنتی و در یک کاروانسرای باز سازی شده وجود دارد . چون خودم نیازی به اقامت نداشته ام از کم و کیف قیمت آن اطلاعی ندارم . اگرچه برای اقامت در شهرضا مشکل چندانی نخواهید داشت.



با وجود کم آبی و مجاورت با کویر،شهرضا پارک ها و فضای سبز خوبی دارد . که دم دست ترین آن ها در شمال شهر و از ورودی اصفهان پارک های آبشار ،شهید بهشتی ،خانه شهر و پارک معلم است . در قسمت جنوبی شهر نیز پارک بزرگ وزیبای ملت  در خدمت هموطنان است .

چون در وبلاگ های همشهریان و در سایت های مختلف توصیف شهرضا بقدر کافی شده است به همین بسنده می کنم .

رواق منظر چشم من آشیانه توست

کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست .

نظرات 13 + ارسال نظر
جعفرزاده چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 11:03 http://مختصری از شهرضا

آیا راسه شهرضائیها به روغن وازلین علاقه زیاد دارند؟

دانیال دوشنبه 17 آبان 1395 ساعت 23:00

سلام
یک ماه بیشتره که شهرضا نرفتم.
تو خوابگاه بودم دلم واسه شهرمون تنگ شد سرچ کردم شهرضا که این وبلاگو دیدم کمی از دلتنگیم کاسته شد.
ازتون ممنونم.

سلام
ممنون از دیدارتان همشهری عزیز
خوشحالم که این نوشته ناچیز باعث انبساط خاطر شما شد.
إلهی هیچ وقت دلتنگ نباشید
و الهی همیشه باعث افتخار شهر و دیارمان باشید

مریم جمعه 27 آذر 1394 ساعت 20:23

عرض سلام و ادب خدمت آقای بحرینی عزیز

سید نورالدین جمعه 27 آذر 1394 ساعت 11:34

سلام
ممنون رسول جان که شهرضا را معرفی کردی

مریم سه‌شنبه 24 آذر 1394 ساعت 17:05

دوباره سلام
- ما نظیر چنین جملاتی(قمشه شهری است که بین دو روستا واقع شده) رو از زبان آبادانی ها شنیدیم
- من همیشه فکر می کردم بهترین انار متعلق به ساوه ست به نظر شما چرا انار شهرضا معروف نیست؟!

سلام
البته این حرفیه که آقای الهی قمشه ای زدند . معمولا مردم شهرضا آنقدر ها زیاده گو نیستند
در مورد انار شهرضا قضیه از این قرار است که در سال های نه چندان دور باغات اطراف شهرضا عموما تاکستان و انگور خیز بود . به مرور و با کمبود آب و تغییرات آب وهوایی انار که قبلا در باغستان های صحراهای شمالی شهرضا مانند شریف آباد و ...و نیز روستاهای شمال شهرضا مانند شاهزاده علی اکبر و جرم افشار و منوچهر آباد بود به بقیه مزارع هم کشیده شد و البته طعم و نوع انار شهرضا و حومه با انار ساوه و نیز انار عقدای یزد تفاوت کلی دارد . انار شهرضا مخصوصا نوع مرغوبش بسیار آبدار و شیرین و خوش خوراک است .هرچه دانه های انار سیاه تر خوش مزه تر و بهتر ...
اخیرا من در تهران انواعی از انار را می بینم که بنام انار دانه سیاه شیراز معرفی می شود و به نظرم از نژاد و نوع انار شهرضاست ..

کاوسی دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 23:23 http://mighat61.blogfa.com

سلام آقای امیری بزرگوار
ممنون از توصیحات مبسوط و زیبایتان
بد نبود به امامزادگان دیگر مدفون در شهرضا هم اشاره ایمی کردید. شاهزاده علی، اکبر سیدخاتون، زیارتگاه و امامزاده سیدملکشاه که دارد به همت همرزمتون، عبدالرحیم مهاجری) و دوستانش آباد میشه.
انار شهرضا هم قطعا توی ایران حرف اول را می زنه.

سلام
البته بنای بنده در نوشتن مطالب پرهیز از اطاله کلام است و الا بیشتر و مهمتر از امامزاده ها هم حرف هایی بر ای گفتن بود .
در مورد انار هم هکذا
ممنون از وقتی که می گذارید

همطاف یلنیز دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 12:54 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
منم نمی دانستم شهرضا همان قمشه بید!
یکی از هم اتاقی های دوران خوابگاهی ام شهرضایی بود. مریم نباتی. الان یادش کردم به گمانم والدینش فرهنگی بودند.
و اینکه ما مدرس اصفهانی الاصل رو بیشتر با کاشمر خودمان می شناسیم ها
و گویا این باغ ملی رو همه دارند، مشهد ما و اراک مریم بانو و شهرضای شما و سایر ولایات
ممنون برای توضیحات و شناساندن سوغات و سایر
برقرار بمانید و راضی

سلام
خوب می تونید هم خوابگاهی تون را از همین طریق پیدایشان کنید شاید و احتمالا
البته مرحوم مدرس متعلق به همه ایران هستند . من خودم از دیرباز به ایشان علاقه داشتم و هنوز هم ...به همین جهت هم یک مسافرت از طریق کویر رفتم به سمت مشهد و در برداسکن و کاشمر هم .. و مزار ایشان را دیدم . روحش شاد مرد آزادی خواهی بوده ایشان .
بله باغ ملی در خیلی از شهرهای دیگر هم هست از جمله نجف آباد اصفهان .
تشکر از دیدارتان

سارا... یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 20:21

سلام...

خیلی ممنون از توضیحات خوبتون...

با اینکه اصفهان یه جورایی شهر دوم من هست اما من فقط یک بار شهرضا اومدم ... که مربوطه به سالهای خیلی دور ... اما یادمه که ظروف سفالی قشنگی داشت ... و زیورآلات دخترونه ای که ...ازشون خریدیم...

باز هم متشکر از پستتون

سلام
اگر در اواسط مهر تا اواخر آبان گذارتان به شهرضا افتاد از انارهای بسیار خوب این دیار هم استفاده کنید .

مریم یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 12:40

سلام
ممنون آقای امیری عزیز برای اینکه شهرضا رو به تمام و کمال معرفی کردید
من می دونستم که اسم شهرضا، قبلا قمشه بوده اما فکر می کردم این اسم بعد از انقلاب تغییر کرده و فکر می کردم وجه تسمیه ی اسم شهرضا، امام رضا(ع) باشه!
راستی آقای امیری با اینکه گفتم چیزی رو از قلم ننداختید الان یادم افتاد که از فرهیختگان و اندیشمندان شهرضا چیزی ننوشتید شهر شما مفاخر زیادی داره به جز شهید همت و الهی قمشه ای ها و ... آقای مصطفی ملکیان و حمید مصدق هم شهرضایی هستند و البته شما و آقای سامع و آقای کاوسی و .... سایر دوستان عزیز شهرضایی مون
آقای امیری یک کامنت تو حیاط خلوت می نویسم لطف کنید شما و دوستان عزیزمون مطالعه ش کنید ممنون

سلام
البته این نگاه گذرایی بود به شهرضا .
از فرهیختکان گذشته که تلویحا اشاره ای کردم و از کسانی که هنوز حضور دارند می بایستی از استاد مصطفی ملکیان یادی می کردم که به نوعی قصور شد . انشاءالله بعدا

سهیل یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 11:55 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
چه مطالب مفیدی من تونستم از این مطلب شما کسب کنم اول از همه اینکه من نمیدونستم شهررضا همان قمشه بوده و در جریان تغییرات نام آن نبودم و دیگر اینکه نمیدونستم مدرس از این دیار هستش البته میدونستم از شهررضا هستش ولی همان که نمیدونستم قمشه هم همانجاست و مدرس رضاخان را هی بابت این اسم اذیت میکرده .
راستش یکبار من توی راه شیراز به اصفهان از کنار این شهر شما رد شدم و فکر کنم که بنزین هم زدم . و اتفاقا چون نمیدانستم که این شهر در این مسیر قرار دارد برایم جالبناک بود . متاسفانه بعلت عجله ای که داشتم نتونستم وارد شهر بشوم گرچه خیلی دلم می خواست گردشی در آن داشته باشم .
ممنون از مطالب مفیداتون

سلام
ممنون از شما
زادگاه مدرس در سرابه کچوی اردستان است اما ایشان در طفولیت با خانواده به شهرضا مهاجرت می کنند و اتفاقا در خیلی از نطق های مجلسشان به مثل های قمشه استناد می کنند و میگن مثلا قمشه ما این طور و آنطور ..
انشاءالله قسمت بشه بازم تشریف بیاورید و بنده هم افتخار د اشته باشم در شهرضا در خدمتتان باشم

دادو یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 11:54 http://www.dado23.blogsky.com

سلام
نوشته مختصری بود برای آشنایی و امید که در آینده نیز ادامه داشته باشد ...

من در سفرهای زیادی که در مسیر تبریز - اصفهان - شیراز داشتم از شهر شما گذشته ام ، البته بدلیل اینکه آن زمان اتوبوس ها برای نماز صبح و صبحانه در دلیجان نگه می داشتند ، شهر شما را در خواب بعد از صبحانه رد می شدیم !! آخرین سفری که برای صعود به قله دنا داشتم که آنهم شاید به چند سال برمی گردد یک شب در پارک ورودی شهرتان اتراق داشتیم و صبح راهی سمیرم شدیم ...

مردم اصولا نسبت به تغییر مقاومت نشان می دهند ؛ وقتی شهرضا شده بود به اینکه چرا قمشه نباشد !؟ و بعد هم که قمشه شد ، چرا شهرضا نباشد !!؟ و اینها غالبا رنگ اعتراض خاموش ثیاصی دارند !! سالهای دور زلزله ای شهر سلماس را با خاک یکسان کرده بود و شهر جدید را کنار شهر ویران شاختند و به نشانه تشکر از الطاف همایونی و کمی خودشیرینی نامش را شاپور گذاشتند !! مردم محلی سلماس می گفتند و کارمندان دولتی شاپور می گفتند ... بعد از انقلاب رسما نام شهر به سلماس برگشت ؛ حالا کسانی پیدا می شوند که سن شان به انقلاب قد نمی دهد و چنان شاپور می گویند انگار "ش" آنها شش تا نقطه دارد !!!!

ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید

سلام
ممنون از وقتی که گذاشتید
البته اگر تغییر دستوری نباشه و خودجوش و مردمی باشه اشکالی ندارد ولی مردم معمولا در مقابل دستوراتی که خوششان نیاید مقاومت می کنند

kamangir یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 10:05 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
با شناختی که ما در همسایگیه شهرضا داشتیم و توضیحات مبسوط شما ، یه بار دیگه زیارت واجب شدیم .
ممنون از توضیحاتتون

سلام
خوشحال میشم یه موقعی تشریف بیارید که بنده هم شهرضا باشم و در خدمتتان باشم

یاد خاطرات یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 09:30

سلام وتشکر

سلام
ممنون از دیدارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد