همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

تبعیض جـنـسـی یا نابرابری جـنسیتـی در ایران

مطلب حاضر را سارا بانو فرستاده اند که شما را به خواندنش دعوت می کنیم .

نابرابری جنسیتی چیست وآیا اصلا تبعیض جنسیتی در ایران وجود دارد!!؟...

تبعیض جنسی یا جنسیت‌گرایی(Sexism ) به معنی باور یا نگرشی است که یک جنسیت یا جنس را پَست‌تر از دیگری، و درجه دوم می‌داند. این امر موجب تبعیض منفی نسبت به انسان‌ها بر اساس هویت واقعی یا فرضی جنسیتی  أنها میشود . بررسی های تاریخی و فرهنگی بیان می کند که  این نابرابری در کل جهان و در طول تاریخ  ؛ بیشتر در جهت فرودست کردن زنان به کاررفته است .

بد نیست بدانیم که این تبعیض به دو صورت خصمانه و خیرخواهانه  همچنان در دنیا رواج دارد  و نه تنها توسط مردان ؛ بلکه از سوی زنان نیز اعمال می شود.

جنسیتگرایی خصمانهHostile sexism) )  به صورت سلطه‌جویی مردسالارانه و باورهای تحقیر آمیز خود را نشان می‌دهد و موضوع مرکزی آن صراحتا این است که مرد جنس برتر است و باید قدرت را در اختیار داشته باشد. به عبارت دیگر همان نگاهی که زن را «ضعیف» می‌بیند.

اما جنسیتگرایی خیرخواهانهbenevolent sexism) ) نگاهی ملایم‌تر نسبت به زن دارد؛ زن را موجودی زیبا و شکننده می‌بیند که باید از او حمایت کرد، با این حال زنان باید همان نقش‌های محدود و کلیشه‌ای را بپذیرند و دنباله‌رو باشند. به عبارت دیگر همان نگاهی که زن را «جنس لطیف» می‌بیند. و به نظر من این نوع تبعیض جنسیتی بسیار خطرناک تر است .

بهترین مثال برای جنسیتگرایی خیرخواهانه تصویر کردن زن ایده‌آل به عنوان همسر و مادر و سوژه عشق رمانتیک است. افرادی که چنین نگاهی دارند ؛به زنان زیاد کمک می‌کنند و با آنها روابط صمیمانه و دوستانه دارند. جنسیت زدگی خیرخواهانه نگاهی مثبت تر از جنسیت زدگی خصمانه به زنان دارد، اما در یک نکته با آن شریک است: اینکه زن موجودی «ضعیف‌تر» است و برای حفظ ساختار قدرت مردانه این نگاه را توجیهی مناسب می‌بیند برای اینکه زن بهتر است به وظایف خانگی رسیدگی  کرده وفقط  فرزندآوری کند!

حال مجددا سوال ابتدایی نوشته را تکرار می کنم؛

  آیا در ایران تبعیض جنسیتی وجود داردوجود دارد?
در ینگه دنیا معمولا آدم های بیکار زیاد هستند ؛برای همین هم خودشان را سرکار می گذارند و هی در مورد مسایل  بی اهمیت ؛ آمار ارایه می دهند! یکی از این آمارهای مذکور؛ شاخص شکاف جنسیتی  یا همان نابرابری جنسیتی می باشد.

شاخص شکاف  جنسیتی که به صورت سالانه ارایه می شود؛ از جدیدترین شاخص های سنجش میزان نابرابری بر اساس جنسیت می باشد که از سال ۲۰۰۶ توسط مجمع جهانی اقتصاد معرفی شده است. این شاخص وضعیت زندگی زنان را در چهار حوزه  مورد بررسی قرار داده و کشورها را بر اساس ارزش صفر تا یک، یعنی از تبعیض کامل تا برابری کامل رتبه بندی کرده است.

۱-حوزه اقتصاد ۲- حوزه آموزش ۳- حوزه بهداشت و سلامت ۴- حوزه سیاست

برای  کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اینجا (دنیای اقتصاد)   و 

اینجا ( معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ) مراجعه فرمایید.


آمارهای دو سال اخر یعنی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی نشان می دهد که  رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ از میان ۱۳۶ کشور مورد بررسی ؛ ۱۳۰  و در سال ۲۰۱۴ از میان ۱۴۲ کشور مورد بررسی ۱۳۷ می باشد!


جدول مربوط به آمارهای شاخص تبعیض جنسیتی سال ۲۰۱۳

pic3

با نگاهی به جدول فوق می توان دید که تنها  سوریه ؛چاد ؛ پاکستان و یمن هستند که در این رابطه اوضاعی بدتر از ایران دارند.

به عقیده این جانب ؛ مهمترین علت این مشکل (آیا اصلا مشکلی هست !!!؟) سبقه تاریخی ماست که  باعث شده مثل اکثر کشورهای شرقی یا اسلامی ؛ فرهنگ مردسالارانه در باور ما جاخوش کند و متاسفانه در اندیشه زنان و مادران ما هم ریشه بدواند و به این صورت به نسل بعد منتقل شود. 


نظرات 19 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 19 آذر 1399 ساعت 10:27

بابا دیگ شورشو دراووردین هی زنان زنان وااااااا متاسفم برای اونایی که عمرشون رو وقف حمیت از حقوق زنان هستند بچسبین به کارتون دیگ

صبا دوشنبه 17 آذر 1399 ساعت 10:27

اون فرد بسیاااااررر مجترمی ک میگه هی حقوق زنان زنان بسه دیگ ب مردا هم فکر کنین =میخام جوابشو بدم
عزیزمممم دلیل عقب موندن ایران از بقیه ی کشورا اینه ک مردا همه چیو دست گرفتن و انقدر نفهمن که توی قانون گفتن خشونت جنسی توسط مرد مجازات داره ولی من کهمچین چیزی ندیدم رفتم شکایت کنم مرده 2 تا دلیل گفت بعدم رفت وااا
و اینکه چرا باید فامیلی مرد توی شناسنامه باشه؟؟زن به دنیا میاردش یکم از مغزت استفاده کن عزیزمممممم و یه نکته ی دیگ من رفتم از حقوق زنان دفاع کنم منو به عنوان اختشاشگر گرفتن و عزیزممم مردا کلی شانس بیشتر دارن
و اینک چی میگی ک 60 در صد زنا میرن بابا اونا تلاش میکنن خیلیم و بحث سربازیو اینا نیست و مردا توی کنکور شانسو دو برابر کردننننو اینکه دلیلشون حالا چی بودههه=میگن برای اینک خانوما برنسره خونه زندگیشون
پس خودتم باور داری ک جقوق زنان رعایت نمیشه پس زر نزن مرسی

محدثه شنبه 7 مرداد 1396 ساعت 12:54

تا وقتی که جنس مونث دلخوش به رنگ صورتی ماتیک و دامن چاک دار باشه هیچ کاری از پیش نمی ره و کماکان همون مسیر همیشگی یعنی تربیت دخترا فقط به عنوان همسر و مادری فداکاره!

سارا سه‌شنبه 8 فروردین 1396 ساعت 13:26

باید عرض کنم که تو کشورمون مشکل یکی دوتا نیست: عدم وجود نام مادر در کارت شناسایی،پایان خدمت،معافیت،گذرنامه
وجود حتمی رضایت پدر در خصوص خروج فرزند از کشور
وجود حق طلاق با مرد
وجود حضانت فرزند با پدر
داستان حصر وراثت و تقسیم ارث
داستان شهود
داستان حق گرفتن زن تا ....نفر و صیغه که دیگه بینهایت
داستان رضایت همسر در خصوص صدور گذرنامه
داستان رضایت پدر در خصوص ازدواج دختر
حق نداشتن در انتخابات ریاست جمهوری و قضاوت . غیره..............

سامان شنبه 18 دی 1395 ساعت 02:55

تبعیض به معنای نابرابری نسبت به افرادیست که موقعیت یکسان دارند.
اساسا در مسئله مرد و زن که دو جنس متفاوت هستند تبعیض به معنای نابرابری نیست

مسلما مرد و زن تفاوت هایی از نظر فیزیولوژیکی و روانشناختی دارند که میتونه زمینه ای باشه برای موقعیت ها و فرصت های متفاوت

اما به نظر من در ایران به این موضوع یک جانبه نگاه میشه

مثلا یک پسر از دوران نوجوانی مسئولیت ها و تکالبف بیشتری داره و همچنین از طرف دولت(سربازی)
امار نشون میده که 60 درصد دانشجویان ایرانی مونث هستن

در حالی که روند ورود زنان به دانشگاه ها و مشاغل مختلف افزایش پیدا کرده اما هرگز وظیفه و تکلیفشون بیشتر نشده

مثلا در خانواده مرد ملزم به انفاق هست و وظیفه تامین مایحتاج خونه و خانواده رو به تنهایی داره و...
به نظر م وقت این رسیده که از حقوق مردان هم حرفی زده بشه و این جور یکجانبه ب قضیه نگاه نکنیم

یاشار یکشنبه 29 فروردین 1395 ساعت 00:45

بس کنید دیگه،همش حقوق زنان زنان زنان زنان زنان زنان زنان
زنان......... .یه خورده به فکر اقایون باشید.

kamangir جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 08:33 http://ranandegan.blogsky.com

:اختلاف نظرها زیادند اما نمیشه گفت بخاطر جنسیت تفاوتها زیاده ، بخاطر ، بلکه نوع استفاده ای که از جنسیتها میشده تفاوتها را ساخته ، مردان برای کارهای سنگین و جنگ و ... زنان با توجه به ظرافت جسمی و طبعیشان برای کارهای ظریفتر و سبکتر ، بماند که بوده اند و هستند بانوانی که به مراتب به کارهای سنگینی میپردازند که این جنس به ظاهر قوی از انجام آن معذور است
هرچند که در بعضی از کارها زنان ترین ها هستند مثلا وحشناک ترین قتلها بدست زن ها اتفاق افتاده است :بدجنس

sara پنج‌شنبه 8 مرداد 1394 ساعت 00:02

سلام....
از همه ی بزرگوارانی که زحمت کشیده و نظراتشون را نوشتند .... صمیمانه تشکر می کنم ....

شنگین کلک چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 20:54

تا جایی که من از جامعه ای که در آن زندگی می کنم اطلاع دارم فرصت های برابر برای زنان و مردان وجود ندارد البته درخصوص این کاریکاتور انتخابی شما باید بگم جناب کاریکاتوریست یحتمل دیگه هرچی به ذهنشون فشار آورده اند نتونستن مانع دیگری جلوی دونده سمت راست قراربدهند . یکدفعه باید شرکت کننده سمت چپ را میگذاشتند وسط مسیر و دوتا بال هم براش می کشیدند تا قشنگ به ته دل جماعت فمینست می نشست .
البته مقایسه این فرصت های برابر برای مردان و زنان بین کشورها با توجه به معیار مذهب شاید ملاک صحیحی نباشد و این تفکر جایی خارج از مذاهب ریشه داشته باشد اما آنچه مسلم است این است که بطور کلی تا آنجا که من با مذاهب آشنایی دارم در همه آنها به نوعی مردان بر زنان مقدم دانسته شده اند شاید این برتری فرزندان ذکور آدم نسبت به اناث در سایر مذاهب حتی به مراتب بیشتر از اسلام باشد و از این رو دین ما بعنوان مدعی آخرین دین الهی دراین خصوص رهنمود های پیشرفته تری دارد . اما گذشته از این نوع بررسی مذهب محور باید به این نکته نیز توجه داشت که ساختار هر سیستمی باید جوابگوی نیازهای بوجود آورنده آن باشد.لذا مقایسه سیستمهای مختلف اگر بر مبنای نیازهای بوجود آورنده مشترک نباشد بطور کل قیاس مع الفارق است . چنانکه ساختار فیزیکی و روحیات دختران و پسران متفاوت است و آشکارا واضح است که این دو نوع از رده بشری با توجه به نیازهای مختلف این رده در سیر تکاملی زیستی اش در سیاره زمین طراحی و خلق شده اند و از بدو خلقت مشیت خالق بر آن نبوده است که هیچکدام به تنهایی مسیر زندگی خویش را طی کنند که اگر چنین بود همچون موجودات تک سلولی و تکه پایه فاقد تفاوت های جنسیتی خلق می شدند . بنا بر این قیاس های جنسیت محور ما را به جایی نخواهد رساند چرا که هریک از دو جنس نیازها و روحیات متفاوت خود را دارند . اما اینکه در جامعه ای بر پایه ای نوع قیاس های مع الفارق ، جنسی را بر دیگری برتری دهند بحث دیگریست که ازعدم شناخت صحیح هریک از آنها ناشی میشود . اینکه قوانین جامعه ای درمورد زنان و مردان به یک شکل حکم کند همیشه چیزخوبی نیست بلکه باید درمورد هرکدام باتوجه به نیازها خودشان حکم شود . البته اگر امروزاحکام جاری درجامعه اسلامی شیعی ما جوابگوی نیازهای زنان این جامعه نیست یکی از علل را میتوان در نحوه تفکر فقهای شیعه این جامعه جستجو کرد چرا که از وظایف ایشان صدور فتوای مناسب شرایط زمان است و تا ایشان نیازی به برداشته شدن موانع از مسیر شرکت کننده سمت راست نبینند . تغییری در محدودیت های جنسیتی جامعه ایجاد نخواهد شد .

دادو چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 20:47 http://dado23.blogsky.com

عکس بسیار جالبی بود و مرا یاد لوزان سویس انداخت ... مسابقه ی بین ظریف و حریف ایتالیایی او ...
واقعا آنها برای به پایان بردن مسابقه با ما موانع بزرگی پیش رو داشتند ، یکی همین تمساح که آدم را یاد نتانیاهو می اندازد ...

دادو چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 20:42 http://dado23.blogsky.com

سلام
تبعیض یک مسئله ضدفرهنگی است که متناسب است با فقر فرهنگی هر جامعه ای !! البته نه با شعارهای آن جامعه بلکه با عملکرد و نتایج روی کاغذ و توی کوچه و خیابان آن جامعه ...
درست است که این پست تبعیض جنسی است ولی آیا غیر از مسایل جنسی موردی برای تبعیض وجود ندارد ، در کارخانه ای که خانم حضور ندارد ، تبعیض دیده می شود ؛ آیا آنهم به خدا و پیغمبر ربط دارد !!؟ تبعیض در خانواده هم از این دست است ، نگاه به بچه ی پسر یا دختر هم در خیلی جاها همینطور است ، با اینکه دین اسلام تنها جایی است که تاکیدا عرب را بخاطر کراهتی که از دختر داشت نهی کرده است ... کسی که نامش مسلمان است و عملش منافقانه و غیراسلامی مطمئنا در رفتارش تبعیض دیده می شود چه در کارفرما بودنش ، چه در خانه و چه در خانواده !!
و اما قضیه تبعیض جنسی که جای بسیار خوبی برای قلقلک دادن است !! و ژست خوبی برای منبرهای ضدمذهبی برخی افراد معلوم الحال !! مذهب ، دیوارش کوتاه است تا بقول معروف : " کسیکه به ما نپریده بود ، کلاغ ورپریده بود !! " در موردش صادق تر باشد .
طبق کاتالوگ آفرینش ، در اسلام ، برای مرد جایگاهی در خلقت هست و برای زن نیز جایگاهی جدا ، برای زن محدودیتی هست و برای مرد تکلیفی ، برای مرد جهاد واجب است و برای زن حرام است ، از زن چیزی خواسته می شود و از مرد چیز دیگری ... به مرد حتی بعد از طلاق زن سفارشاتی دارد ... اینها مکمل هم در یک زندگی هستند البته از نوع اسلامی اش که هم دنیا را تامین کند و هم آخرت را تضمین ... کسی که سراسر زندگی اش غیرمذهبی است ، تربیت اولادش هر دمبیلی است ، دختر و پسرش هنوز کفن پدر خشک نشده سر ارث و میراثش دعوا دارند ، معلوم است در قضیه ی ارث 2 به 1 را می بیند ، نه چتر حمایتی پسر که جانشین پدر است و نه مسایل پشت پرده ی حریم و حرمت و ... را !!
درجامعه ما بدلایلی حتی حقوق مجاز اسلامی نیز در برخی سطوح رعایت نمی شود و البته شدت آن نسبت به گذشته هر روز کمتر و بهتر می شود و اشکال آن از غلبه حرص ، حسد ، عقده های شخصیتی و ... ملت غیرفهیم همان سطح است و نه مذهب ؛ باشد که فهم دینی بالا برود و آنها نیز رفع گردد .
در کارخانه ی ما یک مدیرعاملی آمد و علنا اعلام کرد با کارکرد خانم ها مشکل دارد و دو نفر را با سابقه ی بالای 12 سال اخراج کرد ، همه هم ناراحت شدند ولی کسی در شهر حریفش نشد ، حتی نماینده زن مجلس که عنوان بانوی فرهنگ را یدک می کشد !!! البته ایشان از شایسته های دولت یازدهم تشریف دارد که وقتی بدون بلیطهای اتوبوس دولت پیاده شدند سوار کشتی نوح شد !! آیا می شود این مورد خاص را بحساب دولت نوشت ؟!؟ بنظر من نه ، چون عقده ی شخصیتی اش را ما می بینیم و کارنامه ی مدیریتی اش را بالانشین ها !! مثل خیلیها که لامذهبی شان در خانه است و ریش مذهبی شان در کوچه و بازار !!
===
یهود و نصارا 1400 سال است با اسلام مشکل دارد و دوستان آنها هم نیز (!!) کاری به آماری که از زیر دست یهودیان رد شده ندارم ، ما هم در جدول مان آمریکا را شیطان بزرگ لقب داده ایم !! آنها هنوز در کنکره شان از بابت مرگ بر آمریکای ما در روز قبل از توافق ، دست به عصا مانده اند که با توافق چکار بکنند !! قرار نیست در جدول آنها ما اول باشیم و طبیعی است که در آخر باشیم !!
چاد ، یمن و ... مطمئنا در آدمکشی ، قتل و غارت کشورها ، استثمار و استعمار ، آزمایش روی انسان های زنده ، نسل کشی و ... 190 رده در جدول انسانیت از آمریکا جلوتر هستند !!

همطاف یلنیز چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 17:12 http://fazeinali.blogfa.com/

سلامی مجدد
جناب بزرگ
نخست: شاید دانسته باشید همطاف خودخواه تر ازآن است که علاقه به خنداندن دیگری داشته باشد. برای من همین که خودم بخندم کافیست
و بعد: در نمونه های شما فقط این یکی جالب انگیزناک بید
"چه آنکه زن نمیتواند پیامبر یا امام باشد"
خوو مگر پیامبری و امامت اختیاریست که آدمی چه زن چه مرد بخواهد و بتواند!؟
اصلا پیامبر کیست؟ ما کیستیم؟ گویا پیامبر یعنی انسانی که از "خدا" برای "ما" پیام آورده است. حالا اگر خدا را خالق و خودمان را مخلوق بدانیم... گمان نمی کنید به ما ارتباطی نداشته باشد این انتخاب خدا!
خوو خداست دیگر خودش می داند پیامبرش که باشد، عرب یا عجم، سفید یا سیاه، زن یا مرد.
برای سایر نمونه ها هم، بدون مراجعه به کتب معتبر و سخن بزرگان، در همین اینترنت بی در و پیکر هم، می توانید جواب های زیبا بگیرید.
زحمتش با خودتان و البته خندیدنش هم

بزرگ چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 14:38

من ده نمونه آوردم شما یکی بیاور تا من هم بخندم

همطاف یلنیز چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 14:32 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
با توجه به اینکه در ینگه دنیا زندگی نمی کنم. پس نه بیکارم و نه وقت سرکار گذاشتن خودم را دارم. منم شادمانه ترجیح می‌دهم پشت سر آقایان آن هم با فاصله! قدم بر بردارم
و
ترجیح دومم هم، همان جنس لطیف محسوب شدن است ( لطیف و مایه آرامش خانه، ایضا خانواده و جامعه)
و
آنقدر نظر مثبت و حسرتمند زنان غربی ( زاده غرب هم ها. هم خودشان هم پدر و مادر و اجدادشان) را درباره اسلام و مذهب خودمان خواندم و شنیدم که شنیدن این نظریه! "مذهب به صراحت زن را پست تر از مرد میداند" برایم خنده دار است.ببخشید

بزرگ چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 13:47

برای من که در غرب زندگی میکنم امکان مقایسه بهتری فراهم است.به آمار و ارقام کاری ندارم اما آنچه میبینم نشانی از نابرابری جنسیتی ندارد برای مثال همین امروز هم با راننده تریلی زن(که اتفاقا زن جوان ظریف وزیبایی بود)برخورد داشتم هم با منجر زن(در بانک) اینجا اگر نابرابری و تبعیضی باشد برای مردان است چه آنکه ترتیب اهمیت در این کشور به صورت:اول زن دوم بچه سوم سگ وچهارم مرد تعریف شده است اما در ایران و آن چهار کشور بدبخت تر از ایران تبعیض جنسیتی ریشه در مذهب دارد.مذهب به صراحت زن را پست تر از مرد میداند چه آنکه زن نمیتونند پیامبر یا امام باشد.نمیتونند امام در نماز باشد باید پشت مرد نماز بخواند.نمیتونند حق طلاق یا حضانت فرزند داشته باشد.رایش نصف مرد،شهادت نصف مرد،دیه اش نصف مرد ارث از پدر نصف برادر واز شوهر هشت یک است در ازدواج یک چهارم مرد حق دارد(مرد میتواند چهار زن بگیرد) خوب با این تفاصیل چه برابری انتظار دارید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد