همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

دور کلمات چرخیدن !!

از دیرباز ، بازی با کلمات ، یکی از مشغولیت های ذهنی انسان ها بوده است ، و نگاه به تاریخ مکتوب و یا تاریخ شفاهی نشان می دهد که انسان ها در طول تاریخ تلاش کرده اند تا ذهنیت هایشان را جامعه عمل بپوشانند و از سوی دیگر به همان اندازه تحت تاثیر انحرافاتی بوده اند که ذهن شان را منحرف کرده بود و کلمات کلید ورود به ذهن انسان هاست !!

 

انسان ها می آیند و می روند و کلمات را در طول زمان به جلو حرکت می دهند ، ظاهرا این کلمات هستند که در دهان مردم می چرخند و در واقع این مردم هستند که دور این کلمات می گردند ، شاید یکی از نشانه های مردم خوشبخت و مردم بدبخت این باشد که کدام به کلمات سواری می دهند و کدام از کلمات سواری می گیرند !؟

 

چیزی که امروزه شاهد آن هستیم پررنگ تر شدن برخی عبارت ها و کلمات در دنیای مجازی و دنیای واقعی است ، کلمات و عباراتی که بنام افرادی که در برهه هایی شناخته شده اند و زیاد هم مهم نیست که آخر و عاقبت شان چگونه بوده است !؟ " تکرار " در معرفی برای " الگو شدن " در این دوره و زمانه کافیست !! این حرکت خزنده در سالهای دور هم وجود داشته است ولی امروزه با شدت بالایی جریان دارد ... حتما شما هم با یک نام در 10 سال گذشته برخورد داشته اید ؛ ارد بزرگ !! تاکنون در این مورد حساس شده اید که این فرد کیست و از کجا تبلیغ شده و چه می گوید ، ادبیاتش را مرهون کجاست !؟ و مفاهیم نهفته در کلامش ، که بنام او پراکنده و صادر می شود ، مدیون چه کسانی است !؟ این روزها در برخی سایت های معلوم الحال که قسمت ملی گرایی افراد را نشانه رفته است ، در میان هر ده جمله ای که از بزرگان دین ستیز ( آنهم بصورت فله ای در راستای یک هدف (!) ؛ در حالیکه می دانیم افراد سرشناس مختلف در جوامع مختلف با انحرافات متفاوت دینی مبارزه کرده اند !! ) یک عبارت نغز هم از ارد بزرگ نقل شده است !! همین رفتار خزنده در کوتاه مدت شاید تاثیر نداشته باشد ولی در درازمدت یکنفر را بعنوان اندیشمند در ذهن خواننده ها کاشته و پرورش می دهد ... همین کلمه ی بزرگ که به عنوان لقب بکار برده می شود ، می تواند نقش خیلی بزرگتری را ایفا بکند ، چرا که پیروزی کمونیست ها در شوروی سابق بدلیل بازی با یک کلمه بود !؟ آنها بلشویک ( بمعنی اکثریت ! ) را برای خود برگزیدند و در حالیکه اقلیت بودند ، توهم اکثریت بودنشان را در شعور اجتماعی مردم تزریق کردند و سالها با این شیوه و به راحتی بر اکثریت حکومت کردند !!

 

مطمئناً کسانی که در این راستا تلاش می کنند با دقت بالایی عملیات کاشت ذهنی را انجام می دهند ، آنها با دقت عبارت ظاهرا خوب و با درصد انحراف خیلی جزئی را انتخاب می کنند ، انحرافی که به مذاق همه می تواند خوش بیاید !؟ حتی راست ترین تفکرات هم برای نوعی انعطاف صنفی و یا خودنمایی اجتماعی از رفتارها و گفتارهایی با رگه های چپی استفاده می کنند !! و به همین راحتی می بینیم که در یک دستگاه دولتی مانند مخابرات ، در میان پیام های روزانه ای که برای تور کردن مشتری ها استفاده می شود ؛ از عباراتی با نام ارد بزرگ هم استفاده می گردد ، چرا که خوب بودن عبارت ملاک استفاده قرار گرفته است و ابزار بودن برای داشت نام یک شخصیت در ذهن مردم که با تفکری خاص کاشت شده است ، مورد دقت قرار نگرفته است ... چه بسا شما در مخابرات کنکاش بکنید و ببینید کسی که این عبارات را در سیستم پیام کوتاه وارد کرده است ، آشنا با این فرد بوده و می داند چه می کند !! و یا آشنا نبوده و شاید فکر می کند از متفکران دوره اشکانی بوده است و نقش یحمل اسفارها را بازی می کند !!

 

از این دست مثالها فراوان است و متاسفانه کسانی که با کلمات معنوی بازی می کنند تا جنبه ی ایمانی و اعتقادی مردم را نشانه رفته و از این راه ثروت اندوزی کرده و یا به جاه و مقام اجتماعی خاص برسند بسیار بیشتر هستند و نباید چنین برداشت شود که تکنولوژی بازی با کلمات صرفا برای مقاصد اجتماعی خاصی بکار می رود ، این ابزار می تواند در دست هر اندیشه ی منحرفی مورد استفاده و هرگونه هدفی را پوشش بدهد ...

 

و باز باید شائبه ی همه گیر بودن معنای کلمه را از روی این ابزار برداریم و فکر نکنیم که ناچار هستیم تا از این قبیل افراد و ابزارها رودست بخوریم ، مطمئنا کلماتی هستند که مقدس هستند و آلایش های ظاهری به پاکی درونی آنها لطمه ای نمی زند ، کلماتی که بارشان هدایت صوری نیست و مانند ستاره های آسمان شاید پشت ابر مخفی بشوند ولی با کنار رفتن ابرهای فریب ، همچنان پرنور و درخشان هستند و می توانند نقش هدایتگر خود را ایفا بکنند ، و شخصیت های پاک و بزرگی که با وجود هجمه های تبلیغی وسیع ، همچنان درخشان و روشنگر هستند

 

برای دیدن حرکت های خزنده کافیست قدرت توقف و ایستادن داشته باشیم ، انعطاف کافی برای بررسی اطراف خود را داشته باشیم و قدرت کافی برای دور زدن و بازگشتن از مسیر غلط و افتادن به مسیر درست را داشته باشیم ؛ و این نشانه سوار بودن بر کلمات است !

 

برای گریز از توهم سایه ها باید یاد بگیریم که به آفتاب نگاه کنیم ...

 

نظرات 4 + ارسال نظر
مریم یکشنبه 30 آبان 1395 ساعت 01:29

سلام
جناب دادو اون زمان که من گفتم هر کی سر نوبت خودش بنویسه، امید داشتم دوستان برگردند اما الان دیگه بعید می دونم کسی برگرده.
پس نوبت بی نوبت! هر وقت دوست داشتید بنویسید.

سلام
غصه مند شدیم (!) وقتی دیدیم که نام خودتان را از لیست بغل وبلاگ پاک کرده اید

علی امین زاده شنبه 22 آبان 1395 ساعت 17:18 http://www.pocket-encyclopedia.com

اون زمانها توی ایمیل این «شبه علم و دانش» ها می اومد. اوایل همه اش رو باور می کردم تا اینکه یه داستانش در مورد فضانوردی بود و چون بهش اشراف کامل داشتم تعجب کردم.

این باعث شد به این شبه علم ها به دید تردید نگاه کنم و خوشبختانه امروز کافیه در مورد اون موضوع یه سرچ کوچک بزنی تا بفهمی راسته یا دروغ.

خلاصه اینکه الان من این موضوعات رو بیشتر به دید سرگرمی نگاه می کنم تا اینکه یه مرجع علمی باشه.

سلام
البته برای کسانی که می توانند بقول شما با یک سرچ کوچولو به واقعیت برسند شاید جنبه ی سرگرمی داشته باشد ولی خیلی ها آنها را پذیرفته و با کمال میل منتشر می کنند ... بسیاری از این بنجلیات فکری به امید همین تکثر و تکثیر دل بسته اند !!

نگین شنبه 15 آبان 1395 ساعت 16:50 http://www.parisima.blogfa.com

سلام و درود بر همساده های گرامی و سلام ویژه خدمت جناب دادو بابت زحمت نوشتن این مطلب

همونطور که شاید بدونید، من هر از چند گاهی، میگردم بین سخنان بزرگان، جمله قصاری پیدا میکنم و زینت بخش وبلاگم میکنم ...

بین سخنان بزرگان گاهی هم چشمم به جمال ارٌد بزرگ!!! روشن میشه

با اینکه از بعضیا(!!!) دل خوشی ندارم اما وقتی میخونمش نمیدونم چرا حس خوبی بهش ندارم
از شکل ظاهرش هم خوشم نمیاد
و علت اینو هم نمیدونم!!

سلام بر شما
حس خوب ناشی از اصل جنس است که همانا مطلب خوب از یک اندیشمند خوب است ولی اینکه به اسم چه کسی و به چه نیتی منتشر شده است (!) هم علت دارد که کمی حساس بودن کافیست ...

جهانمردی جمعه 14 آبان 1395 ساعت 13:47

سلام دادوجان کجایی ؟کم پیدایی عزیز..دلم برات تنگ شده بود .مطلب بسیار جالب بود.

سلام بر شما دوست گرامی
مامقید به رعایت نوبت شده ایم و در خدمتتان هستیم ، امیدوار بودیم در پسابرجام حال همساده بهتر شود ولی انگار تورم اینجا شدیدتر از تورم اقتصاد مهار شده است و از تکرقمی هم پائین تر افتاده است !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد