همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

مسافر این روزها ...


مسافر ، توریست ، جهانگرد ، سیاح و ... اینها به کسی اطلاق می شود که از خانه ی خود به قصد تفریح ، تجارت و یا آشنایی با کشورها یا مناطق دیدنی و ... به سفر اقدام کرده باشد . این تعریف برای همه یکسان است ولی هر یک از این القاب می تواند یک بار معنایی خاص تری بهمراه خود داشته باشد ؛ وقتی ما می گوئیم توریست ، جهانگرد یا سیاح یعنی با کسی  از یک کشور خارجی با فرهنگی متفاوت روبرو هستیم !!  ولی مسافر یعنی کسی که در داخل کشور خود و با آشنایی به فرهنگ جاری کشور خودش اقدام به سفر کرده باشد !! و  توریست داخلی همان مسافربا عنوانی کمی تا قسمتی باکلاس تر !! و فرق این دو مورد را می توانیم در یکجا بوضوح ببینیم ؛ باجه بلیط مناطق دیدنی ؛ می نویسد : " گردشگر داخلی 25000ریال و گردشگر خارجی 150000ریال !!! "


در کشور ما ، مسافر خارجی را می توان از پوشش مناسب اش شناخت ، چرا که به آنها در کشور مبدا اطلاع رسانی کرده اند که ایران یک کشور مذهبی با مردمانی علاقمند به رعایت مسایل مذهبی هستند !! و همچنین از روی نژاد و زبان و قیافه اش ؛ مطمئنا  یک مسافر آلمانی یا چینی را در همان نگاه اول می توان تشخیص داد و یا مسافرهای عرب را از روی پوشش خاصی که دارند !! ولی مسافر داخلی بسته به اینکه صبح روی کدام دنده از خواب بیدار شده باشد ، فرق می کند !!


این روزها مسافر داخلی به یک اکثریت خاص در مورد فرهنگ سفر رسیده است و آن نوع پوششی که یک مسافر می تواند انتخاب بکند ؛ شما داخل شهر وارد پمپ بنزین می شوید و می بینید آقای راننده با یک زیرپوش مخصوص سالن بدنسازی و شلوارک در حال سوختگیری برای ماشین اش هست !! یا توی یک مرکز خرید بزرگ و شلوغ تعدادی بانو با مانتوی جلوباز و پوششی مناسب برای استخر شنا در حال پرسه زدن جلوی ویترین ها می باشند!!  البته هیچ ایرادی ندارد چون این مسافران به زبان غریبه حرف می زنند و چون مسافرهستند ، طبعا می توانند با لباسی که مناسب ساحل دریاست در وسط شهر حرکت بکنند !!


این روزها مسافر یعنی کسی که از خانه ی خود که مقید به برخی مسایل اجتماعی است دور شده و آزاد است در محیط جدید مانند اتاق خواب رفتار نماید و شهروندان میزبان باید علاوه بر شروط مهمان نوازی قبلی این زنندگی را نیز با چشم و دل بازتری تحمل نمایند ...  پوشش راحت ، غیررسمی و اسپورتی داشتن با چیزی که ما امروزه در خیابان های شهر می بینیم خیلی فرق دارد ، شاید شهرهای کوچک در میانه و جنوب کشور هنوز بااین مسئله روبرو نشده باشند ولی شهرهای بزرگ و مخصوصا نوار ساحلی شمال کشور این روزها این مورد را بوضوح می بینند ...


میزبان ولی فرقی نمی کند ؛ از هر کجا که مهمان بیاید همان میزبان است ، ولی می تواند بر اساس نوع برخوردی که با میهمانان دارد شناخته شود و معروفیت پیدا بکند و تاثیر ان در ادامه روند مهمان پذیری بسیار زیاد است ... در میان شهرهای ایران که همگی خود را به مهمان نوازی می ستایند (!) شیراز کمی بیشتر معروفیت پیدا کرده است ؛ نه اینکه سایرین مهمان نواز نیستند ، مطمئناً هستند و مسافر برخی شهرها شاید چندین برابر مسافران شیراز بوده باشد ، ولی برخی دیر به گود مسابقه وارد شده اند و برخی با توجه به برخی ملاحظات فرهنگی و اجتماعی ، نگاه ممیزانه ای به مهمان ها دارند !! شاید برخی این نگاه ممیزانه را دوست داشته باشند و برخی دیگر دوست نداشته باشند !! و البته این حق میزبان است و می تواند از امتیاز مهمان نوازی آنها بکاهد ، هرچند نمره بالا داشتن به شرط ممیزی نداشتن (!) در برخی جاها خوب جواب نداده است و مسایل بدفرهنگی خاصی ببار آورده است!!!


در خیلی از کشورهای مهمان پذیر که جایگاه ویژه ای در زمینه توریست و گردشگری دارند ، برای حفظ جامعه از مصائب بدفرهنگی مسافرین و گردشگران (!) مناطق خاصی را مختص این امر کرده و امکانات را در آنجا جمع می کنند و بصورت خیلی محترمانه ای دست و پای توریست را جمع می کنند !! در برخی جاها مانند روسیه محدودیت تردد توریست وجود دارد و برخی جاها هم محدودیت امنیت برای توریست !!! در کشور ما متولی گردشگری و مسافر وجود ندارد ؛ البته گیشه برای دریافت بلیط پیدا می شود و میزهای متصدی و رئیس و ... !! ولی ملاک تعیین کننده برای خیلی چیزها (!) پولی ست که میهمان ها پرداخت می کنند !!


و پول چپ ترین جناح در هر کشور است !!!


نظرات 8 + ارسال نظر
ایران قبله عالم شنبه 3 مهر 1395 ساعت 22:51

سلام
به گمانم یه کم وسیعتر نگاه کنیم و این رعایت ها را به سع بخش تقسیم کنیم؛
مسافر موظف به رعایت قوانین و مقررات کشور ،شهر،منطقه میزبان است که معمولا رعایت می شود حتی جایی مثل قمارخانه هم برای خود مقررات دارد و بسیاری از آنها از ورود آقایان با پوشش لباس غیر رسمی(تی شرت و شلوارک)ممانعت به عمل می آورند.
مسافر موظف به رعایت آداب کلی سفر است. اینکه در لابی هتل ٥ ستاره مجاز به تردد با عرقگیر! رکابی نیستیم و این هیچ ربطی به دین و ایمان خاصی هم ندارد.
مسافر موظف به رعایت ارزشها و هنجارهای جامعه میزبان است. خیلی مسایل ممکن است در جوامع شهر نشین عادی شده باشد اما همان در بین جوامع روستایی و عشایری و شهرهای کوچک عادی دارای حساسیت باشد....
پر گویی را ببخشید

سلام
خیلی ممنون از درج کامنت پر محتوا و کامل و جامع تان

اینکه ما فکر کنیم چون مسافر بهمراهش پول می آورد پس می تواند هر جور دوست داشت عمل بکند ، یک جانبه نگاه کردن به قضیه است !!

بنظر من مسافر دو جور است ؛ آنکه می آید تا خالی شود و آنکه می آید تا پر شود !! مطمئنا کسی که برای پر شدن می آید و می خواهد دانسته اش زیاد شود و معرفت اش بالا برود اهل مراعات و رفتارهای سنجیده است !! ولی آنکه می آید تا خالی شود غالبا اهل مراعات نیست (!) این را در بین مسافرین کشورهای همجوار بوضوح می شود دید !!

نگین یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 00:48 http://www.parisima.blogfa.com

سلام و درود بر همساده های عزیز و سلام ویژه خدمت همشهری دادوی گرامی

سخت نگیرید!!!
ضرب المثلی(!!!) هست متعلق به مردم گینه بیسائو که میگه: جایی که مردم شهرش شما رو نشناسن، حفظ شئونات دینی و ایضاً اخلاقی از واجبات به مستحبات تقلیل پیدا میکنه!!!

دیگه العهدهٌ علی الراوی (همینه دیگه؟!!)

و اما بعد
کاکو بیخود نیست که میگن:
خوشا شیراز و وضع بی مثالش !!!

یعنی کافیه شما در شیراز مسافر باشید و از کسی آدرس جایی رو سوال کنید، یعنی طرف تا سوار ماشین شما نشه (البته اگه خودش ماشین داشته باشه به سمت آدرسی که شما خواستین میرونه و به شما هم اشاره میکنه: دنبال من بیا !!!) و شما رو به مقصدی که نظرتون بوده نرسونه که دست برنمیداره که !!

فلذا شاعر می افزاید:
خوشا تفرّج نوروز، خاصه در شیراز
که برکنَد دل مرد مسافر از وطنش

ایضاً شاعر(با اندکی دخل و تصرف!) می افزاید:
به شیراز آی و صد مهمان نوازی
بجوی از مردم صاحب کمالش ...

با آرزوی شبی خوش و خوابی آرام برای همه ی همساده های عزیز و محترم

سلام
یک مثلی در ژاپن هست که می گوید : "جنس را باید مشتری تبلیغ بکند " برای همین سونی و پاناسونیک د رجاهایی که تبلیغات ندارد بفروش می رسد ... و ایضا تعریف شیراز از زبان تبریزی ها خوشتر است !!

یک مثل دیگری هم هست که شاید آن هم متعلق به همان گینه بیصاحاب باشد که می گوید : " اگر برای نگاه کردن از درخت بالا می روی ، دست به موز نزن !! "

خیلی ممنون

kamangir جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 13:23 http://ranandegan.blogsky.com

اگر اجبار را از مراودات برداریم و در نتیجه اختیار بی قید و شرط به همنوعان خود هدیه بدیم و این تفکر را که فقط و فقط منم که درست فکر میکنم و مخالفان من کلا در اشتباها را دور بریزیم ، و کمی هم واقع بین باشیم خواهیم دید استارت ها برای چه خورده ؟؟

هر برنامه ای چهارچوب خودش را دارد ... فکر نمی کنم اختیار بی قید و شرط را بشود در جایی پیدا کرد !! اگر در کشوری شما می توانید از برخی آزادی ها استفاده بکنید بدلیل این است که خودشان با آن آزادی مشکل ندارند والا در محدوده ی خاص شاید ولی در محدوده ی عمومی کسی برای مهمان سفره ی بی قید و شرط پهن نمی کند !!!
رفتارهای فاشیستی در کوچکترین واحد های اجتماعی ما که خانواده باشد وجود دارد ، انتظار وجود نداشتن در واحدهای بزرگتر آرزوی خوبی است ولی به این زودی ها در دسترس نخواهد بود !!

عطیه چهارشنبه 17 شهریور 1395 ساعت 22:11

سلام ، برداشت من این است که یک توریست یا گردشگر داخلی یا خارجی همزمان با سفر باید اصولی رارعایت کند که در غیر اینصورت هم خودش از مسافرت لذت نخواهد برد و هم میزبان از او تکدر خاطر پیدا خواهد کرد معمولا گردشگر با فرهنگ ، اصالت خود را با ورود به شهر یا کشور میزبان ، با احترام به فرهنگ واخلاق وآداب ورسوم مردم شهر میزبان ،نشان خواهد داد.

سلام
ساده و دقیقش همین است ...

kamangir پنج‌شنبه 11 شهریور 1395 ساعت 14:06 http://ranandegan.blogsky.com

خیلی از کشورهای جدیدالتاسیس دنیا از همین راه مسافران داخلی و خارجی !!! بهترین امکانات را در کشورشان برای مردمشان فراهم میکنند ، و کاری ندارند که فلان کس چی پوشیده یا چه کار میکنه !!! هر کسی مسئول اعمال و رفتار خودش میباشد ، اما درامدی که حاصل میشه از اون شخص توی جیب میزبانان میره و میزبانان هم باید قدر شناس باشند !!!
اما اهمیت به توریسم و صنعت پول آورش مهمه که متاسفانه بخاطر خیلی از باورهای غلط به ظاهر دینی !!! و بد !! از این درامد تقریبا محرومیم !!!
همطاف خانم مواظب اشید آقای علم الهدی نشنوند چی گفتید فردا ورود مهمانان را هم به مشهد ممنوع میکنند و میمانید خودتان و ایشون !!!! خخخخخخخخخ

سلام
کشورهای جدید التاسیس مطمئنا مشکلات و محدودیتهای کمتری نسبت به کشورهای قدیم التاسیس دارند !! ضمنا برخی از کشورها از نظر توریست پسند بودن امتیاز بسیار بالاتری نسبت به ما دارند !! توریست جوان دنبال تفریحات خاص می رود ( که ما نداریم !! ) توریست مسن تر بدنبال آرامش می گردد ( که ما نداریم !! ) توریست غلط انداز (!) دنبال ماجراجویی می رود ( که شکر خدا این یک مورد را داریم !! )
ما در زیرساخت تقریبا تمامی مسایل کشورداری ضعیف هستیم و برای استفاده از درآمد توریسم باندازه ی چند برابر سایر وزارت خانه ها، راه نرفته داریم !! تا وقتی ما از بی نظمی در رنج هستیم یک مسافر نمی تواند بیاید و در محیط ما لذت ببرد !!
70% توریست داخلی ما به قصد زیارت و سفر دینی استارت می خورد و اگر همین باورهای غلط را جمع بکنند این قسمت عمده هم از بین می رود !!

ثمین چهارشنبه 10 شهریور 1395 ساعت 00:27

سلام ، خیلی زیبا فرهنگ سازی میکنید ، حظ بردم خیلی به واقعیت جور در میاید ، دریغ از گوش شنوا !!

سلام
شما لطف دارید ...گوش شنوا کسی نیست جز اکثریتِ خودِ کم ملاحظه مان !!

علی امین زاده سه‌شنبه 9 شهریور 1395 ساعت 18:06 http://www.pocket-encyclopedia.com

آشغال ریختن های مسافر رو عشقه!

بعضی ها گمان میکنند با ریختن آشغال ، اشتغال کارگران شهرداری را تضمین می کنند !!

همطاف یلنیز دوشنبه 8 شهریور 1395 ساعت 17:13 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
"این روزها مسافر یعنی کسی که از خانه ی خود که مقید به برخی مسایل اجتماعی است دور شده و آزاد است در محیط جدید مانند اتاق خواب رفتار نماید "
این راحتی بیشتر رو من هم در شهرم بارها و بارها دیدم.
راستی چرا دور از دیار خود نسبت به ظاهر، حتی تُن صدا و لهجه خود بی قیدتریم؟! می دانید؟
و
این خرده ناهنجاری ها چه لباس چه صدای بلند و ... شاید بیشتر غریبه های شهر رو نمایان کند منتهی به نظر من جدا از ملاحظه گری مادی و همان قدرت پول، از خمودگی جمعی ما هم هست. من و شما و کناری و دیگری حوصله تذکر دادن یا یادآوری حقوق شهروندی مسافر و میزبان و ... رو نداریم. فوقش به خودمان یا کناردستی مان بگوییم بی فرهنگند خوو. شاید کمی هم حرص بخوریم منتهی سریع یاد مسائل حل ناشده غیرفرهنگی خودمان افتاده و گذر می کنیم تا عقب نمانیم.
خودمانیم چقدر خلق الله سفر می روند. بویژه شمال و جنوب. آنهم با اتول شخصی!

سلام

آزادی برای آدم های بی مسئولیت چیز خوبی است ؛ سبکی می آورد !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد