همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

چند نکته در باره ترک سیگار

دوستی داشتیم که هربار سیگار میکشید دود تو چشمش می رفت میگفتیم خوب نکش! میگفت به شما چه مربوط؟دودش توی چشم خودم میرود! اولین مشکل با سیگاری ها همین است که نمی خواهند درباره ترک سیگار بشنوندوقتی از یک سیگاری بپرسید چرا ترک نمیکنی؟ اغلب جواب میدهند من سیگار رادوست دارم.انگار سایر سیگاری ها با مشقت آن را میکشند  روی پاکت های سیگار در کانادا تبلیغات ضد سیگار اجباری است که گاها با عکس های وحشتناکی همراه است.اما مردم همچنان به کشیدن آن ادامه میدهند چرا؟ یکی ا ز این تبلیغات میگفت اعتیاد به سیگار شدیدتر از اعتیاد به کوکائین و هروئین است.فکر میکنم حرف درستی بود.در باره علل گرایش به سیگار نظرات بسیاری وجود دارد مثلاالگوهای رفتاری:وقتی کودکی شخص بزرگ و معتبری را میبیند که سیگار میکشد ناخودآگاه آن سیگار را بخشی از تشخص آن فرد میبیند اگرچه با بزرگ شدن، ذهن آگاهش بین ایندو فرق می گذارد اما ضمیر ناخودآگاه همان فرضیه را حفظ میکند.استفاده زیاد از پستانک:جایی خواندم بچه هایی که مدت مدیدی پستانک استفاده میکند گرایششان به سیگار بیشتر از سایر افراد است.رشد کردن در محیطی که سیگار کشیدن امری عادی است و همه دوستان و آشنایان میکشند ، تاثیر مثبتی در سیگاری شدن افراد دارد.مشکلات خانوادگی و اجتماعی هم از دیگر عوامل تشدید میل به سیگاری شدن است.واما برای ترک سیگار شخص حتما نیاز به برنامه ریزی دارد.اولین گام تصمیم به ترک سیگار است..پس برای ترک سیگار نباید منتظر روزی شد که از سیگار بدتان بیاید چنین روزی نخواهد آمد.عموی خود من 3بار سکته قلبی کرد و دوبار بای پس شد در یکی از دفعاتی که کارش به سی سی یو کشیده بود و به دیدنش رفته بودیم اولین جمله ای که گفت این بود:دلم لک زده برای یک پک سیگار!عاقبت آنقدر کشید تا 90درصد ریه اش را از دست داد و برای 6ماه دربیمارستان با گلوی سوراخ(برای عبوردادن لوله تنفسی)درحالتی شبیه کما ماند و بعد از آن نتوانست سیگار بکشد(نه اینکه نخواست،نتوانست).این راگفتم که بدانید  ترس ازدست دادن سلامتی هم، عامل ترک سیگار نیست هرکسی باید خودش به این نتیجه برسد که نکشد.پس گام اول شد تصمیم! گام دوم بر رسی روش های ترک سیگار است.بعضی ها یکباره سیگار را میگذارند کنار که این به نظر بهترین روش می آید.اما روش دیگر استفاده از ابزارهای کمکی است.این روزها برچسب نیکوتین،آدامس نیکوتین دار، قرص مکیدنی نیکوتین دار و اسپری نیکوتین از یک سو وسیگارهای برقی از سوی دیگر وارد بازار شده اند.خود من سیگار برقی یا سیگار مصنوعی یا حتی سیگار واقعی خاموش را به هیچ وجه توصیه نمی کنم.دلیلش هم این است که اعتیاد به سیگار مثل هر اعتیاد دیگری 90 درصد جنبه روانی و ده درصد جنبه جسمی دارد.پس مهم این است که(عادت)کشیدن سیگار را کنار بگذاریم.ودر این راه انواع سیگار مصنوعی، آن عادت سیگار بر لب داشتن را همچنان زنده نگه میدارد.بعد از گرفتن تصمیم باید چند لیست تهیه کرد لیست اول:دلایل ترک سیگار مثلا: برای سلامتی ضرر دارد،هزینه آن زیاد است،سبب بدبوشدن دهان و لباسها و ماشین می شود،برای سلامتی اطرافیان خصوصا بچه ها بد است،وجهه اجتماعی خوبی ندارد،سبب تنگی نفس -سرفه، خلطی شدن سینه و نهایتا ناتوانی جنسی می شود،برای بچه ها بدآموزی دارد،لیست دوم:دلایل سیگار کشیدن چیست؟لذت دارد،سرگرم کننده است،درمواقع استرس کمک میکند،آدم را مشغول میکند،نیاز اعتیادی را برطرف میکند،یک عادت است، لیست سوم:چه زمان هایی در روز سیگار میکشیم،در آن زمانها مشغول چه کاری هستیم،با چه کسانی هستیم وکجا هستیم...نیاز به کشیدن یا تمایل ما برای هرکدام ازاین دفعات از  یک تا ده چند بوده است لیست آخر:برای هرکدام از این دفعات چه جایگزین یا راه حلی وجود دارد؟ این لیست ها یا مشابه آن کمک میکند تا فرد بتواند تفاوت دفعاتی که واقعا به سیگار نیاز داشته است ودفعاتی که ازروی عادت کشیده است را بداند.تحقیقات نشان میدهد موارد زیر همگی سیگار کشیدن ازروی عادت است:بعداز چای یا قهوه(خصوصا اول صبح) ،بعدازصبحانه یا هروعده غذا،در هنگام رانندگی،هنگام صحبت با تلفن،هنگامی که تحت استرس واقع می شویم،هنگام صحبت بادوستان،هنگام مشروب خوردن.تمامی سیگارهایی که غیر از این موارد در طول روز میکشیم آنهایی هستند که بهشان (نیاز)داشته ایم.نکته دیگر اینکه تحقیقات نشان داده اکثر افراد در ده بار اول که برای ترک سیگار تلاش میکنند شکست میخورند اما نباید نا امید شوندچون باید ببینند دلیل شکست هربار چه بوده و از تجربه آن برای دفعه بعد استفاده کنند.دست آخر باید یک تاریخ برای ترک سیگار در نظر بگیریم واگر زمین به آسمان رسید در همان تاریخ ترک کردن را شروع کنیم ضمنا به هیچ عنوان سیگار برای روز مبادا کنار نگذاریم حتی یک پاکت وحتی یک یا نصف نخ سیگار.از ارتباط با آدم های سیگاری و محل هایی که معمولا سیگار میکشیدیم و غذاهایی که هوس سیگار را به سر آدم می زند دوری کنیم.  و نهایتا اگر به قول متخصصین،یک بار سرخوردیم ودر حین ترک یک سیگار کشیدیم نا امید نشده و این مورد را ازیاد برده و ادامه بدهیم اما این سر خوردن نباید منجر به سقوط کردن بشود و در نهایت تجربه خود من این است که فرد باید یک انگیزه قوی برای ترک پیدا کند و حتما،حتما خوش به این نتیجه رسیده باشد نه به خاطر اصرار دیگران. و نهایتا اینکه گاهی در زندگی آدم زمانی میرسد که میخواهد خوش را به خودش ثابت کند برای من چند بار در زندگی پیش آمده است مثلا قبول شدن در دانشگاه ازآن موارد بود که خواستم به خودم ثابت کنم که از عهده اش بر می آیم در باره سیگار خواستم خودم روی خودم را کم کنم.یعنی به خودم ثابت کنم که از پس این کار بر می آیم.من بعداز 28 سال سیگاری بودن،ازبرچسب های نیکوتین استفاده کردم دلیلم این بود که با هربار سیگار کشیدن مقدار زیادی نیکوتین وارد بدن می شود وبا پایین آمدن دز آن، دوباره تمایل به کشیدن پیدا می شود و این رابطه الاکلنگی کار را خراب میکند اما چسب نیکوتین به صورت مداوم ساعتی 1/5 میلی گرم نیکوتین وارد بدن میکند ودر نتیجه بعد از چند روز آن حالت تمایل های ناگهانی کمتر و کمتر می شود.در یک هفته اول آن بالا پایین شدن ها شدیدا عذاب آور بود برای همین یک بسته قرص مکیدنی نیکوتین هم گرفتم و حداکثر 2تا 3 تا در روز استفاده می کردم.این قرص ها علاوه بر نیکوتین ترکیبات سدیم،منیزیم،پتاسیم و..دارد که مزه زهرمار میدهد واز لحظه ورود از نوک زبان تا ته حلق وگلومری و معده را میسوزاند اما استفاده هراز گاهی از آن را (در زمان هایی که  میل کشیدن طاقت فرسابود)به کشیدن سیگار ترجیح دادم و از هفته دوم آدامس معمولی را جایگزین آن کردم به این معنی که هربار هوس یا نیاز کشیدن سیگار می آمد، یک آدامس می جویدم و انصافا خیلی تاثیر داشت و حالا که در روز سی وششم ترک هستم خیلی،خیلی ،راحت تر تحمل می کنم.چسب نیکوتین 24 ساعته است و با دوش گرفتن جدا نمی شد (من موقع خواب آن را جدا می کنم)ودارای 3 مرحله است نوع اول روزی 21میلی گرم نیکوتین به بدن می دهد و 6 هفته دوره آن است نوع دوم 14 میلی گرم نیکوتین دارد و دوره آن دوهفته ست و نوع سوم7 میلی گرم نیکوتین داشته ودوره ان دو هفته است احساس من میگوید دیگر به آن نیازی ندارم اما ترجیح میدهم طبق روش خودش پیش بروم این چسب ها عوارض جانبی هم دارند که درافراد مختلف با شرایط مختلف بسیار متفاوت خواهد بود بعضی ها دچار استرس ودلهره می شوند ودرصد نادری هم رعشه گرفته و حتی تمایل به خودکشی پیدا میکنند.برای من تنها حساسیت در محل اتصال چسب به وجود می آید که با مالیدن پماد فلوسینولون واستفاده از نقطه دیگر در روز بعد،مشکل را حل کردم  .

پ.ن:تاثیر مخرب سیگار روی بدن(قلب،ریه و....)رابطه مستقیم با ژن دارد ودرصد نادری از مردم نسبت عوارض سیگار مقاومت ژنتیکی دارند.برای مثال وینستون چرچیل را مثال میزنند می گوینداضافه وزن،استرس و سیگار 3 عامل مهم سکته قلبی هستند اما فردی نظیر وینستون چرچیل هم بسیار چاق بود،هم استرس شدید جنگ جهانی دوم راداشت و هم سیگار برگ فراوانی می کشید اما هیچ گاه به عارض قلبی دچار نشد

نظرات 13 + ارسال نظر
مریم چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 09:43

سلام
آقای فاطمی یکی از همکاران رفته بود دکتر و شروع کرده بود توضیح دادن در باره ی آفت هایی که تو دهانش و روی لثه هاش می زنه
دکتر دهانش رو باز کرده بود و آفتهای دهان خودشو نشون داده بود و گفته بود از اینا ؟!
و بعد هم گفته بود این آفتها به خاطر اعصابه .
ببم جان من فکر می کنم شما هم چون خیلی فکرتون درگیره زیاد آفت می زنید
سعی کنید آرامش داشته باشید ان شاءالله خوب می شید

عبدالحسین فاطمی چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 08:54

سلام و ممنون بابت توصیه دوستان و بخصوص برادر عزیزم جناب شنگ بخاطر پیغامی که ارسال کرده اند

تشخیص جناب اطباء برای آفت مزمن بنده بهجت بود بدون علایم کامل بالینی .
آفت دهانی همزمان با التهاب یکی از مفاصل بزرگ که در مورد بنده زانوی سمت راست مشاهده میشد .
2-3 هفته ای علاف مطب دکترا بودم و از لحاظ مفاصل و چشم برسی شدم .
شدت درد و حجم آفت به حدی بود که در بار آخر با اسید سوزوندنش حسابشو بکنید که درد سوختن با اسید بدون بی حسی را به عذاب اون ترجیح دادم اما فردای همون روز از جایی که با اسید سوزونده بودن تا بافت بمیره و راحت بشم دوباره آفت زده بود !!!
مشکل بنده درمان آفتی که بوجود امده نیست معضل اصلی اینه که نمی تونن کنترل کنن که ایجاد نشه چون در یک سال گذشته تقریبا یک هفته مداوم نبوده که من آفت نداشته باشم .

ولی به هر حال به همون دلایلی که قبلا عرض کردم و این پست خوب جناب بزرگ ممکن نیست لب به سیگار بزنم چون سیگاری شناخته شدن خودم را غیر قابل تصور می دانم .

میگن ضعف سیستم ایمنی است و چون از علایم بهجت فقط آفت دهانی و التهاب زانو و آزمایش مثبت بود بنابراین بهجت را رد کردند هرچند رد یا قبول آن هیچ دردی از من دوا نمی کند

سهیل چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 08:05

سلام و وقت بخیر
وای نعععععععع ع ع ع . . . اینجا هم خصوصی . . . مریم خانم خوب می دانند که بنده به اینکه یکی واسه یکی دیگه خصوصی بنویسه و من هم بدونم کامنتی خصوصی نوشته شده و از کلمه به کلمه آن کامنت خبرنداشته باشم بدجوری کهیر می زنم . یک چند وقتی بلاگفای عزیزتر از جان نبودند ما حالمان خوب بود ولی گویا اینجا توی اسکای . . . (اسسسکای ی ی ی به سبک جناب خان خندوانه) هم خصوصی می توان نوشت .(خداییش علم خیلی پیشرفت کرده که اسکای هم نظر خصوصی می تونه داشته باشه)
ببخشید دیگه هرکاری میکنم نمی تونم مهر بلاگفا را از دل برکنم و با اسکای خوب باشم

سلام
نظر خصوصی ارسال شده خودش قابلیت این را دارد که یک پست باشد اما بستگی به میل جناب شنگین کلک دارد

ناهید چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 04:45

سلام مجدد
جالبه ! الان این مطلب رو تو سایت بهار نیوز خوندم که بی ار تباط با پست شما نیست :

http://www.baharnews.ir/vdcco0q4.2bqxi8laa2.html

ممنون الان میبرم ببینم چی نوشته

شنگین کلک چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 00:51

عجب پست تحقیقاتی و عملیاتی جالبی نوشتید جناب بزرگ خیلی عالی بود . مثل یک خودآموز ترک سیگار میمونه . معمولا کسی که خودش عملاً چیزی را تجربه کرده باشه خیلی بهتر میتونه توضیح بده و در موردش اظهارنظر کنه. خیلی ممنون من یک تجربه ای که در این خصوص داشتم که شاید دونستنش براتون جالب باشه خصوصی براتون می نویسم .

سلام
من تا یادم می آید پدرم مخالف سرسخت سیگار بود و هربار صحبت سیگار می شد میگفت اگر روزی سیگار کشی فلان وبهمان بلا را سرت می آورم.نمیتوانم بگیم این رفتار او سبب سیگاری شدن من شد اما رفتارهای مشابه میتواند سبب این شود که کودک بعدها بخواهد طعم این میوه ممنوعه را بچشد. این را هم بگویم که تجربه من نشان داده بعضی ها ذاتا آدم سیگار نیستند انگار ژن سیگاری شدن را ندارند و همه دلایل جمعی و خانوادگی که گفتیم نمی تواند سبب سیگاری شدن آنها بشود وبرعکس بعضی ها انگار برای سیگاری شدن ساخته شده اند و انگار ژن آن را دارند و کوچکترین بهانه آنها را به سمت سیگار سوق می دهد

ناهید سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 19:19

سلام
مطلبتان جالب و بسیار مفید بود ، به خصوص برای کسانی که تصمیم به ترک سیگار دارند ، ممنونم
با این توضیحاتی که نوشتین ، بابت ترک سیگار واقعا به شما تبریک می گم!
امیدوارم در فضای گسترده تری ، الگوها و تجربیات شخصی خود را که بسیار جامع هم هست ، در اختیار دیگران قرار بدهید و باعث نجات جان خیلی از افراد سیگاری بشوید
بنظرم وجود فرزندان ، بزرگترین انگیزه ایست که آدم سیگاری رو وادار به ترک می کنه ، چون پدر و مادرها از خطرات کشیدن سیگار آگاهند ، به هیچ وجه دوست ندارند که بچه هاشون سیگاری بشن ...
پس این داستان ، مثل قضیه ی تالس بر عکسش هم می تونه باشه

سلام و متشکر از نظر لطف شما
بله وجود فرزندان نقش موثری دارد.چند وقت بود شهریار اگر قوطی سیگار من را میدید شروع میکرد بلند بلند تبلیغ های ضد سیگار روی آن را خواندن :مثلا کشیدن سیگار سبب بروز سرطان زبان و گلو می شود.رویشان نمیشد مستقیم به من بگویند اما مرتب به مادرشان میگفتند ازش بخواه که ترک کند

امیری-عبدالرسول سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 19:06 http://abamiri.blogfa.com

سلام
شکر خدا که از سیگار خودتان را رها کردید .
امید وارم همیشه اوقات سالم باشید و سعادتمند

سلام
ممنون ا لطف شما

مریم سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 14:31

آقای فاطمی همسر منم مثل شما آفت می زنه و قدیما با این قضیه مشکل داشت (خدائیش آفتها خیلی دردناکند و اذیت می کنند) اما الان راه درمان سریعش رو یاد گرفته
دو بار در روز بعد از اینکه مسواک زدید (مثلا صبح و شب) 15 قطره پرسیکا رو تو دو قاشق غذاخوری آب بریزید و غرغره کنید و تا 20 دقیقه چیزی نخورید .
در ضمن گرمی جات هم کمتر بخورید .
این دکتری که به شما گفته سیگار بکش یک تخته ش کم بوده و می خواسته دندونهای شما رو هم خراب کنه !

بعضی از دکترها انگار قسم خورده اند دخل مریض ها را به هر نحو ممکن در بیاورند

مریم سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 14:25

سلام
- ممنون که این موضوع رو از جوانب مختلف بررسی کردید .
- خیلی عجیبه ! منم شنیده بودم افراد نباید یهویی سیگارشونو ترک کنند، اما الان سرچ کردم و دیدم یک فوق تخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفته :( توصیه ما به افراد سیگاری قطع یک باره سیگار است چرا که این امر هیچ عوارضی در پی نداشته و احتمال بازگشت فرد به سیگار را کاهش می دهد.)
-تبریک می گم به خاطر همت عالی و اراده قوی و محکمتون
- ممنون که تجارب ارزنده تون رو در زمینه ی ترک سیگار اینجا نوشتید امیدوارم به درد دوستان سیگاری بخوره

سلام
بله اکثر مردم به ترک یکباره (به قول معتاد ها ترک یابویی) اعتقاد دارند اما خوب وقتی میشود بدون دردسرتر این کار را کرد چه نیازی به ترک یکباره هست؟
شما همیشه به من لطف دارید.ممنون!

سهیل سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 13:29

سلام ووقت بخیر
باز هم به نظر من فاکتور مهم و اساسی در هرکاری و بخصوص در این امر خطیر اراده شخصی هستش . فرد باید به حدی از تفکر و تشخیص برسد که اراده اش را بر این تصمیم قرار دهد و بر آن استوار بماند . و مطمئنا که با عزم و اراده می توان هر کاری را انجام داد .
برای شما هم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که با همت بلند و اراده آهنینی که دارید بتوانید در این مسیر سخت و البته بسیار خوبی که گام نهاده اید موفق و پیروز باشید که مطمئنا همینگونه خواهد بود

سلام
ممنون از نظر لطفی که همیشه به من داشته اید
فکر میکنم هر چیزی باید زمانش برسد به این معنی که انگار ابروباد مه وخورشید وفلک دست به دست هم میدهند که کاری بشود. البته این رسیدن زمان برای هرچیزی در زندگی چند بار تکرار می شود و آدم نباید این فرصت های طلایی را از دست بدهد

باران سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 10:53

عرض احترام خدمت جناب فاطمی گرامی
خواستم درخواست کنم ازتون که به هیچ وجه این کار رو نکنید همسر من با اینکه سیگار هم میکشه ولی بازم هرازگاهی آفت میشه !
درضمن پیشنهاد میکنم از قرقره کردن رب انار هنگام دیدن اولین علایم آفت استفاده کنید که درمان موثری هست

من هم اضافه کنم یک قطره گیاهی هست که به آن ید اضافه کرده اند همه داروخانه هادارند برای آفت معجزه میکند

باران سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 10:48 http://shaparak49.blogsky.com

سلام
مطلب بسیار مفیدی بود ممنون ای کاش جناب فرمانده گوشش بدهکار این حرفا ونوشته ها وبحث هابود !
به شما بابت این تصمیمتون تبریک میگم وبراتون ارزوی موفقیت دارم امیدوارم هرگز دیگه هوس کشیدن سیگاررونکنید
فرمانده بارها وبارها تصمیم به ترک سیگارگرفته ولی همیشه شکست خورده خیلی از روشهارو امتحان کرده مثل همین چسب ها وقرص هایی که ازالمان سفارش داد براش فرستادن و... اما همشون رو ناتموم گذاشت وادامه نداد
هروقت نزدیک ماه رمضان میشه میگه امسال دیگه کمش میکنم وبعدم دیگه نمیکشم اما باز...
من نمیدونم این فرستادن دود به گلو وریه و... چه لذتی داره که با وجود نق نق وغرغرهای منو بچه ها بابت بوی سیگار ،بازم حاضره بکشه !؟ البته ناگفته نمونه ازوقتی شنیده دود سیگار برای افرادی که کم خونی دارن و منو هرسه تا سربازا هم تالاسمی مینور داریم وبیشتر ازوقتی که من دچار مشکل قلبی شدم سعی میکنه کنارمون سیگار نکشه مثلا دستشویی میره یا تراس یا دم هود اشپزخونه ولی یکی ازیکی فاجعه تر میشن بخصوص داخل دستشویی!!1 من سعی کردم هیچ وقت اصرار نکنم برای ترک سیگارش چون میدونم بیشتر لج میکنه وبه گفته ی شما فقط وفقط خودش باید تصمیم بگیره ولاغیر!
راهکارهای شما هم عالیه اما به شرطی که طرف خودش عمیقا تصمیم به ترک داشته باشه
به هرحال خوشحالم که حداقل شما این تصمیم بزرگ رو گرفتید موفق باشید

سلام
بدون اینکه منظور خاصی داسته باشم عرض میکنم هرگز توى خانه سیگار نکشیدم حتى زمستان اینجا در دمای منهاى ٤٠ درجه میرفتم توى بالکن امیدوارم فرمانده شما هم کلید طلایی ترک را پیدا کنند

عبدالحسین فاطمی سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 09:31

سلام
ممکنه یه چیزی بگم هیشکی باور نکنه
برای درمان آفت که مطب همه دکترای حاذق شهر و البته فوق تخصصی در تهران که با واسطه وقت گرفتند در نوردیدم .
در کمال ناباوری جناب دکتر به بنده توصیه کرده اند هر از چندگاهی چند نخ سیگار بکشم !!!!!!!!!!!!!

ولی می دانم اگر شروع کنم گرفتارش می شوم هرچند به هیچوجه و به هیچ قیمتی حاضر نیستم حتی یک نخ سیگار در انظار عمومی یا اطرافیانم بکشم !!

چه کنم ؟!

اگر دید برزخی داشتید می دیدید دوتاشاخ روى سر دکتر هست جالا به نشانه خباثت یا حماقت فرقی ندارد. بر چه اساس چنین راهنمایی کزده خدا عالم است...فرد روشن ضمیری یک بار به من گفت: در (شر) خیری وجود ندارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد