همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

تغییر

یکی از خصوصیات انسان ؛ مقاومت در برابر تغییر است. اگرچه زندگی سراسر تغییر است و همه ما تغییرات زیادی را تجربه کرده ایم. اما اغلب این تغییرات با  مقاومت روبرو بوده است. زمانی که می‌خواستیم وارد مدرسه شویم ، احساس تنش و بر هم خوردن تعادل را داشتیم، زمانی که خواستیم وارد دانشگاه شویم، یا محل زندگی مان را تغییر دهیم و یا شغلمان را تغییر دهیم نیز با همین احساس روبرو شدیم. این نشان دهنده مقاومت طبیعی است که انسان در برابر تغییر از خود نشان می‌دهد. حتی زمانی که در وضعیت دلخواهی نیستیم ... کج دار و مریض در همان وضعیت سر می کنیم ... و دنبال تغییرات نمی رویم .
اما نکته مهم اینجاست که ... سرمنشا  پیشرفت و بهترشدن ، تغییرکردن است.


تغییر می تواند درونی یا بیرونی باشد؛ می تواند فردی یا گروهی باشد؛ می تواند در اختیار ما بوده و یا کاملا خارج از خواست و اراده ما صورت بگیرد.اما معمولا در همه ی موارد ... ما در برابر آن مقاومت می کنیم و حتی ضرب المثل می سازیم که ترک عادت موجب مرض است!

اولین بار کلاس دوم دبستان این موضوع را حس کردم. معلم مان بابت رسیدن زمان زایمانش مرخصی گرفت و رفت و آموزگار جدیدی برایمان آوردند. تقریبا اکثریت بچه ها بی دلیل از او بدشان می آمد و هرچه ازدست شان بر می آمد برای آزار و اذیت او انجام می دادند.

بعدها تغییرات بزرگتر و پیچیده تر می شد ... و من بدون آنکه بفهمم در مقابلشان ایستادگی می کردم. از عوض شدن مدرسه و منزل و شهر زندگی بگیر ... تا بهم خوردن برنامه ریزی ها و پیش بینی های اشتباه  و ازدواج  ....

اما یک جایی در میانه این راه ...متوجه این موضوع شدم ...متوجه مقاومت غریزی در برابر  تغییر... و سعی کردم آگاهانه  از این مقاومت بکاهم یا ازبین ببرمش ... یا حداقل در موردش فکر کنم... بفهمم آیا این تغییر مشکلی برای من ایجاد می کند؟ آیا این تغییر برای من فایده ای به همراه ندارد؟ اگر من مجبور به پذیرش این تغییر هستم ... چه روش یا روش هایی می تواند بهتر و آسان تر مرا با این تغییرات هماهنگ کند؟ و آیا می توانم از این تغییرات  پله ای برای  ... پیشرفت خود بسازم؟


خوشبختانه آرام آرام توانستم تا حد زیادی  از بند این مقاومت  غریزی  رها شوم ... و در هر تغییری آگاهانه قدم بگذارم... و تغییرات اجباری را در وهله اول فرصت قلمداد کنم تا مشکل...

مثلا همین روزهای اخیر ...ناخواسته مشکلی  پیش آمده که شاید باعث شود ...من و تعدادی از همکارانم شغلمان را از دست بدهیم که این یک تغییر بزرگ محسوب می شود ... اما دوست دارم به این هم به شکل یک فرصت نگاه کنم ... فرصت فراغتی که شاید دریچه رسیدن به شغل بهتری باشد ... یا شاید موقعیتی طلایی برای انجام کارهایی که عمری است  به خودم وعده ی انجامشان را داده ام ولی ... تا به حال نتوانسته ام انجام دهم .
 ***
سارا نوشت :
خرابی موقت بلاگفا و ...  مقاومت عده ای از دوستان  بلاگفایی  در کوچ از بلاگفا به یک بلاگ ساز دیگر ... باعث نگارش این متن شد.


مدیریت نوشت :

این پست توسط سارابانو خارج از نوبت نگارششان به همساده ها ارسال شده بود که برای انتشار در نوبت امروز انتخاب شده است

نظرات 29 + ارسال نظر
sara پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 01:22

جناب سهیل گرامی ...

جواب جناب بزرگ را عرض کردم ...

حرف شما هم به نوعی تایید حرف بنده است در مورد وابستگی عاطفی به بلاگفا ... نه منطقی !

خولا۳ ... شمایان هرچی بگید ...من سر حرفم هستم و ...حرفم روتغییر نمیدم!
در مورد کامنت دومتان هم ... می سپارم به خود مریم بانو ... تا پاسخ درخوری بدهند!

sara پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 01:15

دوست گرامی (پسرعموی داروین)...

خیلی ممنون از کامنتتان ...

راستش من تخصصی در زمینه جانوران ...چه خونسرد چه خونگرمش ...ندارم ... اما میدونم که آدمیان خونگرمند... لذا فرمایش شما ...حرف بنده را تایید می کنه که ... ما آدم ها در برابر تغییر از خودمون مقاومت نشون می دیم ...

سلام بنده را به پسرعموتون برسونید

sara پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 ساعت 01:09

جناب بزرگ گرامی ...

می بینید جواب دادن به کامنتها چه خواص خوبی داره!!؟ پس دریغ نفرمایید! (اینم از دز خباثت من!!)

اگرچه مقایسه انسان با هر مورد غیر انسانی ...قیاس مع الفارق است ... اما حتی مثالی که زدید هم ... تایید کلام من است!.. در واقع تغییر در زندگی مرد متاهل ...بیماری همسرش هست ... که دیگر زندگیش نمی تواند مثل سابق باشد... و تجدید فراش نکردن یعنی مقاومت نکردن در برابر این تغییر... یعنی پذیرش تغییر....
اما تجدید فراش یعنی ... مقاومت نکردن و زندگی را به شکل اولیه (داشتن همسری بدون بیماری) ... بازگرداندن!

سهیل چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 22:00 http://sobhebahary.blogfa.com/

در کل مسئله دیگه ای که باعث مقاومت در برابر تغییر می شود به نظر من بالا رفتن سن می باشد . افرادی همچون من و بزرگ عزیزو جناب امیری و صد البته و صد البته مریم بانو (که بزرگترین ما می باشند ) که تقریبا سنی ازمون گذشته (در مورد مریم بانو تحقیقا ) دیگر انجام تغییر چندان مورد استقبال قرار نمیگیرد چون شاید میشه گفت توان و نیرو و حس و حال حاصل از تغییرات را نمیتوانیم داشته باشیم .

سهیل چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 21:56 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
در مورد بلاگفا عرض کنم که بزرگ عزیز خوب توانستند مثالی بزنند
آن زمانی که خیلی از سرویس های وبلاگی وجود نداشت بلاگفا برای ما ارائه سرویس داده و ما در آنجا مشغول بودیم . خب حالا با آمدن سرویس های دیگر و جدید ما همچنان در بلاگفا ماندیم . این به معنی مقاومت در برابر تغییر فکر نکنم باشد بلکه ادامه راه است . ما اگر جلوی فعالیت سرویس های دیگر وبلاگی را می گرفتیم اون وقت مقاومت در برابر تغییر بود ولی استفاده همزمان و موازی سایر سرویس های وبلاگی فکر نکنم مقاومت در برابر تغییر باشد

پسرعموی داروین چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 16:11

وقتی بحث تغییرات مطرح می شود من یاد جانوران خونسرد و خونگرم می افتم ...
خونسردها ناچارا و یا بصورت تاکتیکی با تغییرات تغییر می کنند و آدم را یاد دوران حکومت های کمونیستی می اندازد ، اصولا ضعیف بوده و از ایمنی کمتری برخوردارند ، مصرف انرژی پائینی هم دارند ... ( می شود به آن مطالعه کمتر ، قدرت تجزیه و تحلیل کمتر و ... را هم اضافه کرد !! )
خونگرم ها سرسختانه در مقابل تغییرات می ایستند ، انرژی زیادی لازم دارند ، سازگاری اختیاری دارند ، کله شق هستند و ساختار قوی تری دارند و آدم را یاد حکومت های سرمایه داری می اندازند ( پشتوانه فکری ، صاحب تکنولوژی هستند و ... )
===
ضمنا دایناسورها غالبا خونسرد بودند !!

بزرگ چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:58

سارا خانم
جوابیه ای که برای دوستان نوشتید خصوصا در ارتباط با بلاگفا سبب شد دز خباثت من بزند بالا
دایناسورها را فراموش کنیدداستان ما،بلاگفا وتغییر بیشتر به داستان مرد متاهلی شبیه است که به دلیل بیماری همسرش به او پیشنهاد تجدید فراش کرده اند و کلی ازمزایای همسر جدید برایش گفته اند جالا باید در برابر این تغییر مقاومت نشان دهد یا بپذیرد؟

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:44

سلام جناب سهیل...

متاسفانه همانطوری است که فرموده اید و ما... شرطی شده ایم ... از بس تغییرات با نتایج بد را شاهد بوده ایم ... ناخودآگاه نتیجه هر تغییر را منفی پیش بینی می کنیم... و لذا مقاومتمان در برابرش بیشتر می شود...

در مورد بلاگفا خودتان اشاره کرده اید که ...وابستگی تان بیشتر احساسی است و نه منطقی !... شاید حتی اگر امکانات بلاگ اسکای یا یک بلاگ ساز دیگر...خیلی بیشتر و بهتر از بلاگفا باشد... اما شما بازهم به بلاگفا وابسته اید ... و تمایل به تغییر بلاگ ساز نخواهید داشت!...
و بله ... در کامنت ها اشاره شد که.... مقاومتی که به پشتوانه دلایل مثبت و عقلانی و منطقی باشد ... مقاومت پسندیده ای خواهد بود...

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:35

سلام جناب فاطمی ...

مسلما همه تا تغییر را نپذیرند ...نمی تونند تحملش کنند... و چنین تغییری همیشه عذابشون میده!

حرف بنده این بود که بهتر است بپذیریم...
گاهی برای تغییر دلیل دلپسندی پیدا نمی کنیم... اما در عین حال برای مخالفت و نپذیرفتن آن تغییر هم.... علت خاص و حیاتی ...نداریم ...
حال اگر این تغییر به ما تحمیل شد ... بهتر است که بپذیریمش ... نه اینکه به بهای رنج و عذاب خود... در برابرش مقاومت کنیم ...
به نظر من انسانهای انعطاف پذیر ... رنج کمتری را در زندگی تحمل می کنند...

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:26

سلام ناهید بانو...

بنده هم خیلی متشکرم از نظر شما... بخصوص اشاره به ...تفاوت تسلیم شدن و پذیرش قلبی ...

حالا اگر احیانا ... برفرض محال ....بلاگفا درست نشد ....کدومش مصداق داره ؟

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:20

سلام دوست عزیز....

درسته ...کل جهان هستی در حال تغییره ... اما خیلی تغییرات جهان ...بسیار بلند مدته و به عمر انسان قد نمیده ... در بازه زمانی عمر یک انسان... تغییرات کوتاه مدت و بلند مدتی هست که ... زمانی میشه در برابرشون مقاومت کرد و زمانی خیر!...
ولذا به نظر من نمیشه اینطور قاطعانه گفت که ... مقاومت در برابرش بی نتیجه است ...
و ممنون بابت شعر مولانا...

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:12

سلام جناب دادو....

به نکته ی خیلی خوب و لازمی اشاره کردید ...

تفکیک تعصب و مقاومت بی دلیل و بی پشتوانه فکری ... از مقاومت هوشمندانه و از روی دلیل صحیح ...

فقط می ماند اینکه ... دلایل هرکس شاید فقط برای خودش ...متقن باشد ... و به نظر دیگران قابل قبول نباشد...

و بله ... مفاهیم متضاد در کنار هم معنا می یابند... تا مقاومتی نباشد ... نیاز به تغییر هم دیده نخواهد شد...

سهیل چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:10 http://sobhebahary.blogfa.com

سلام ووقت بخیر
آنچه گفتنی بود را همه دوستان با مثالهای مختلف فرهنگی اجتماعی و حتی محیط زیستی بیان نمودند
به نظر من وجه دیگه ای که بیشتر ما ایرانی ها به اصلاح سنتی (یا همان مقابله با تغییر)هستیم شاید این باشد که اکثر تغییراتی که جامعه ایران با آن مواجه بوده آنگونه ای که در موردش صحبت می شده و پیش بینی می شده درست از آب در نیامده و اوضاع و شرایط چه فردی و چه اجتماعی حتی بدتر هم شده است .
وقتی تغییرات ایجاد شده در سطح جامعه بدون برنامه و تحقیق از طرف مسئولان آن جامعه ارائه شود و بازخورد آن برای آن جامعه جز ضرر و خسران و هدر رفت سرمایه و زمان چیزی دیگر نبوده باشد اونوقت باور و تفکرات آن جامعه نسبت به تغییر ناخودآگاه موضع گرفته و مقابله می کند. در جامعه ایران از قدیم تاکنون بسیاری از طرح ها و اقدامات و تغییرات که میخواسته بوجود بیاید چه در سطح کلان کشوری و چه حتی در سطح کوچک شهری و محله ای اکثرا با آزمون و خطاهای بسیار و حتی بازگشت به قبل همراه بوده که همین باعث می شود که دید و نظر جامعه نسبت به تغییرات چندان مثبت نباشد.
در مورد بلاگفا هم عارضم که خب اکثر ما مطالب و نوشته هاو خاطرات و بسیاری از لحظات عمرمان را در آنجا گذرانده ایم و اکنون امیدوار . . . امیدواریم که با تلاش مسئولان آن به آن گذشته و خاطراتمان دسترسی پیدا کنیم . من این را امیدواری به آینده می دانم نه مقابله با تغییر . هنوز از نظر ما بلاگفا وجود دارد و هنوز امیدواریم که این بیمار روی تخت افتاده شفاء عاجل دست یابد و برخیزد و باز با ما به گفتگو و صحبت و بازی و سرگرمی مشغول شود .
در ضمن گاهی مقاومت در برابر تغییر هم خوب است مثالش را همین جنگ می توانیم بیان کنم کشوری مثل عراق حتی با شعار تغییر در کشوری دیگر و ایجاد شرایط مناسب تر (از دید خویش) کشوری دیگر را مورد حمله قرار میدهند . اما مردمان آن کشور نسبت به آن تغییر مقابله کرده و شرایط خویش را حفظ می نمایند .

یادخاطرات چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:08

سلام

من هم با شما ..جناب عبدالحسین فاطمی...موافقم.


بسیار سخت است .اما برای شما راحتره.

sara چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 15:06

سلام دوست گرامی ....

ممنون از پاسخ ...

بله ... دل خوش آنجاست که ... دوستان باشند ...

برقرار باشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد