همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

نگاه تونلی و پنکه ای!

نگاه آقایان به پیرامونشان تونلی است ...


اگر خانم هستید حتماً مکرر پیش آمده که آدرس یک ظرفی را در کابینت به همسرتان داده‌اید و او همانطور که درِ کابینت را باز نگه داشته و درون آن را نگاه می‌کند، به شما می‌گوید : اینجا نیست!
قطعاً شما هم خیلی عصبانی شده‌اید و مدام به او گفته‌اید که خوب نگاه کند ظرف همان‌جا است؛ و باز همسرتان همان‌طور که در ِکابینت را باز نگه داشته به شما می‌گوید: نیست، من که نمی‌بینمش!
و لابد شما خودتان به کنار او رفته‌اید و ظرف را از همان کابینت بیرون آورده‌اید و با عصبانیت به همسرتان نشان داده‌اید که نمی‌خواهدکمک‌تان کند.
نکته دقیقاً همین‌جاست! این‌که شما باید بدانید نگاه آقایان به محیط اطراف‌شان یک نوع نگاه تونلی است. آن‌ها فقط به مستقیم نگاه می‌کنند و هر آنچه را در یک راستای مستقیم در خط دیدشان هست، می‌بینند. وقتی که شما به همسرتان آدرس ظرفی درون کابینت را می‌دهید، او در زاویه‌ مستقیم دید چشمانش به دنبال ظرف می‌گردد و اگر ظرف در طبقه‌ بالای کابینت یا سمت چپ یا راست باشد آنرا نمی‌بیند.
این یک خصوصیت طبیعی و ساختاری مردانه است که خداوند او را این‌چنین خلق کرده است. پس قبول کنید که نگاه شوهرتان به اطراف تونلی است و اگر می خواهید چیزی را برایتان از آشپزخانه بیاورند، او را بیشتر راهنمایی کنید. مثلاً بگویید سمت چپ کابینت کنار کاسه آبی‌رنگ؛ یا سمت راست کابینت پشت بشقاب‌ها.
شاید همین دید تونلی باشد که آقایون می‌توانند رانندگان خوبی برای مسیر‌های جاده‌ای باشند و شاید به همین علت باشد که وقتی شما یک سفره رنگین برای شوهرتان می‌چینید، او فقط دیس برنج را می‌بیند و به‌خاطر زحمتی که برای ژله و سالاد کشیده‌اید و در گوشه‌ سفره است، تشکر نمی‌کند؛ حتی اگر از آن‌ها هم بچشد!
شوهر شما به عنوان یک مرد و مخلوق پروردگار، زاویه‌ دیدش تونلی آفریده شده ‌است، پس این نکته را بدانید و هر روز با خود تکرار کنید. باور کنید با دانستن همین زاویه‌ دید تا حد بسیار بالایی از حرص خوردن‌ها و مشاجراتتان کاسته خواهد شد.


 نگاه خانم‌ها به پیرامون‌شان، پنکه‌ای است ...


پنکه را دیده‌اید؟ در همه‌ جهت‌ها می‌چرخد و هوا را جا‌به‌جا می‌کند. نگاه خانم‌ها به اطراف یک نوع نگاه پنکه‌ای است. آن‌ها می‌توانند در حالی‌که نگاه‌شان در یک خط مستقیم است، زاویه‌های بالا و پایین و چپ و راست را هم بررسی کنند.
شاید بر اساس همین خصوصیت خانم‌ها باشد که می‌توانند هم زمان آشپزی کنند؛ در حالی‌که بچه بغل‌شان است و با یک دستشان هم تلفن را گرفته و در حال حرف زدن با دوستشان باشند.
شاید همین خصوصیت پنکه‌ای دیدن خانم‌هاست که باعث می‌شود تا شوهرشان از سر کار می‌آید سر تا پایش را برانداز کنند و در یک چشم بر هم زدن متوجه شوند لباس همسرشان چقدر کثیف شده است. اصلاً به خاطر همین نگاه کامل آن‌ها به اطراف است که وظیفه پر‌اهمیت تربیت نسل بر عهده خانم‌ها سپرده شده تا بتوانند در همه‌ جهات فرزندان را خوب تربیت کنند.
بی‌شک اگر شما به خانم‌تان آدرس بدهید که چیزی را از کیف یا جیبتان بیاورد، او دست خالی بر‌نخواهد گشت؛ حتی از شما چند بار نمی‌پرسد که در کدام جیبت گذاشته‌ای؟
 خداوند زنان را این‌طور خلق کرده که در یک نگاه تمام جوانب را می‌سنجند و چه غلط است که گاهی ما مردها گمان می‌کنیم زن‌ها دچار یک حس فضولی هستند که این‌طور تمام زوایا را بررسی می‌کنند.
خانم‌ها خارق‌العاده‌اند! ارتباط میان نیمکره‌ راست و چپ مغزشان خارق‌العاده‌تر است.
در آن واحد، در کسری از ثانیه با یک نگاه، به تمام زوایای اجسام نگاه می‌کنند و اطلاعات بدست می‌آورند. با یک نگاه به همسرشان وقتی که از سر‌کار برگشته متوجه می‌شوند او روز کاری خوبی داشته یا نه!
بر اساس همین نوع نگاه چرخشی‌شان است که نمی‌توانند سفره را در یک خط مستقیم بچینند و غذاها و خورشت‌ها و سالاد و ژله را دور تا دور‌می‌چینند.
شاید بر اثر همین نوع نگاه‌شان باشد که توقع دارند برای هر کدام از غذا و خورشت و سالاد و ژله شوهرشان جدا تشکر کند؛ چون یک زن تمام این‌ها را جدا می‌بیند؛ ولی نگاه مردانه همه‌ این‌ها را غذا‌ می‌بیند و با یک تشکر گمان می‌کند دل همسرش را به‌دست آورده ‌است.


منبع : سایتها و وبلاگهای مختلف


پی نوشت: آقای ستاریان همچنان سر زمین اند و مشغول ساخت و ساز.... چند روز پیش می گفتند تحت هیچ شرایطی کار رو تعطیل نمی کنم، با بنا قرار گذاشتم که اگه از آسمون تگرگ هم بباره ملات درست کنه من حتا ضد یخ هم گرفتم برای وقتی که هوا سرد بشه و ملات بخواد یخ بزنه!

نظرات 14 + ارسال نظر
سارا... چهارشنبه 2 دی 1394 ساعت 01:19

سلام....

یه عالمه لایک به این نظر عکس دار همطاف جان

و تشکر مخصوص و ویژه از مریم بانوی عزیز و ...نازنین جان... که وقت صرف خوندن مطلب بلند بنده کردند....... راستش مریم بانو جان....بابت همین مطول بودنش در اینجا (یا در وبلاگ خودم)... ازش استفاده نکردم....

همطاف یلنیز یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 14:40 http://fazeinali.blogfa.com/

pic<http://s3.picofile.com/file/8228933034/yalda.jpg>pic
سلام سلام
یه لقمه نون ، یه کاسه ماست ، رفاقتِ بی کم و کاست
یه عشق پاک ، یه حرف راست ، هرچی محبت و وفاست
تو ذات ما خانماست !
(علمی و غیرعلمی اش رو بی خیال)
...
پیشاپیش یلدا مبارکا

سهیل یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 09:41 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
آقا این مطلب شما عجیب فکر و ذهن ما را دیروز به خودش مشغول کرده بود و هی توی کله ما مثل پره های پنکه میچرخید و کل مغز ما را جابجا می کرد. خلاصه اینکه با مشاهداتی که من داشتم و مروری که بر آنها نموده ام میخواهم بگم که این مطالعه علمی (به قول شما) دارای استثناهای بعضا عمیقی هم هست. من معتقدم که بستگی داره که فرد خودش بخواهد به اطراف خودش چطوری نگاه کند و نحوه نگاه کردن خودش را چگونه تنظیم کند . مثلا جمعیت اخوان گرامی و محترم در مورد مسائل کاری و مورد علاقه اشان (همانطور که گرامی همشهری فرمودند) و حتی مسائلی که به قولی مردانه عنوان می شود نگاهشان می تواند هم تونلی پنکه ای باشد ، سرکار و در مورد تعمیرات و حتی رانندگی و کلا مسائلی که به مردانه بودن معروف است ، مردها نگاهشان دقیق و تیز می شود ولی خب وقتی که وارد خانه می شویم همانطور که به قول بزرگون :مرد وقتی که وارد خانه می شود خستگی و مشغله های کاری اش را باید پشت در بگذارد . ما هم همراه با خستگی ؛ نگاه دقیق امان را میگذاریم پشت در. چون به قول سریال شهرزاد "وارد بیشه شیرماده می شویم" هرچقدر هم ما بخواهیم خودمان را دموکراتیک نشان بدهیم و درکارهای خانه به بانو کمک کنیم باز هم درمنطقه استحفاظی ایشان قرار داریم و به همین خاطر کارهایی را هم که انجام میدهیم فقط بعنوان رفع تکلیف و یک کمک هستش و بس . به همین خاطراز نظر جماعت نسوان دیدمان تونلی می شود. ولی اگر همین مردها بخواهند کاری را انجام بدهند حتی در خانه به خوبی انجامش میدهند مثلا کافیه که یک مرد بخواهد یک وعده غذایی درست کند اونوقت خواهید دید که چگونه به خوبی ازعهده کارها برخواهد آمد و وجود دارند مردهایی که خیلی از کارهای خانمانه را به خوبی و تمیزی انجام میدهند .
برعکس آن هم وجود دارد مثلا جماعت نسوان در کارهایی که مردانه تلقی می شود نگاهشان سطحی تر می شود همانند رانندگی و تعمیرو . . .
خلاصه اینکه به نظر من تصمیم فرد در نحوه نگاه نمودنش تاثیر دارد .

در ضمن برای جناب ستاریان آرزومند عمارتی شاه گونه وار بسیار مجلل و محکم و استواری آرزومندیم . با شونصد تا در که به اتاقهای گوناگون و رنگارنگ باشد باز شود

سلام
در مورد حوزه ی استحفاظی خانمها شما درست می گید و ایضا در باره ی استثناهایی که در جمعیت اخوان وجود داره من مردهایی رو دیدم که از خانمهاشون در آشپزی و خونه داری باسلیقه ترند اما در مورد رانندگی یک جایی خوندم به خاطر همین نگاه تونلی مردها در جاده ها بهتر می تونند رانندگی کنند . دیروز در یک مقاله خوندم: ... آمار شرکت های بیمه نشان می دهد زنان در تقاطع ها کمتر از پهلو تصادف می کنند.حوزه ی دید گسترده زنان به آنان امکان می دهد اطراف خود را بهتر زیر نظر داشته باشند. ...
این مورد هم جالب بود:
در سال 1997، 4132 کودک در حوادث جاده ای در بریتانیا کشته یا زخمی شدند که 2640 نفر آنان پسر بودند. در استرالیا تعداد پسران مجروح یا کشته شده در حوادث جاده ای بیش از دو برابر دختران است . پسران هنگام عبور از خیابان بیشتر در معرض خطرند. دامنه دید محدود آنان ، حوادث بیشتری را برای شان رقم می زند...

عبدالحسین فاطمى یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 02:10

سلام
مطلب جالبى بود منتهى ناهید خانم عزیز با اون نکته شون کلا این نظریه رو زیر سوال بردن
واقعا ممنون از نگاه فن جِتى ناهید خانم

سلام
کم پیدایید ببم جان! خوب و خوش وسلامتید؟ (از بزرگ عزیز هم خبر نداریم ...دلمون براشون تنگ شده)
کامنت نی جان خیلی باحال بود

ناهید شنبه 28 آذر 1394 ساعت 20:16

سلام
مریم جان بابت زحمت ثبت این مقاله ی جالب در همساده ها، ازت ممنونم
آقایون توی خونه نگاه تونلی دارند و لی( دور از جان اخوان عزیز همساده ها ) تو خیابون تا دلتون بخواد نگاه پنکه ای شون کار می کنه تازه اون هم با دور تند!!
تاثیرات نگاه پنکه ای آقایون ، باعث شده میزان مصرف لوازم آرایش در خانمها تو کشورمون روز به روز افزایش پیدا کنه
ایکاش نگاه جماعت اخوان فقط تونلی بود

سلام نی جان
این بار باید به تو بگم : به قول آقا سهیل خدا شادت کنه که دل ما رو شاد کردی

54nazanin شنبه 28 آذر 1394 ساعت 17:45

سلام خسته نباشید
.
پست مختصر و مفیدی بود...از نظر م... اما فایلی که سارا بانو نوشته اند را اگر بخوانید به درک درست تری به این موضوع پی خواهید برد...
سارا بانو واقعا که نوشتتون معرکه بود و بسیار واضح

سلام نازنین بانوی عزیز
خودتون می دونید که باید پست مختصر و مفید باشه تا خواننده ها حوصله ی خوندنش رو داشته باشند من خودم هر وقت می بینم پستی طولانیه دو پا دارم دو پا هم قرض می کنم و در می رم!
نوشته ی سارا بانو همینطور که شما گفتید محشر بود

همطاف یلنیز شنبه 28 آذر 1394 ساعت 17:22 http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
من موافق این نگاه تونلی برای آقایون نیستم والا شنیده ها و دیده ها و تجاربِ! همطاف، خلاف این را ثابت می کند. چشم آقایون، پنکه ای تونلیست.صفت پنکه ای اش ارجحیت دارد ها. درادامه زوم می شوند یا همان تونلی!
گویا این نگاه تونلی صرفا در آشپرخانه و موارد خانگی!مصداق دارد وگرنه در جامعه و سایر (تماشای مسابقه فوتبال، بازی کامپیوتری، خرید در بازار ) از نوع پنکه سقفی است

سلام
ببم جان این یک مطلب علمیه! یک آدرس برای جناب دادو نوشتم اگه فرصت کردید اون مطلب رو هم بخونید
پنکه سقفی!

سهیل شنبه 28 آذر 1394 ساعت 15:08 http://sobhebahary.blogfa.com/

گاهی این نگاه پنکه ای بدجوری پره هایش می زند همه چیز را لت و پار میکند.

خییییییییییییییییییییییییلی باحال بود

سارا... شنبه 28 آذر 1394 ساعت 14:20

سلام...

ممنون مریم بانوجان که ... جور جناب ستاریان را کشیدید!

البته این مقاله کمی مغلطه کرده ... همه ی این تفاوت ها که نام برده ...مربوط به زاویه دید خانم ها و اقایان نمی شود... و برخیش دلایل فیزیولوژی دیگری دارد....

البته با فرمایش جناب دادو هم موافقم که شخصیت فرد مهم تر از جنسیت اوست .... اما به هرحال تفاوت های کالبد شناختی بین دو جنس هم ... قابل انکار نیست و دونستنش برای افراد ... بخصوص برای زوج های تازه کار ... خالی از فایده نیست ... به همین خاطر هم چندین سال قبل ... در این مورد تحقیقی کردم و مطلبی نوشتم ... که اگه دوست داشته باشید میتونید از لینک ذیل دانلود کنید و بخونید :

http://s6.picofile.com/file/8228756984/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%872.docx.html

باز هم ممنون از پستتون

سلام
جور که نمی شه گفت! این مطلب رو بدون هیچ زحمتی کپی پیست کردم .
دستتون درد نکنه مقاله تون خیلی جالب بود . چه خوب که برای هر مورد مثال زده بودید اینطوری نوشته تون جذابتر شده بود . راستی چرا از این مقاله برای همساده ها استفاده نکردید؟!!!

kamangir شنبه 28 آذر 1394 ساعت 14:16 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
سوای اینکه مطلبی به دانسته های منه کوچکترین اضافه شد ، اما موردی هم هست که ما چیزی را پیدا میکنیم که میخواهیم پیداش کنیم !!! و نمیشه با شنیدن آدرس کاملی توی ذهن ساخت .

سلام
آره دیگه! از قدیم گفتند جوینده یابنده بود
حضرت علی(ع) فرمودند:«من طلب شیئا و جدّ وجد، و من قرع بابا و لجّ ولج» هر کس چیزی بخواهد و تلاش کند می یابد و هر کس دری را بکوبد و اصرار ورزد، در گشوده می گردد.

دادو شنبه 28 آذر 1394 ساعت 11:45 http://www.dado23.blogsky.com

با سلام

بنظر حقیر این موردی که نوشته شده است می تواند بعنوان یک تلنگر خوب برای کسانی که نگاه تونلی دارند باشد و یک قدردانی از کسانی که نگاه پنکه ای دارند ؛ با این فرق که در این تلنگر سهم خاصی برای مردان و زنان قائل نمی شوم !! و دلیل امر این است که باید افراد را در شرایط مساوی در مسابقه شرکت داد ...

در کارخانه ای که من هستم سهم مشارکت خانم ها 2درصد است ، و نوع شغل شان جوری است که نمی توان نوع نگاه آنها را با مردان مقایسه کرد ، ولی در میان همکاران ، من می توانم افراد را در دو دسته ی تونلی و پنکه ای تقسیم بندی بکنم و صدالبته در برخی جاها افرادی که گاه تونلی هستند و گاه پنکه ای !!! و به جرات می توانم بگویم که افرادی که از هر دو خاصیت بهره دارند و بموقع می توانند آن دو حالت را بسته به شرایط بکار بگیرند موفقترین افراد مجموعه هستند !!

بنظر من استفاده از شخصیت فرد ، از نظر سطح هوشیاری ، در این مقوله بسیار کارآتر و مهم تر از شحصیت جنسی او می باشد !! چون افرادی که می خواهند از زیر کار در بروند می توانند به هر دو روش تونلی و پنکه ای از زیر کار در بروند ؛ حالا زوم کردن به نقطه ای بی معنا یا توجه کردن به نقاطی بی ربط !!! یا اصولا سیاستمدارها روی برخی اهداف تونلی زوم می کنند ولی در مصاحبه های مطبوعاتی و ارائه گزارشات پنکه ای حرف می زنند !!

اگر آقایان متهم به نگاه تونلی هستند بخاطر این است که خانم ها این را بیشتر می پسندند هرچند در برخی مسایل جزئی از آن شاکی هستند ؛ خانم ها دوست دارند چیزی که نشان می دهند دیده شود نه همه چیز و مطمئنا آقایانی که هر از گاهی نگاه پنکه ای به شخصیت و رفتار خانم شان داشته اند سریعتر به قشقرق رسیده اند !!

طبق تقسیم بندی دادویی نگاه خانم ها به زندگی از نوع ویترینی است در حالی که نگاه آقایان از نوع گاراژداری است !!

سلام
ببم جان این نگاه تونلی و پنکه ای یک مبحث علمی هستش اگه فرصت کردید اینجا رو بخونید:
http://seebetter.mihanblog.com/post/24
شما هم برای خودتون یک پا کارشناسید و از خودتون نظر و تقسیم بندی در می کنید ها!حتی به خودتون جرات می دید و نظرات محققین و کارشناسان فن رو رد می کنید!
راستی جناب دادو ای کاش در مورد نگاه گاراژداری بیشتر توضیح می دادید

مریم شنبه 28 آذر 1394 ساعت 10:14

یک مورد دیگه:
وقتی ما مهمون آقا داریم من در مورد نظافت خونه خیلی به خودم سخت نمی گیرم. نه اینکه خونه رو نظافت نکنم! اما مثلا اگه ببینم جای پودر ماشین لباسشویی تمیز نیست و من فرصت ندارم تمیزش کنم به همون حال رهاش می کنم
اما وقتی مهمون خانم داریم! احتمال می دم با نگاه تیزبین شون تمام سوراخ سنبه های خونه رو از زیر نظر بگذرونند واسه همین تا فیها خالدون خونه رو تمیز می کنم
خدا شاهده یک بار یکی از مهمونهای خانم پشت سر من آمد تو آشپزخونه و در حین صحبت جا پودری ماشین لباسشویی رو جلو کشید و داخلشو نگاه کرد و گفت می خوام ببینم جا پودری شما چطوریه؟!!!

مریم شنبه 28 آذر 1394 ساعت 10:12

سلام
به جان خودم من بعضی وقتا این نگاه تونلی رو در جمعیت اخوان خونه دیدم بعضی وقتا که می فرستمشون سر یخچال یا کابینت که برام یک چیزی رو بیارند، می بینم مستقیم دارند داخل یخچال و کابینت رو نگاه می کنند و در نتیجه شیء مورد نظر رو پیدا نمی کنند! من تا قبل از خوندن این مقاله این مسئله رو می ذاشتم به حساب بی دقتی جمعیت اخوان اما الان فهمیدم که طفلی ها تقصیری نداشتند (ممکنه در بین جمعیت اخوان استثا هم وجود داشته باشه اما فکر می کنم این مطلب در مورد اکثریتشون صدق می کنه)

علی امین زاده شنبه 28 آذر 1394 ساعت 09:27 http://www.pocket-encyclopedia.com

تونلی و پنکه ای؟!

توصیفهای جدیدی بود از یک مساله ی قدیمی. کاش چنین مسایلی در کتابهای درسی هم قید می شد. متاسفانه الان دارم می بینم افراد زمانی این درک را پیدا کرده اند که دیگر زندگی مشترکشان متلاشی شده است.

سارا بانو یک مقاله نوشتند و لینک این مقاله رو برای دانلود گذاشتند وقتی من مقاله شون رو خوندم دقیقا همین فکری رو کردم که شما کردید:کاش چنین مسایلی در کتابهای درسی هم قید می شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد