همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

کلاس درس ^_^

سلام

.

یهــو دهانم خشک شد... نفس تنگی پیدا کردم و دستانم یخ کرد... هر آن احتمال افتادنم بید... تنها کاری که کردم برگشتم سمت ماشین و از بطری آب یه قلوپ آب خوردم. چند دقیقه از نشستنم که گذشت، نفس تنگی ام بهتر شد منتهی هنــــوز دستها یخ بود و همچنان دلشوره داشتم و ...

این وقایع! سال گذشته اوایل زمستان پای کوه،  برایم اتفاق افتاد که ناجـــور مرا درگیر یافتن علت و درمانش کرد...

 آخر هفته پیش، متوجه برنامه "باز باران" شدم و صحبت خانم دکتر محمدیان (  دلم تنگ کلاس درس شد. رفتم و کل برنامه را از اینجــــا دیدم.  بیان خانم دکتر شیوا و ساده بود و اوج  فرودهای کلماتش حوصله ام را سر نبرد )


است...راب

"چیزی هست که نمی دونم و قراره باهاش مواجه بشم این طبیعیه که دچار استرس می شیم"


ایشان در کمتر از یه ساعت، بچه ها را متوجه مواردی کردند که همطاف چندمـاه، پیگیر فهمیدنش بید! خیلی ساده و راحت و البته کاملا کاربردی، درباره تشخیص و تفاوت استرس و اضطراب، علل و درانتها، ارائه راه حل برای گذر از این حالات ناخوب.

 همطاف ماند و حسرت دانش آموزی ( درادامه گزیده ای از برنامه-البته اگر خود برنامه را ببینید بهترتراست حال و هوای مدرسه دارد )

 

تشخیص

"اگر من حالم بد شد ضربان قلبم تند شد درد در ناحیه شکم داشتم عضلاتم شل شد یا سفت شد کرخت شدم ولی بعد از چند دقیقه آروم شدم اون اتفاق رد شد و من آروم شدم اون استرسه اما اگر مداوم بود و من آروم نشدم قطعا اضطرابه ( اضطراب ممکنه همراه درد شکمی و برهم خوردگی گوارشی هم باشد )"

استرس گذراست باید زمان بدهیم تا بگذرد و راه حل هایی ست که زمان را بهتر بگذرانیم

ولی برای اضطراب همین راه حل ها را انجام می دهیم منتهی تعارض درونی رو باید حل کنیم اختلاف تجربه های ذهنی را با کمک یه متخصص*


سه راه حل کاربردی

1 - نفس عمیق:

هورمون استرس و اضطراب آدرنالین است. این هورمون داخل خون ترشح می شود ضربان قلب را بالا می برد و خون به اندام شکمی می آید و از اندام پیرامونی کم می شود و به اصطلاح دست و پاها یخ می کند. فرد میگوید: شُل شدم، کرخت شدم یا  دلم شور زد ( تجمع خون در ناحیه شکمی ) و چیزی که آدرنالین را می سوزاند و کاهش می دهد اکسیژن است. پس نفس عمیق فوق العاده کمک کننده است البته به روش صحیحش ( از راه بینی نفس می گیریم چند ثانیه حبس بعد آرام از دهان خارج می کنیم.  نفس رو نگه می داریم تا جاییکه خود نفس بخواد از ریه بیاد بیرون .نفس کشیدن نادرست باعث افزایش مونوکسید کربن در خون و ایجاد مسمومیت گازی و حالت گُرگرفتگی و تهوع می شود )

2 - آرامش عضلانی :

 از ناحیه دست شروع می کنیم به تدریج سفت و شل کردن عضلات. نخست مچ دست چپ سفت-شل بعد مچ دست راست بعد دست چپ کامل، دست راست، پاها، صورت، شکم و بعد کل بدن

آرامش عضلانی باعث می شود که سمپاتیک ( وقت سفت کردن ) و پاراسمپاتیک (وقت شل کردن )  از تنبلی خارج و فعال بشود یعنی عصبی که باعث آرامش می شود

3 – رژیم غذایی:

در شرایطی که مستعد استرس هست  غذاهای ادویه دار نخوریم ( ادویه محرک آدرنالین است ) شکلات، کاکائو، نوشابه های انرژی زا و ...

و بیشتر از خشکبار، مغز گردو فندق و لبنیات استفاده کنیم ( گویا لبنیات خیلی آرامش بخش است )

برای رفع خشکی دهان که وقت مواجه با استرس و اضطراب دچارش می شویم هم توصیه کردند نباید آب زیاد بنوشیم ( تنها یه قلوپ در حد رفع خشکی، وگرنه با توجه به حرکات شدید روده و معده دچار دل درد می شویم )

 


برقرار بمانید و تندرست



* گویا در روان‌شناسی، اضطراب مرحلهٔ پیشرفتهٔ استرس مزمن است، که هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به‌وجود آورد یا مانع رسیدن او به اهدافش شود و یا در انجام کارهای روزانه و عادی او اختلال ایجاد کند.



 

نظرات 9 + ارسال نظر
sara یکشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 00:15

سلام....

ممنون بابت پست مفید و کاربردیتون....

من اصولا خیلی کم دچار استرس و اضطراب میشم ... اگر گاهی اوقات هم دچار دلشوره بشم .... خیلی فکر میکنم دنبال علتش... و اغلب می بینم علتش یه مسئله ی جزیی بوده ... که اصلا ارزش این همه ناراحتی رو نداشته !!...اون وقت دلشورهه خودش ... راهشو میکشه و میره .....

ناهید شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 21:24

سلام همطاف جان
پست جامع و خوبی بود ،ممنونم
امیدوارم که برای هیچکس داستان اضطراب و استرس پیش نیاد و همه ها تو زندگیشون آرامش داشته باشند .

بزرگ شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 16:01

سلام
زمانی در باره استرس واضطراب اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم که خذف عوامل آنها بهترین کار است مثلا اگر این عوامل تشویش ناشی از محیط کار و افراد آن از رئیس گرفته تا همگار باشد حذف آنها (با تغییر شغل) شدنی است اما اگر ناشی از عوامل اجتماعی باشد در عمل دیدم که قدرت عوض کردن دنیا را ندارم

سهیل شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 12:30 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
یک زمانی بود که سرکار خیلی دچار استرس و تنش می شدم . خیلی خیلی . حتی این استرس ها بدجوری به اضطرابهای روزانه تبدیل شده بود و هر روز که سرکار می آمدم منتظر یک مشکل و یک اتفاق استرس بار بودم . ولی الان الحمدالله یک مقداری این مشکل برطرف شده . البته میتونم بگم که برخورد من با مشکلات برطرف شده . الان دیگه همه می دونند که وقتی مشکلی را با من در میان می گذارند برخلاف سایرقسمتها که به دنبال نفر بوجود آوردنده مشکل باشم و سر بوجود آمدن آن با دیگران به بحث و جدل بپردازم ، سریعا به دنبال رفع مشکل هستم . میگم مشکل هرطور شده برطرف بشه از طرف کی بوده و چرا بوده و . . . باشد برای بعد .
ممنون بابت این کلاس درسی که گذاشتید انشاءالله که در واحدعملی بتونیم انجامش بدهیم

ستاریان شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 00:05 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
با اوضاع و احوال شهرنشینی و عصر ماشینی، استرس بالاخره خواه ناخواه گاهی به سراغ آدم میاد و من راه حلی براش نمی شناختم. ممنونم. خوندم و به خاطر سپردم و در صورت لزوم این دستورالعمل رو بکار می برم.
اما چرا است...راب؟!
و یکی دیگه اینکه معمولا زمان استرس من دهانم خشک میشه و آب زیاد می خورم. از قول این خانم دکتر نوشتید آب نباید بخوریم؟ فقط یک قلپ یا قلوپ؟! احتمالا قلوپ مقداری بیشتر از یک قلپ باشه

شنگین کلک جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 23:29 http://shang.blogsky.com

سلام
و سپاس از توضیحات خوب شما درمورد استرس و اضطراب
استفاده کردم .

فریبا جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 19:30 http://faribae.blogfa.com/

سلام همطاف جان

اینطور که پیداست، من دو سه پست یه بار سر میزنم و تعدادی از نوشته های دیگر دوستان رو از دست میدم !
البته میخونمشون ولی واسه کامنت دیگه دیره !
در هر صورت به همه دوستان همساده همینجا سلام میکنم و باز هم خسته نباشید میگم
پست مریم جان رو هم که بعنوان مهمان حضور داشتند رو خوندم ..
مریم جان، شما هم رسمآ به گروه همساده ها بپیوندین !
شادی و سلامتی همه شما دوستان خوبم رو آرزو میکنم ..

مریم جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 14:36

سلام همطاف جان
همینطور که نوشتید وقتی استرس داریم قبل از هر چیز باید عوامل استرس زا رو از سر راه برداریم ،در کنارش اقدامات جانبی رو هم انجام بدیم
من وقتی استرس دارم دوش آب گرم می گیرم این کار واقعا آرومم می کنه
همطاف جان در مقوله ی افسردگی نباید نقش ارث رو فراموش کنیم .

سامان جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 12:32

سلام میکنم خدمت شما بزرگوار
دستتون درد نکنه مدتها بود استرس عجیبی داشتم واز این دوا ودرمون کردنهای کلاسیک خسته ، این مطلب شما را که خوندم تصمیم گرفتم تجربه کنم ..اتفاقا بی نتیجه هم نبود ..ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد