همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

فیل ... فیل ... کدوم فیل !؟


داستان فیلِ مولوی را که همه شنیده اید ... در آن داستان مولوی شرح می داد که چگونه تاریکی باعث شده بود تا مردم در پندارهای شخصی خود به نتایج مختلفی برسند و با روشن کردن یک شمع و یا همان شفاف سازی دیده بودند که اینهمه اختلاف نظر بواسطه ی یک فیل ناقابل بود و ...
 
مشکلات جاری کشور ما بمراتب از آن فیل بزرگتر بوده و برای داشتن اختلاف نظرهای مختلف ، نیاز به تاریکی نیست و بزرگی بیش از حد هم می تواند یک شئی را نامرئی بکند !! داستان مشکلات کشور ما بیشتر از اینکه شبیه فیل مولوی بوده باشد شبیه گوریل انگوری خودمان است !! در کارتون گوریل انگوری ، تقریباً در هر قسمت اش با این واقعیت روبرو بودیم که جناب بیگلی بیگلی وقتی با یکی روبرو می شد که حرفش را نمی خواند اشاره می کرد به دوست اش و طرف مقابلش می گفت : " کدام دوست ات !؟ " و بیگلی بیگلی بالا را نشان می داد و آن وقت تاثیر حضور پرابهت یک گوریل پانزده متری در سیمای طرف مقابل که غالبا در حال فرار بود ما را مشعوف می کرد !!

این روزها مردم از دست مشکلات عاصی شده اند و خیلی زود فریب می خورند ، شاید از این عبارت ، خیلی ها خوششان نیاید ولی این حالت را غیر از فریب خوردن به چیز دیگری نمی توان شبیه کرد !! مردم دوست دارند منطقی فکر بکنند و دروغگوها و فریبکاران که در راس آنها سیاستمداران قرار دارند نه تنها از این منطقی بودن استقبال می کنند بلکه به آن بعنوان برگ برنده شان نگاه می کنند !! یکی از دوستان در کامنتی به یکی از نوشته های من ، از سریال امام علی و مردم کوفه یاد کرده بود ، و اشاره داشت که موقع تماشای آن از پدرم می پرسیدم : " چرا مردم کوفه با هرکسی که براشون سخنرانی میکنه چه از صحابی و چه از دشمنان و منافقان، موافق اند و همه ش سر به تایید تکون میدن و تکبیر میدن! چرا هر جریانی راه می افته اینا دنبالش قال و قیل میکنن؟ بالاخره اینا خوبن یا بد؟ " واقعیت این بود که مردم کوفه که آدمهای باسابقه و بزرگی در بین شان بود (!) انسانهای منطقی بودند و برای همین براحتی فریب می خوردند ... دقیقا مثل خیلی از آدمهای این روزگار ؛ نه تنها در داخل کشور ما که در میان همسایگان و سایر کشورها ؛ خاصه کشورهای جهان سوم !! در آن کشورهایی که خیلی ها دوستدارند ما هم مثل آنها باشیم یک عقلانیتی وجود دارد که سوار بر منطقشان است ؛ دقیقاً چیزی مانند افسار اسب !!

مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت و ناکارآمدی سیستم مدیریتی است و برای اینکه برون رفت از این وضعیت تقریباً غیرممکن و اگر ممکن باشد بواسطه ی حضور از ما بهتران خواهد بود (!). سیاستمداران حاضر در صحنه این وضعیت را دوست دارند و طبق قاعده ی بازی آسیاب به نوبت ، با کمرنگ شدن حنای گروه قبلی ، روی سن آمده و تا مدتی مردم را با وعده های تازه ای رنگ می کنند ... این بازی همچنان ادامه دارد و فیل مشکلات هی بزرگ و بزرگتر می شود !!! سیاستمداران مانند یک دروغگوی حرفه ای تنها یک چیز از مردم می خواهند ، اعتماد کردن !! چون تنها در این صورت است که فریب می تواند در دراز مدت کارساز باشد !!!

یکی از عامه پسندترین و منطقی ترین فریب ها ، گمراه کردن اذهان ( بجای رفع اشکال ! ) و دادن آدرس غلط یا همان فرستادن دنبال نخود سیاه است !! این روزها همه جا پر شده است از شعارها و اشارات بیمارگونه !! یکی به فلان اختلاس اشاره می کند و مردم تصدیق می کنند ، یکی از دکل های نفتی گمشده می نویسد و مردم تصدیق می کنند ، یکی از حقوق های نجومی می نویسد و مردم در بازنشر آنها بنوعی تصدیق می کنند و ... غافل از اینکه داستان دکل های نفتی دُمِ همان فیل است که اختلاس فلان میلیاردی خرطومَش و حقوق های نجومی شکمبه اش !! و دولت ها زمین های بازی هستند که مردم را در آن سر می دوانند ... دولت فلان ، دولت بهمان و ...


هر روشن کردن شمعی شفاف سازی نیست ، گاه نور تندی که از ماشین مقابل می آید ، بجای دادن دید مناسب طرف را کور می کند !!


مردم از دولت جاری بازخواست نمی کنند که در طول سه سال گذشته چرا این فیش های حقوقی صادر شده است ( اگر واقعاً چنین چیزی این قدر مهم بوده باشد که جلسه اضطراری برایش گذاشته شود و برای حقوق مدیران ارشد سقف گذاشته شود در حد حقوق مدیر زِپرتی کارخانه ما ) !!!


و این فیل هی بزرگتر و بزرگتر می شود ...

 

نظرات 13 + ارسال نظر
سمیه شنبه 12 تیر 1395 ساعت 00:35

سلام
منتظر نوشته های بعدی تان هستیم.

سلام
شما لطف دارید ...

نیما شنبه 5 تیر 1395 ساعت 13:31

سلام سالهای سال است چشممان به در ماند وکسی از آسمان نیامد تا ما را از گمراهی نجات دهد آری درست است که گفته اید :اقرار به ضعف راههای باقیمانده را ازبین میبرد.باید عاقلانه فکر کرد وآگاهانه قدم برداشت متاسفانه آنهایی که در صدد کسب وحفظ قدرت هستند بسیار دقیق عمل میکنند اینکه میگویم متاسفانه برای این است که همگی شان در فکر اندوختن زر ومال دنیا هستند وگرنه اگر کسانی مانند ماهاتیر محمدو....بودند که حرفی نبود لااقل افزون بر پرکردن جیب خویش اندکی هم به فکر آنهایی بودند که آنها را به قدرت رسانیده انداز خدا بخواهیم اندکی به مسیولان ومتصدیان ، انصاف ومروت عطا کند چون هرچه گفتیم تا کنون بی فایده بوده است اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین..آمین

سلام
آنها که باید می آمدند ، آمدند ... ما کمبودی ا زنظر هدایت نداریم و اگر مشکلیست از ناحیه اعتماد ما به کسانی ست که قصد فریب ما را دارند ... بقول شاعر " سایبان آرامش ما مائیم " ما باید خودمان اقدام کنیم و منتظر کسی که به قصداصلاح ما بیاید نباشیم !! چرا باید یکی بخاطر ما درستکار باشد در حالیکه ما خودمان آنگونه نیستیم !!؟؟ مسئولان و متصدیان بچه های همین والدین و اولاد همین آب و خاک هستند و ثمره ی همین فرهنگ ...

ابوالحسنی جمعه 4 تیر 1395 ساعت 00:21

سلام ، حظ بردم ، صداقت گفتار تان قابل ستایش است .پایدار باشید.

سلام
لطف دارید ... ممنون

سرگردان چهارشنبه 2 تیر 1395 ساعت 13:23

سلام
کامنت دوستان را می خواندم همگی جالب بودند وقتی به دوستمان موسوم به "کمانگیر" رسیدم مرا وا داشت بیشتر تامل کنم.. اشک در چشمانم حلقه زد ..هرچند از دست ما کاری ساخته نیست ولی واقعا چه شد که اینطور شد؟ تا کی حسرت وخون دل خوردن وبه امید بهبود نشستن ؟

سلام
اقرار به ضعف راههای باقیمانده را نیز از بین می برد ، باید تامل کرد و راهی برای ادامه یافت و بجای حسرت خوردن و خون دل خوردن قدم های محکمی برداشت ... بهبود در جای دیگری نیست و در دست اشخاص دیگری نیست ، از حرکت صحیح بدست می اید .

kamangir دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت 23:06 http://ranandegan.blogsky.com

سلام ، وقتی تاریخ ایران بعد از هخامنشیان و اشکانیان و کلا از اون زمونهای ایرانی به بعد را بخوانیم 1400 سال پیش به اینور ، کلا هیچ حکومتی برای مردم این آب و خاک نیامده مگر برای چپاول این آب و خاک و نوشیدن خون مردم ، رنگ و شکل و زبانشون هم فرقی نداشته ( زبان سرخ ، سر سبز میدهد بر باد____________ آخ سرم) کلا همون دعواهای حیدری ، نعمتی فقط با شعارهای مختلف گاهی کمونیستی ، گاهی ملی ، و گاها هم خیلی مذهبی !!!! حجالا کدوم مذهب .....

سلام
البته این هم یک نظری است قابل تامل ...
همین نزدیکی ها و نه در پشت تاریخ های مسموم و غیر قابل استناد، ما یک جنگ 8 ساله را پشت سر گذاشتیم ، اینکه حالا خیلی ها کارشناس شده اند به کنار (!) ولی با ورود یک بیگانه به خاک کشور هزاران نفر ا زبچه های این مرز و بوم به جنگ رفتند و با دست خالی مقابل همه ایستادند و هزاران سر سبز به خون خود غلطیدند و نگذاشتندپای اجنبی به کشور باز بشود ... حالا برگردیم به 1400 سال قبل و دوران رویایی و خیالی برخی از وطن پرستان ، چرا در آن دوره ی طلائی که همیشه ذکر خیرش می شود چهل نفر پیدا نشد که جلوی چهار نفر سرباز دست خالی را بگیرد، مطمئن باشید فسادی که در ان زمان ها بوده از این زمانها بمراتب بیشتر بوده ولی آنها دروغشان را روی سنگ حک کردند و ماندگار شد ولی خودشان بیشتر از نقشی بر روی ماسه های کنار ساحل نبودند !!

جهانمردی دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت 16:17

متاسفانه چندین سال است در کشورما ،دعوای حیدری نعمتی ، بین دو طیف اصولگرا واصلاح طلب برقرار است دو گروهی که ادعایشان بر این است که میگویند هدفشان ایجادجامعه ای آسوده ومرفه میباشد ولی تاکنون ، ما از هیجکدامشان خیری ندیده ایم مثل اینکه تنها وتنها منظورشان رسیدن به قدرت است ووقتی قدرت را دردست گرفتند مردم رافراموش میکنند

و متاسفانه تر اینکه به این زودی ها خیری هم قرار نیست دیده شود ؛ مردم از هر راه درست و زشتی سرشان به خودشان گرم است و ضمنا دوست دارند دیگران بیایند و هی راه را برایشان هموار بکنند ؛ غافل از اینکه دیگران ، اصولگرا و اصلاح طلب ، شبیه گردان هایی بیش نیستندکه مشغول راه و هدف خودشان هستند !!
و مردم تماشاچیان پای شبیه گردان های سیاسی شده اند ...

علی امین زاده یکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت 16:42 http://www.pocket-encyclopedia.com

آموزش اصول قایم-موشک
http://www.pocket-encyclopedia.com/?p=1588
ready up و منتظر حضور سبزتان

خیلی ممنون ...
من دیشب خواندم و یک قسمت هایی را هم در خواب دیدم ، خوب شد ساعت زنگ زد والا کم مانده بود برجکم برود هوا !!

همطاف یلنیز یکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت 05:55 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
چی می دانم والا...
این روزها سرگرم خواندن خاطرات یه سری از شخصیت ها هستم (سیداحمد علم الهدی و علی جنتی و ...) گویا اوایل انقلاب روزگار سختی بید در شفاف سازی ها و هزینه بالایی هم پرداخت شد برای مشخص شدن سره از ناسره
و
... گاه نور تندی که از ماشین مقابل می آید ، بجای دادن دید مناسب طرف را کور می کند !!

سلام
چکیده اش را به ما هم برسانید ...

ثمین شنبه 29 خرداد 1395 ساعت 22:07

باسلام ودرود
از آنجایی که غرض از بر پا شدن حکومت ودولت، آسایش ورفاه توده های مردم است ونگهداری هر حکومتی هم با خود مردم است لذا هر خرابی که در این دستگاه وارد شود فشارش بر دوش مردم خواهد افتاد مخصوصا وقتی در حکومتی هیچیک از مسئولین در قبال مردم وهمچنین در برابر اعمالشان احساس مشئولیت نکرده وانحرافات را به گردن دیگران می اندازند..

سلام و درود
هرچند در برخی نسخه های اصلاح شده ی غربی ( جامعه و حکومت ! ) شاید چنین چیزهایی دیده شودو آن نتیجه مشارکت مردم در حکومت و دولت است ... البته نه مشارکتی مانند مشارکت مردم ما ؛ و نه دولتی مانند دولت های ما !!
دولت های ما نتیجه هم اندیشی ارباب زاده های دیروز می باشد که هر کدام در بخشی از حکومت سهیم هستند و کلا تافته ی جدا بافته تشریف دارند و بصورت ژنتیکی از پدرهایشان ارث فکری دارند که ملت هر قدر در گرفتاری باشند، سر براه تر هستند !! حالا این وسط شاید عده ای هم بعنوان مهره ، از میان مردم ، انتخاب و فرصت بازی داده شود !!

امیر شنبه 29 خرداد 1395 ساعت 16:15

1
3 R5 1
3 R5
NO 5 <-CA  @:  c
:) @( @NO 
3  ƒj !
.
+ 51  1 f 3 f-
.+  -
A:  -
31 5 -   @:
NO 5 <-CA  @:  c
:) @( @NO 
3  ƒj !
.
+ 51  1 f 3 f-
.+  -
A:  -
31 5 -   @: 1
3 R5
NO 5 <-CA  @:  c
:) @( @NO 
3  ƒj !
.
+ 51  1 f 3 f-
.+  -
A:  -
31 5 -   @: 1
3 R5
NO 5 <-CA  @:  c
:) @( @NO 
3  ƒj !
.
+ 51  1 f 3 f-
.+  -
A:  -
31 5 -   @:

من کدهای این کامنت را نتوانستم باز بکنم !!!

جناب امین زاده ؛ الغیاث !!

سنایی جمعه 28 خرداد 1395 ساعت 12:23

سلام ، ای بنازم که سخن از دل ما گفتی ، دادوجان

سلام
دلتان همیشه سالم و با نشاط

علی امین زاده پنج‌شنبه 27 خرداد 1395 ساعت 17:26 http://www.pocket-encyclopedia.com

ممنون از درج این مطلب.

سلام
لطف دارید ...

فاضل پنج‌شنبه 27 خرداد 1395 ساعت 10:22

سلام ودرود
تن تان سالم ودلتان شاد باد با خواندن مطلب تان قدری آرامش گرفتم حالا تا کی این مشکلات حل خواهد شد خدا می داند..

سلام
از قدیم گفته اند :‌ « تا جوی خود از آب نخورد نگذارد که آب از آن بگذرد » ... تا این تازه بدوران رسیده ها سیراب نشده اند امید بهبودی نیست !! مگر اینکه مردم خود به این باور برسند که کمی عقل چاشنی منطقشان بکنند !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد