همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

THE RESPECTFUL ENEMY

با آنکه زندگینامه بسیاری از رجال سیاسی دنیا و تعداد زیادی از سلاطین  را مطالعه کرده ام،اما به ندرت شده است که به بیوگرافی رجال سیاسی حال حاضر ایران علاقه پیدا کرده باشم مگر آنکه آن فرد از دید من فرد خاصی بوده باشد.با ولوله ای که بعد از توافق لوزان راه افتاد و در چند روز اخیر به انجام رساندن مذاکرات و نهایتا به توافق رسیدن با دنیا که سبب  دادن القابی نظیرمصدق و امیرکیر به وزیر امور خارجه کشورمان شد شد مرا بر ان داشت تا در باره این مرد بیشتر بدانم.مردی که در همه گروه ها همزمان هم او را ازخود میدانند و هم از خود نمیدانند.ماحصل تحقیق من در دنیای مجازی این چند سطر زیر است:

محمد جواد ظریف ۱۷ دی ۱۳۳۸ در خانواده ایی مذهبی، محافظه کار و متمول در تهران متولد شد. مادرش فرزند یکی از تجار بزرگ تهران و پدرش از تجار بنام اصفهان بود. وی بعنوان تنها فرزند خانواده به تلویزیون، رادیو و روزنامه دسترسی نداشت و والدینش اجازه رفت و آمد با دیگران را به او نمی‌دادند. وی سپس در دوران تحصیل در مدرسه علوی از طریق مطالعه آثار متفکرانی چون علی شریعتی و محمود طالقانی با اسلام انقلابی آشنا شد.ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و لیسانس و فوق لیسانس روابط بین‌الملل و کارشناسی ارشد مطالعات بین‌المللی در ۱۹۸۱، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۴ (۱۳۶۰، ۱۳۶۱ و ۱۳۶۳) از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و دانشگاه دنور گرفت و پس از آن تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه داد. او از سال ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو و بعد از آن تا سال ۶۱ مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل بوده است.پس از گذراندن آزمون جامع دکترایش در ۱۳۶۴، اداره مهاجرت ایالات متحده، روادید او را باطل کرد و او سه سال بعد از راه دور تحصیلات خود را تکمیل کرد و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل در ۱۹۸۸ از دانشگاه دنور دریافت کرد.وی به اقتضای حضور و همچنین فعالیت دیپلماتیک طولانی مدت در آمریکا، ارتباط گسترده‌ای با جامعه آمریکا و محافل سیاسی و علمی این کشور داشته است. روزنامه هرالدتریبون، در مقاله‌ای به قلم «وارن هوگ»، به حضور گسترده محمد جواد ظریف در مجامع عمومی آمریکا اشاره می‌کند:محمد جواد ظریف به اندازه‌ای در دانشگاه‌ها، محافل عمومی سیاسی و اجتماعی حضور پیدا می‌کند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را دارد؟ظریف در کتاب خاطراتش که به نام «آقای سفیر» منتشر شده است، دربارهٔ انتخاب او برای سمت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل می‌گوید:فکر می‌کنم در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ بین من و آقای دکتر خرازی برای رفتن به نیویورک توافق صورت گرفت. ظاهراً آقای دکتر خرازی نیز همان موقع موضوع اعزام من را به رهبری هم گفته بودند. بعدها رهبری به من فرمودند که همان روز من به آقای حجازی گفتم که بهترین گزینه برای نیویورک شما هستید؛ اما بگذارید روند معمول وزارت خارجه طی شود. وقتی که رسماً به ما معرفی شدید، شما هم رسماً موافقت کنید... همچنین نکاتی را که برای مأموریت لازم بود یادآوری کردند. از جمله نکته‌ای را فرمودند که من در همه کلاسهایم برای دانشجویان گفته‌ام. به من فرمودند حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت ۱۸۰ درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی. حتی ایشان مطرح کردند که این یک وظیفه شرعی است. بحمدلله من نیز همیشه این کار را انجام دادم.بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، وی محمدجواد ظریف را برای تصدی سمت وزیر امور خارجه ایران در دولتش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. حسن قشقاوی، معاون کنسولی وقت وزارت امور خارجه، از این انتخاب استقبال کرد و عنوان کرد که کشورهایی که به دنبال گفتگو با ایران هستند، از این انتخاب استقبال کرده‌اند. وی به عملکرد هنری کیسینجر، مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که یک نسخه از کتاب دیپلماسی که توسط شخص وی تألیف گردیده را به ظریف هدیه داده است و در صفحه نخست آن نوشته است: «تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف»

جواد ظریف وجان کری کاندیدای جایزه صلح نوبل در سال 2016 شده اند


نظرات 12 + ارسال نظر
یادخاطرات سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 09:21

سلام

ممنون که با بیوگرافی اقای ظریف اشنا شدیم.

اشنایی با زبان بین المللی (انگلیسی) که اقای ظریف این مهارت را دارند وبه خوبی به این زبان صحبت می کنند.امتیاز مهمی است.

kamangir سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 08:59 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
ممنون از توضیحاتتون !!
واقعا لیاقت گرفتن نام امیر کبیر را داره

شنگین کلک سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 03:46

pic<http://s3.picofile.com/file/8201294726/20150430183517_1_600x330.jpg>pic
ممنون از شما و اطلاعات جمع آوری شده . بعضی قسمت هاش خیلی جالب بود و باعث شد من هم در خصوص ایشون
قدری جستجو کنم . امیدوارم ایشون همچنان تا همیشه محبوبیت خودشون را حفظ کنند .

سارای قصه سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 01:32 http://ghese83.blogsky.com

و اینکه ... همساده های عزیز اگر همچنان همسایگیِ خانه ی مجازی من رو به رسمیت می شناسید لطف کنید و آدرس رو تصحیح بفرمایید..
متشکرم

سلام
همسایه شدنتون در بلاگ اسکای مبارک باشه. لینکتون اصلاح شد

سارای قصه سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 01:21 http://ghese83.blogsky.com

سلام و وقت بخیر..

این روزها زمانم برای سرچ و کسب اطلاعات اینچنینی به شدت تنگ است..
صمیمانه ممنونم از همساده های عزیز برای مطالب به روز ,مفید وجالبی که منتشر میکنید..
شادیهای عمیق و ماندگار نصیبتان باشد..

ناهید دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 19:35

امروز شورای امنیت قطعنامه ی تایید توافق هسته ای را تصویب کرد .هر 15 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند :
http://www.asriran.com/fa/news/406879/
جناب بزرگ چه خوب که پست شما هم مصادف شد با این روز تاریخی !

ستاریان دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 18:00 http://mostafasatarean.blogsky.com

سلام
از زمانیکه در خلال مذاکرات تام کاتن سناتور جمهوری خواه، دکتر ظریف رو به مناظره درباره ی قانون اساسی امریکا دعوت کرد، من دیدم نسبت به وزیر خارجه ی کشورمون بکلی عوض شد. با خودم گفتم یعنی شناخت او از قوانین اساسی امریکا تا به این حد هست که سناتوری از امریکا اونو دعوت به مناظره درباره ی قانون اساسی امریکا بکنه؟!
حالا می بینم که احتمال حضور اونو توی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری هم می داده اند!
مهاتما گاندی هم توی انگلستان حقوق خواند و از همین طریق تونست رهبری ملت هندوستان رو بدست بگیره و توی مبارزه با انگلیس و رهایی اونا از دست استعمار پیر انگلستان خدمت بزرگی بکنه.

sara دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 16:00

سلام....

به نظر من ... جناب ظریف تنها کسی است در این سال های بعد از انقلاب ... که عنوان و پست ... وزیر امورخارجه کشورایران ... شایسته و برازنده اش بوده است ... و این را نه فقط از بابت موفقیتش در مذاکرات عرض کردم.......

ناهید دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 14:46

سلام
منم زیاد خوشحال نشدم از اینکه به دکتر ظریف القاب دکتر مصدق و امیرکبیر دادند ، زیرا مردم ایران احساساتی هستند ، اکثر مردم بدون آنکه روی تخصص و رشته تحصیلی فرد مطالعه کنند بیشتر تابع جو حاکم بر جامعه اند ...
اما منکر این نیستم که این کار بزرگ فقط از دست پر توان دکتر ظریف برمی آمد ، چون با وجود داشتن دکترای حقوق بین الملل و همچنین تسلط کامل به زبان انگلیسی و اصطلاحات تخصصی ، فقط ایشان می توانستن اینکار بزرگ و سخت را به سرانجام برسانند .
به هر حال ممون از پست جامع و اطلاعات خوبتان

سهیل دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 12:34 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
ممنون از اطلاعاتی که ارائه نموده اید .
در مورد جمله اخر مطلبتون که فرموده اید ظریف و کری کاندیدای جایزه صلح شده اند راستش من یک جایی (در مجازستان)دیدم که گویا هنوز کمیته معرفی افراد جوایز نوبل این مورد را تایید نکرده اند ، البته به اطلاعات ناقص من چندان اعتماد و اعتباری نیست
و یک موضوع دیگه که درمورد پسرعموی عزیز ما هست و طوری که من شنیده ام در سوابق ایشان می درخشد حضور ایشان در مذاکرات مربوط به قطعنامه صلح بین ایران و عراق بوده است . نقل شده است که گویا در مقطعی این مذاکرات و نوشتن بیانه پایانی داشته به جاهای باریک کشیده می شده و وضع خطرناک می شده که جناب ظریف کلمه ای را بیان می کند که در بیانیه گنجانده شود که این کلمه (به انگلیسی هستش و الان دقیقا یادم نیست که چه بوده و چه معنی داشته ولی هی چی بوده طوری بوده که انگار نظر هر دو طرف را تامین کرده) آنجا نیز باعث شده که مذاکرات قعطنامه ختم به خیر شود . و حتی در خیلی از محافل سیاسی ظریف را به نام مرد آن کلمه خوانده اند و آن کلمه را سر اسم ظریف قرار داده اند و او را به آن نام می خواندند. که باعث شده روند اجرای قعطعنامه 598 به خوبی طی شود .
در ضمن ما سه تا پسر عمو هستیم
یکی همین محمد جوادمون هستش که وزیر خارجه شد
دیگر فرهادمون هستش که لیبرو والیبال شد
سومی هم من هستم که هیچکاره شدم .
(نه بابا شوخی کردم. مصادره به مطلوب به این میگن دیگه )

مریم دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 11:18

سلام
- اینکه مردم ظریف رو به عرش بردند و به او لقب امیرکبیر و مصدق دادند چندان نمی تونه مایه ی دلخوشی باشه ، چون به همین سرعت ممکنه اونو از عرش به زیر بکشند !
دیدید با احسان علیخانی چه کردند ؟ چند سال این آقا برای مردم یک بت بود و یهویی امسال دلشونو زد و تمام شبکه های اجتماعی علیه ش بسیج شدند ! ( به شخص علیخانی کار ندارم منظورم رفتارهای عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی مردمه . )
- بزرگترین حُسن ظریف داشتن تخصص در کنار تعهده . متاسفانه اوایل انقلاب بیشتر روی تعهد تکیه می کردند و شعارشون این بود که اصل تعهده و به مرور تجربه هم کسب می کنیم .
مطمئنا اگه مشاغل تخصصی رو از اول به اهلش سپرده بودند در حال حاضر کشورمون جلوتر از الان بود .
- ممنون پست جالبی بود . جالب ترین قسمتش برای من این بود که ظریف پله پله در کارش پیشرفت کرده تا به اینجا رسیده

داداش حبیب دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 09:59 http://notebook1367.mihanblog.com/

با سلام خدمت شما دوست عزیز و مهربانم خوشحال میشم به وب بنده هم سر بزنید و در صورت تمایل تبادل لینک کنیم ممنونم از حضور شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد