همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

فقط یک سوال

شنیده ام در  یکی از سمینارهای دکتر "ش" روانشناس نسبتا نام آشنای امروزی  ....دختر خانمی بود 32 ساله ...با ظاهری زیبا ... دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی ...و صاحب یک شرکت واردات صادرات موفق.... و مالک ثروتی کاملا قابل توجه.... که ضمن حرف های مطرح شده در طول جلسه...... گفت که تا به حال پسری که واجد حداقل مشخصات مطلوب او ... برای ازدواج باشد را... پیدا نکرده است...

آقای دکتر در جواب مطالبی فرمودند ... که خلاصه آن این بود که ... دخترهای امروز جامعه ما.... اگر تمایل به ازدواجی خوب دارند.... نباید زیاد قد بکشند!!.... یعنی نباید مدرک تحصیلی بالا ... یا موقعیت شغلی عالی داشته باشند... چون اکثریت پسرهای جامعه امروزی ما..... کوتاه قد هستند.... یعنی دارای موقعیت های ممتاز و بالا در سطوح مختلف نیستند... و دوست هم ندارند همسرشان از آنها سر و بالاتر باشد ....

جناب دکتر به دختر خانم مورد نظر گفتند که اگر نتوانسته ای  همسر مناسب بیابی تقصیر خودت هست که خیلی پیشرفت کرده ای ... و با این مشخصات هرکسی را نمی پسندی و کسی را میخواهی که اگر بلند قدتر از خودت نیست .... حداقل کوتاه تر نباشد ... و این دایره ی  انتخاب ترا خیلی محدود کرده است...

سوالم این است که آیا واقعا راه حل پیشنهادی دکتر ... برای کاهش آمار دختران مجرد... صحیح است !؟ یعنی دخترها نباید به دنبال رشد همه جانبه باشند ... چون پسرهای ما به هر دلیلی دنبال رشد و بالندگی و به قول دکتر, قد کشیدن , نیستند!؟

آیا دختران باید بین  پیشرفت و ازدواج .... دست به انتخاب بزنند و تنها می توانند یکی را انتخاب کنند؟


نظرات 10 + ارسال نظر
سهیل چهارشنبه 29 بهمن 1393 ساعت 10:36 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
خداییش مقوله ازدواج توی مملکت ما اینقده پیچیده شده که خیلی ها توش مانده اند . و برای همین هم اسامی والقاب عجیب و غریبی همچون این مورد شما بر رویش نهاده اند .
شاید یک مورد عدم ازدواج همین باشد. جامعه بانوان کنونی ما خودش را در تمامی عرصه ها تعمیم داده است و وارد اکثر حوضه های اجتماعی شده است و چون در خیلی موارد خودشان را پیشتاز و تابو شکن می بینند به همین خاطر سعی می کنند که در انجام امورمحوله به نحو احسن اقدام نمایند و همین باعث پیشرفت بیشتر انان می شود . از طرف دیگر پیشرفت آنان مساوی است با بیکار شدن و از اهمیت افتادن جامعه مردان . که در دید سنتی جامعه باید بزرگ خانواده و بالاتر از همسر و . . . باشد.
خب این خودش یک تضادخیلی نابهنجار و سختی را بوجود می آورد . زنان پیشرو شده اند و جامعه و حتی خود بانوان مرد تابع و پیرو را نمی خواهد. بانوان هم راضی به بازگشت به عقب نیستند و با سرعتی بسیار در حال فتح قله های مختلف افتخار هستند و جامعه سرخورده مردها را بیشتر و بیشتر در خود فرو می برند .
پسرها از طرفی دیگر بعلت یک سری آزادی هایی که پیدا کرده اند برایشان فاکتورهایی مختلف پیشرفت و معیارهای زندگی شاید تغییر کرده باشد و در زمان جوانی به دنبال ساختن پایه های زندگی آینده خویش نیستند . آنانی که پدری پولدار دارند به فکر خرج اموال پدری هستند و آنان که مال و منانی ندارند سرخورده از اختلافات شدید طبقاتی اکثرا به دنبال گذران زندگی به بطالت هستند و چون زمینه هایی چندانی برای تولید و پیشرفت در زمینه های مختلف کاری و درسی و . . . وجود ندارد همچنان ضعیف ونادار باقی می مانند .
در کل به نظر من جامعه ما متناسب پیشرفت نکرده است و برای همین هم هست که اینگونه شکل و هیبتی نابهنجار پیدا کرده است که هر کس با دیدنش به وحشت می افتد . اگر هرچیزی سرجای خودش و متناسب با سایر بخش ها و قسمتها رشد و تعالی پیدا میکرد شاید اینگونه نمی شد.

سلام علیکم... و لحظاتتان ناب...

همیشه گذر جوامع از سنت به مدرنیته ... با چنین ناهنجاری ها و ... عدم تناسب ها همراه است.....اما به عقیده ی این جانب ...جامعه ی ما بیش از حد معمول و معقول .....در پیج این گذار گیرکرده ....و انگار به این زودی ها هم خیال گذر ندارد!
حتی قسمتی از زنان و دختران ما هم واقعا نمیدانند چه میخواهند ... و چه باید بکنند......و انگار خدا و خرما را باهم خواهانند!

عبدالحسین فاطمی چهارشنبه 29 بهمن 1393 ساعت 10:25

سلام
2 نوع پیشرفت داریم
اول : بالا کشیدن خودمان که مستلزم تمرکز برای دانستن نداشته هایمانو تلاش برای دست یافتن به اوناست
دوم : پایین کشیدن اونایی که بالاتر از خودمون هستن که نیازمند غفلت از خود و تمرکز بر داشته های دگیران با دوربین حسادت و توجیح

به نظر بنده یک ظلم بزرگی که بعد از انقلاب در حق فرهنگ ما شده تغییر مفاهیم کلمات است یعنی راه برای تفسیرو تحلیل های شخصی خیلی باز شده .
نمونه اش دفاعیات این افرادی است که بیت المال را به تاراج برده اند که می خواهند کلماتی قشنگ را به جای رشوه دادن و اختلاس به خورد مردم بدهند .

داستان ازدواج دختران هنرمند و با کمالات هم همین است
باید از جناب کارشناس پرسید آیا شما همچین نسخه ای رو برای دختر خودتون هم می پیچید ؟
یا دختر شما مقوله اش فرق می کنه ؟
یا شاید معیار ایشون دختر بی هنر و زشت خودشون هست احتمالا !!!!!

باید یاد بگیریم که خودمون رو به جای کسیکه گرفتار یک چالشی که در موردش سخنرانی می کنیم قرار بدیم شاید اونموقع همچین حرفی رو جرات نکنیم بگیم .

جالبش اینه اخیرا یکی از استانداران هم همین ادبیات رو در مورد دختر خانوما استفاده کرده بود که بعد از فشارهای فراوان مجبور به مصاحبه های الکی برای لاپوشانی گند قبلی اش ترتیب داد که البته این مصاحبه ها بسیار تاسف بار از اظهار نظر قبلی اش بود .

شرمنده از فرصت استفاده کردم و یک کامنت پروپیمان برای سهم چندین روز گذشته و آینده ام نوشتم

سلام علیکم...

خیلی ممنون از نظر پر و پیمان شما...

نوع دومی از پیشرفت که فرمودید ... به نظر من اصلا پیشرفت محسوب نمیشه ....یه طرف درجا میزنه ...و فکرمیکنه با رفتارش ....طرف دیگر را پایین کشیده.... یعنی پسرفت طرف دیگر.......
پس عملا هیچکس پیشرفتی نمی کنه ...
ومتاسفانه این تز...مربوط به فقط بعد از انقلاب نیست... قسمتی از فرهنگ مدون کودتاست ... که در 28 مرداد 32 انجام شد....
اینکه به جای بالا کشیدن خودمان...... به توهین و تحقیر طرف مقابل بپردازیم......و به گمان خود دیگران را کوچک کنیم.....تا ما در برابر این کوچکی.... بزرگ جلوه کنیم....

م- فرهمند سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 21:37 http://2500aryaie.blogfa.com

سلام.
متاسفانه هنوز در جامعه ما این دیدگاه و نظریه وجود دارد که " آقایون " باید از همسرانشون بالاتر باشند { تحصیلی - اقتصادی - اجتماعی } این دقیقا نشان از عقب ماندگی فرهنگی است !!!!!!
چه خونواده هائی هستند که بانوان از هر لحاظ از همسرانشون موفقتر و درجات عالی علمی داشتند و سالها در کنار هم زندگی کردند !!!!
این بسته به شرایط و خلق و خوی طرف و طرز نگرش فرد به زندگی دارد که از چه جایگاهی می نگرد و هدفش از موقعیتهای عالی زندگی چیست ؟؟؟؟!!!!!!
متاسفانه گاه در کنار همه تحصیلات عالی آکادمی و اجتماعی و ........ فرد خودش را گم میکند و راه را به بیراهه میرود و دچار غرور کاذب و .........!!!!!!
پس نمیشه همه را از یک چشم نگریست !!!!!
باید افق نگاهمان را وسعت دهیم .........!!!!!!!!

سلام علیکم...

خیلی ممنون از نظرتان...و بله متاسفانه دیدگاه های اکثریت افراد جامعه ما ...هنوز خیلی سنتی و افق دیدها بسته است ...
و این وسعت دید ...چندان ربطی هم به میزان تحصیلات آکادمیک ندارد....

علایی سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 20:34

سلام
اینکه گفته شود دختران نباید زیاد قد بکشند تا بتوانند همسری مناسب پیدا کنند کاملا حرفی از پایه غلط است پاک کردن صورت مسئله است. دقیقا مانند این است که گفته شود بزرگترین عامل طلاق ، ازدواج است !!
باید دلایل را به صورت جزئی تر و نه با این کلیت نگاه کرد . پسرانی که همطراز این خانم باشند در این جامعه کم نیستند باید دید نظر این خانم چه بوده؟ خب به سادگی عنوان میشه که کسی مناسب پیدا نشده حالا باید دید مناسب از دید این خانم چیست! شاید سخت گیریهای در کار است شاید وسواس بیموردی در میان بوده و هزار شاید دیگر . تنها نکته مسلمی که در این چند خط مشهوده توصیه غلط آن کارشناس محترم است

سلام علیکم...

ممنون جناب علایی ... بنده هم موافقم ....

اینکه این خانم چرا نتوانسته فرد مطلوب را پیدا کند... خیلی مد نظر نیست... چون همان طور که فرمودید... خیلی چیزها باید روشن شود تا دلیل این امر بدست آید....
برای من هم ...توصیه ی آن جناب دکتر (که حتی پایشان به صدا و سیما هم باز شده است) ... جای سوال داشت ... و به نظرم خیلی مضحک آمد!

مریم سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 18:34

سلام سارا بانوی عزیز خوبید ؟
- به نظر من مردهای ایرانی اعتماد به نفس بالایی دارند و خیلی کم پیش میاد که فکر کنند دختری بهشون سَره . (خانمی رو می شناسم که زیبا و تحصیلکرده و هنرمنده اما بعد از ازدواج ، از بس همسرش تجقیرش کرده ، خودش هم باورش شده که بی هنر و زشت و نق نقو و افسرده ست ...با هزار و یک عیب دیگه )
- حتما حداقل های این خانم یعنی : یک دکتر خوش تیپ پولدار . ما دکتر خوش تیپ پولدار در کشورمون کم نداریم اما مردها در مقایسه با خانمها ، دستشون برای انتخاب بازتره و شانسشون بیشتر .
-ملاکها خیلی مادی و ظاهری شده ، خانمی می گفت من خواستگار کمتر از لیسانس رو به خونه راه نمی دم تا اینکه این خانم بعد از یک ازدواج ناموفق (در مرحله ی عقد) از همسرش جدا شد و بعد از طلاق مجبور شد کوتاه بیاد و دیپلمها و فوق دیپلمها رو هم به خونه شون راه بده . همسر فعلیش آقایی هست که دیپلم داره اما به لحاظ فهم و شعور و درک از خیلی از تحصیلکرده ها سره .
به نظر من این خانم هم بهتره خط کشش رو کنار بذاره و خیلی به دنبال ادم هم قد و قامت نگرده .
- بعد از خوندن این پست ، کلی فکرم درگیر شد که شاهزاده خانمهای قجر و پهلوی چه می کردند ؟ ( یادش بخیر تو داستانها ، این شاهزاده خانمها همگی عاشق یک آدم گدای یک لاقبا می شدند ! )

سلام بر مریم خانم عزیز....
از اعتماد به سقف اکثریت مردان ایرانی نگویید که ... بی نهایت است!...
به قول دوستی ...ظاهرا این مردان سرزمین پارس... ابتدا اعتماد به نفس بوده اند ...بعدا دست و پا در آورده اند!!
و همانطور که فرمودید.... حق انتخاب همسر ...عملا از اکثریت دختران جامعه ما سلب شده است و ...متاسفانه این معضل به این سادگی ها ... قابل رفع نیست ...
حتی شاهزاده خانم های قجری هم ... از خود اختیار نداشتند و ... مردان قوم... بر اساس منافع خودشان و نه آنها ... برایشان تصمیم گیری می کرده اند...

شنگین کلک سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 17:29 http://shang.blogsky.com

به نظرمن این طرزتفکر صحیح نمیآید و تعبیرمن از این نظریه چنین است که ایشان جنسیت مذکر را ملاک اصلی گرفته اند . چنانکه دراکثر جوامع نیز چنین است . یعنی این جنس مونث است که همواره باید خود را مطابق با خواست های جنس مذکر تغییر دهد گویی کالاییست جهت انتخاب و استفاده او. گرچه شاید به وضوح درسخنان ایشان این مطلب عنوان نشده اما نتیجه حاصل همین است . و این برخلاف نظریاتی است که امروزه بعنوان رعایت فرصت ها و شرایط برابر برای زن و مرد عنوان می شود . بنظر من قدکشیدن حق مسلم همه احاد جامعه است و اگر به این باوررسیده ایم که درجامعه ما قدکشیدن متولیدن ذکور با مشکلاتی مواجه است بهترآن است که این مشکلات را از جلوی راه فرزندان ذکور جامعه برداریم نه اینکه بجای حل مشکل صورت مسئله را
پاک کنیم و با این نوع کوته بینی مرتجعانه جلوی پیشرفت دختران را نیز بگیریم که این رفتار جز به ذلت کشیدن
یک جامعه و کوتاه قد شدن کل افراد آن به هدف دیگری نخواهد رسید .

سلام....

جانا سخن از زیان ما می گویید...جناب شنگ... کاملا و صد در صد با شماموافقم ...
اگر همه ی دختران جامعه ما بخاطر ترس از مجرد ماندن ... از پیشرفت و تلاش برای بهبود اوضاع خودشان ... دست بکشند... همه ی مردان و زنان جامعه ما ... روز به روز کوتاه قد تر خواهند شد...

یادخاطرات سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 16:15

سلام
در اینجا با دختر خانمی مواجه هستیم که در دوران مجردی هم تحصیلات عالیه دارد وهم زیبا وهم ثروتمند است بنابراین انتخاب برای او دشوار میشود....شاید همین شرایط را اگر اقایی داشت راحتتر میتوانست تصمیم گیری کند من فکر میکنم اقایان با این مسئله زودتر کنار می ایند تا خانمها البته منظورم از اقایان مردمجرد است نه متاهل!!!!!!!

دختری که در خانواده مرفه بزرگ میشود نمیتواند با مردی پایین تر از سطح خودش از نظر رفاه زندگی کند اما این شرایط برای مرد فرق دارد چراکه مرد متمکن میتواند با زنی ازدواج کند که پولدار نباشد.

ازنظر تحصیلات دختران تحصیل کرده نمی پسندندکه همسرشان سطح سواد کمتر داشته باشند دیده شده

که چند سال بعد خانم در اثریک اشتباه از طرف مرد به او میگوید ...تو نمی فهمی.....که این برای مرد گران تمام میشود.

از نظر ایمان که اصل ازدواج است هم حتما حرفی به میان نیست.که باید هم کفو هم باشند......طولانی شد ببخشید.

سلام علیکم...

در جامعه ما... حق انتخاب برای پسران و مردان ... بسیار بیشتر و مناسب تر از دختران و خانم هاست .... در عمل اگر دقت کنیم ... دختران چندان حق انتخاب ندارند... باید منتظر بمانند تا انتخاب شوند... آنگاه بدون اینکه توان مقایسه هم زمان وجود داشته باشد... باید تصمیم بگیرند که ... خواستگار را قبول کنند یا خیر!...
و بدا به حال دخترانی که .... راضی نمی شوند از شرایط دلخواهشان کوتاه بیایند.... !!

bozorg سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 14:56

به نظرم حرف دکتر از دید کلی درست است هیچ کس دوست ندارد با خیلی پایین تر از خودش ازدواج کند.البته خانم ها سخت گیر تر هستند نکته دیگر معیارهای جامعه است وقتی اجتماع فعلی مرد موفق را مردی دارای پول یا شغل یا موقعیت اجتماعی میداند و رسیدن به آن با داشتن سواد ممکن نیست و با داشتن روابط ممکن است اگثر پسرها از درس و فضایل اخلاقی مورد نظر آن دسته از خانم های قد کشیده دور می شوند

سلام...

البته رسیدن به پول با داشتن سواد .... برای آن دختر خانم (و خیلی از دختر خانم های دیگری که می شناسم ) ممکن شده بود... چرا برای آقا پسرها ممکن نمی شود!!؟ نمیدانم!!
گمان من این است که ...پسرهای جوان امروز ما ....بسیار تن پرور و راحت طلب تر از ...دخترهای ما هستند... والا که وضعیت اجتماع برای دختران اگربدتر نباشد...مسلما بهتر از پسران نیست ....

همطاف یلنیز سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 14:55 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
کلی فکر کردم و یه نیم نگاهی به دور و بری ها و این شد چکیده اش:
"پس از ازدواج برویم دنبال پیشرفت"
خوب بید؟

سلام علیکم ضربدر 2...

خب این هم راه حلی است برای خودش.... اما معمولا بعد از ازدواج جاده جهت پیشرفت خانم ها .... بسی ناهموارتر می شود!...

ستاریان سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 13:43 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
به نظرم تا حدود حرف درستی زده! نه اینکه دخترها نباید قد بکشند بلکه در این موضوع که دخترها با داشتن شرایط تحصیلی و مالی بهتر، توی انتخاب خودشون دچار تردید می شوند. در این فکر که این آقایی که به خواستگاری من آمده، و از من شرایطش پایین تر هست، شایستگی ازدواج با من را خواهد داشت؟
هر چند این روزها به طور کلی ازدواج کردن آسان نیست و شاید بشود گفت کاری از مد افتاده به جساب میاید و کمتر جوانی حاضر می شود حتا با مهیا بودن همه ی شرایط زیر با مسئولیت رفته و تن به ازدواج بدهد!

سلام علیکم...

من از اوضاع ممالک دیگه خبر ندارم ... اما پس با این اوصاف دختران ایرانی .... واقعا مجبورند بین پیشرفت و ازدواج مطابق با میلشان ... یکی راانتخاب کنند!!!
چون این موضوع برای پسرها به هیچ وجه صادق نیست و برعکس ... یک جورهایی هم مکمل هم هستند...
اما جناب ستاریان... واقعا ازدواج از مد افتاده!!!؟ ... کاش 20 سال قبل می دونستم ازدواج هم مد و دِمده شدنی است!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد