همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

مهربان تر باشیم!

چند وقت قبل یک کتاب خواندم به اسم ؛ مهربان تر باشیم؛ ... که مجموعه ای از حکایات واقعی و ساده و روزمره ای است از مهربانی های بدون چشم داشت مردمان فرنگ ... که نویسنده ای از همان دیار گردآوری کرده و خانم زهره زاهدی هم ..ترجمه اش را در اختیار ما گذاشته اند...

قصه های دل نشینی است که نشان میدهد حتی کوچکترین مهربانی ها ...چه تاثیرات شگرفی ممکن است بر زندگی دیگران بگذارد...

با خواندن این کتاب ...یاد حکایاتی بسیاری از همین دست ... در سرزمین خودمان افتادم... مهربانی های بی توقع قلبهای بزرگ ... فکر کردم بد نباشد این داستان ها هم روایت شوند ... شاید مهربانی کردنی چنین .... گسترش یابد...

اگر تمایل دارید ۳ حکایت واقعی را در ادامه مطلب بخوانید...

  

ادامه مطلب ...

ویدئوی زیر باران و بالانس و گریه بچه

یکی از امکاناتی که اسکای در اختیار کاربران خود قرار داده ، سرویس اشتراک گذاری ویدئو تحت عنوان "نماشا"ست . امروز ما برای شما خوانندگان عزیز همساده ها ،سه ویدئو در نظر گرفتیم .

کلیپ اول عنوانش هست : "دیدن باران برای اولین بار " . این کلیپ رو احتمالا خیلی هاتون دیدید ، ولی تماشای دوباره ش خالی از لطف نیست . 

توضیح : یک دختر 15 ماهه در کالیفرنیا وقتی برای اولین بار بارش باران را می‌بیند  ،شروع به بالا و پایین پریدن زیر باران می‌کند و با جیغ زدن و شادی کردن توجه همه را به خود جلب می‌کند.

اولین بارهای کودکان معمولا دوست داشتنی است و این خانواده نیز ازاین صحنه زیبا عکس و فیلم گرفته اند.

شادی دیدن باران برای اولین بار در چشم‌ها و صورت دختر کوچولو به خوبی دیده می شود .

وقتی او را برای خشک کردن به داخل خانه می‌آورند چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد که دختر بچه گریه می‌کند و به بیرون می‌دود و باز بالا و پایین می‌پرد و از باریدن باران لذت می‌برد.



 ... و ویدئوی دوم ، انیمیشن زیبای بالانس هست که احتمالاً این یکی رو هم دیدید . در انیمیشن بالانس دو نوع تفکر به نمایش گذاشته شده : تفکر سیستمی و تفکر مکانیکی . در تفکر مکانیکی افراد فقط به خودشون فکر می کنند و خودشونو جدای از دیگران می دونند و در تفکر سیستمی ، افراد با دیدن عدم تعادل ، با همکاری و تعامل ، سعی می کنند دوباره بالانس رو ایجاد کنند . این انیمیشن ، برنده ی جایزه اسکار 1989 شده است .
انیمیشن بالانس رو می تونید اینجا ببینید .
ویدئوی سوم هم عنوانش هست : گریه بچه هنگام آواز خواندن مادر
امیدوارم از دیدن این ویدئوها لذت ببرید . 

درین کویو

کاپادوکیه منطقه ای است در ترکیه که.نام پارسی باستان آن( کاتپاتوکا) بوده است به معنی سرزمین اسب های زیبا.از زمان   از زمان مادها کاپادوکیه بخشی از شاهنشاهی ایران بوده است. در تاریخ برای نخستین بار در پایان سده ششم پیش از میلاد است که نامی از کاپادوکیه می‌رود و آن هم در سنگنبشته‌های سه‌زبانه دو تن از پادشاهان هخامنشی، داریوش بزرگ و خشایارشا. این سرزمین ویژگی های طبیعی منحصر به فردی دارد تپه های دودکش مانندآن  در روزگاران قدیم انسانها را برای ساخت وساز به خود جذب کرده بود و خانه هایی دردل این تپه ها احداث کرده بودند. 

در قرون اخیر ،کاپادوکیه دوباره مورد توجه مردم واقع شد و خانه هایی در بین این تپه ها بنا شد.تا اینجا هیچ چیز عجیبی وجود ندارد اما شگفتی زمانی آغاز شد که درسال 1963 میلادی، یک نفر برای تعمیر زیر زمینش، یک دیوار را خراب کرد و در پشت آن پلکانی دید که به اعماق زمین راه داشت .وقتی برای تجسس به آنجا رفتند در کمال شگفتی با شهری در عمق 60 متری زمین روبه رو شدند.نام این شهر( درین کویو) است. شهر در دل سنگ های زیر زمینی تراشیده شده و دارای 13طبقه است.در این شهر مدارس ،معابد، اسطبل ها ،انبارهای غذا ، انبارهای شراب ،سالن های غذاخوری وجود داشته و میتوانست بیست هزار نفر را همراه با دام ها و آذوغه اشان در دل خود جای دهد.

 ورودی.شهر درین کویو میتواند اززیر زمین توسط در سنگی عظیم الچثه مسدود شود وهرطبقه دربی مجزادارد که میتواند ازسایر طبقات مجزا شود وزن این درهای سنگی یکپارچه حدود450 کیلو است و تنها از درون قابل باز شدن هستند شهر دارای پانزده هزار منفذ عمودی برای تهویه است و راه های ورودی آن از سطح زمین به طرز حیرت آوری ماهرانه استتار شده است.


وجود این شهر سوالات بی شماری به ذهن انسان می آورد:1-این شهر کی ساخته شده؟2-توسط چه کسانی ساخته شده؟ 3-چگونه ساخته شده؟ 4-به چه منظوری ساخته شده است؟ تخمین باستان شناسان این است که زمان ساخت آن به قرن 7یا8 قبل از میلاد بر می گردد اما از آنجا که امکان تعیین سن سنگ توسط کربن 14 وجود ندارد می شود تصور کرد که عمری طولانیتر داشته باشد.در مورد نحوه ساخت آن واقعا توضیح کاملی وجود ندارد حفر شهری به این عظمت حتی در زمان حاضر وباوجود تکنولوژی حاضر چالشی عظیم خواهد بود به ویژه آنکه جنس سنگ این منطقه نرم است و محاسبه تعداد ستون ها و اندازه آنها و وزن قابل تحمل توسط آنها نیاز به مهندسی پیشرفته دارد چه رسد به ساخت آن.دانشمندان ساخت درینکویو را از نظر بزرگی کار و تکنولوژی لازم ،با ساخت اهرام مقایسه می کنند.

اما هدف از ساختن چنین شهری چه بوده است؟به چه دلیل انسان ها بایدبخواهند در چنین شهری عجیب و حتی ترسناک زندگی کنند؟مطمئنا درین کویو یک پناهگاه بوده است اما برای در امان ماندن از چه چیز مهیبی باید20000 نفر در زیر زمین سکنی بگیرند؟ جالب ترین فرضیه،را در فیلم ما و فرازمینی ها شنیدم.از آنجا که در چند نقطه شهر نشانه اهورامزدا به چشم می خورد باور این است که اهالی درین کویو زرتشتی بوده اند.در فصل دوم کتاب زرتشت(ونیداد)آمده است که که اهورامزدا برای حفظ جان مردم از یک فاجعه طبیعی (یخبندان)  دستور ساخت یک پناهگاه زیرزمینی را میدهد والهه میترا شهری چند طبقه در زیر زمین می سازد تا گروهی منتخب از مردم و جانوران را به آنجا برده واز آنچه ونیداد آن را زمستان اهریمنی می نامد، حفظ کند.

 برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مستند درین کویو  ساخته کانال هیستوری مراجعه کنید