همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

درین کویو

کاپادوکیه منطقه ای است در ترکیه که.نام پارسی باستان آن( کاتپاتوکا) بوده است به معنی سرزمین اسب های زیبا.از زمان   از زمان مادها کاپادوکیه بخشی از شاهنشاهی ایران بوده است. در تاریخ برای نخستین بار در پایان سده ششم پیش از میلاد است که نامی از کاپادوکیه می‌رود و آن هم در سنگنبشته‌های سه‌زبانه دو تن از پادشاهان هخامنشی، داریوش بزرگ و خشایارشا. این سرزمین ویژگی های طبیعی منحصر به فردی دارد تپه های دودکش مانندآن  در روزگاران قدیم انسانها را برای ساخت وساز به خود جذب کرده بود و خانه هایی دردل این تپه ها احداث کرده بودند. 

در قرون اخیر ،کاپادوکیه دوباره مورد توجه مردم واقع شد و خانه هایی در بین این تپه ها بنا شد.تا اینجا هیچ چیز عجیبی وجود ندارد اما شگفتی زمانی آغاز شد که درسال 1963 میلادی، یک نفر برای تعمیر زیر زمینش، یک دیوار را خراب کرد و در پشت آن پلکانی دید که به اعماق زمین راه داشت .وقتی برای تجسس به آنجا رفتند در کمال شگفتی با شهری در عمق 60 متری زمین روبه رو شدند.نام این شهر( درین کویو) است. شهر در دل سنگ های زیر زمینی تراشیده شده و دارای 13طبقه است.در این شهر مدارس ،معابد، اسطبل ها ،انبارهای غذا ، انبارهای شراب ،سالن های غذاخوری وجود داشته و میتوانست بیست هزار نفر را همراه با دام ها و آذوغه اشان در دل خود جای دهد.

 ورودی.شهر درین کویو میتواند اززیر زمین توسط در سنگی عظیم الچثه مسدود شود وهرطبقه دربی مجزادارد که میتواند ازسایر طبقات مجزا شود وزن این درهای سنگی یکپارچه حدود450 کیلو است و تنها از درون قابل باز شدن هستند شهر دارای پانزده هزار منفذ عمودی برای تهویه است و راه های ورودی آن از سطح زمین به طرز حیرت آوری ماهرانه استتار شده است.


وجود این شهر سوالات بی شماری به ذهن انسان می آورد:1-این شهر کی ساخته شده؟2-توسط چه کسانی ساخته شده؟ 3-چگونه ساخته شده؟ 4-به چه منظوری ساخته شده است؟ تخمین باستان شناسان این است که زمان ساخت آن به قرن 7یا8 قبل از میلاد بر می گردد اما از آنجا که امکان تعیین سن سنگ توسط کربن 14 وجود ندارد می شود تصور کرد که عمری طولانیتر داشته باشد.در مورد نحوه ساخت آن واقعا توضیح کاملی وجود ندارد حفر شهری به این عظمت حتی در زمان حاضر وباوجود تکنولوژی حاضر چالشی عظیم خواهد بود به ویژه آنکه جنس سنگ این منطقه نرم است و محاسبه تعداد ستون ها و اندازه آنها و وزن قابل تحمل توسط آنها نیاز به مهندسی پیشرفته دارد چه رسد به ساخت آن.دانشمندان ساخت درینکویو را از نظر بزرگی کار و تکنولوژی لازم ،با ساخت اهرام مقایسه می کنند.

اما هدف از ساختن چنین شهری چه بوده است؟به چه دلیل انسان ها بایدبخواهند در چنین شهری عجیب و حتی ترسناک زندگی کنند؟مطمئنا درین کویو یک پناهگاه بوده است اما برای در امان ماندن از چه چیز مهیبی باید20000 نفر در زیر زمین سکنی بگیرند؟ جالب ترین فرضیه،را در فیلم ما و فرازمینی ها شنیدم.از آنجا که در چند نقطه شهر نشانه اهورامزدا به چشم می خورد باور این است که اهالی درین کویو زرتشتی بوده اند.در فصل دوم کتاب زرتشت(ونیداد)آمده است که که اهورامزدا برای حفظ جان مردم از یک فاجعه طبیعی (یخبندان)  دستور ساخت یک پناهگاه زیرزمینی را میدهد والهه میترا شهری چند طبقه در زیر زمین می سازد تا گروهی منتخب از مردم و جانوران را به آنجا برده واز آنچه ونیداد آن را زمستان اهریمنی می نامد، حفظ کند.

 برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مستند درین کویو  ساخته کانال هیستوری مراجعه کنید


نظرات 8 + ارسال نظر
ستاریان جمعه 1 خرداد 1394 ساعت 17:31 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
مطلبتون از حیث تازگی و اطلاعاتی که می داد عالی بود و به خاطرش از شما ممنونم
من یاد پترا شهر گمشده افتادم که گفته شده به کمک اجنه ساخته شده!:
http://iran20.com/friend/article/showarticle/262168

ناهید چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 11:03

سلام
مطلبتان خیلی جالب و جذاب بود ! ممنونم
ساختن چنین بنایی در زمانهای گذشته با نبود امکانات و تکنولوژی آنهم در زیرِ زمین بسی شگفت انگیزه ! شاید آنها نقشه ی ساخت چنین بنایی رو از مورچه ها و موریانه ها اقتباس کرده اند ، چون گذشتگان بیشتر از زمان حال از طبیعت الهام ، انرژی و انگیزه ی زندگی می گرفتند ، راستی آن زمانها که برق نبود چگونه نور آنجا را تامین می کردند ؟!

amirsabetq چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 09:30 http://www.sabetq2.blogsky.com

باسلام تشکر ازحضورتان و ارسال اشعار زیبا
برایتان ارزوی سلامتی وموفقیت دارم .

شنگین کلک چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 01:49 http://shang.blogsky.com

سلام و خیلی ممنون از جناب بزرگ که مارا با این شهر زیبا و حیرت انگیز آشنا کردند و همینطور سپاس از همطاف بانو که لینک توضیحات و عکس های بیشتری را معرفی کردند
خیلی جالب بود و شاید جالب تر اینکه آنها زرتشتی بوده اند و نسبتی با ایران داشته است .
یادم افتاد که چند سال قبل در سفری به میبد در استان یزد از قلعه ای بازدید کردم که در زیرآن راه ها ی بسیار عریض برا حرکت یک لشکر وجود داشت و به ورودی های استتار شده روی زمین و خارج از قلعه راه داشت و همینطور یادم افتاد به راهها و شهرمخفی که در زیر شهر اصفهان وجود دارد و بارها در گودبرداری های ساختمانی توسط ساکنین این شهر قسمتهایی از آن مشخص شده است و بعضا اشیاء قیمتی و سکه های باستانی از آن بیرون آورده شده است . ظاهراً این شهرسازی زیرزمینی برا حفاظت از افراد در مقابل حمله اقوام بیگانه ریشه تاریخی دارد و در بسیاری از تمدن های
باستان وجود داشته است .

kamangir سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 15:47 http://ranandegan.blogsky.com

سلام خیلی جالب بود .
آفرین بر شما

همطاف یلنیز سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 14:44 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
به دلیل عدم دسترسی به کانال هیستوری، رفتم اینجا
http://www.safarbekhair.com/cappadocia.php
...
شگفت آورترین بخش سرزمین کاپادوکیه یا کاپادوسیه ,شهر زیر زمینی درینکویو derinkuy میباشد
که یکی از شگفت انگیزترین کشف تاریخ آیین زرتشت ,ایران باستان و پیروان اهورا مزدا در آنجا قرار دارد. درینکو به معنی چاه عمیق ,شهری است زیرزمینی و اعجاب آور ,که براثر یک رویداد ساده در سال 1963 کشف شد و ...
...
تصاویر زیبا و عجیبی دارد ها
شد.

مریم سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 13:49

سلام
خیلی جالبه و در عین حال عجیب !
بعضیها می گن ممکنه ما آدمها عقب گرد کرده باشیم ! یعنی انسانها در اون زمانها از هر لحاظ از ما پیشرفته تر بودند ، ممکنه این انسانها بر اثر حادثه ای از بین رفته باشند و انسانهای بعدی دوباره همه چی رو از صفر شروع کردند و الان رسیدند به اینجا ، که البته با وجود گذشت چند قرن ، باز از اون انسانها عقب ترند !
من شخصا دانش لازم رو برای اظهار نظر در مورد این مسئله ندارم ولی راستشو بخواید فرازمینی ها رو باور ندارم .خب اگه چنین موجوداتی قرنها پیش ، راه پاشون به زمین وا شده بوده الان چرا هیچ خبری ازشون نیست ؟
جالبه که با وجود این همه ابهامات و ناشناخته ها در روی کره ی زمین ، بعضی ها (امثال استیفن هاوکینگ) با قطعیت در باره ی خدا اظهار نظر می کنند !
آدمها اگه خیلی دانش دارند اول تکلیف چنین موضوعاتی رو روشن کنند بعد برن سراغ ماوراءالطبیعه !

یادخاطرات سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 12:49

سلام

چقدر زیبا.

شهر زیرزمینی مونترال اسم رسمی RÉSO برگرفته از کلمه فرانسوی réseau به معنی شبکه و یا (به فرانسوی: La Ville Souterraine) سیستمی از مجموعه‌های به هم پیوسته (در بالا و زیرزمین) در و اطراف مرکز مونترال، کبک، کانادا می‌باشد. همچنین مشهور به شهر درونی (به فرانسوی: ville intérieure) می‌باشد و بزرگترین مجموعه زیرزمینی در دنیا می‌باشد.

ایکاش در ایران هم چنین شهری وجود داشت .!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد