همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

بیمه و بازنشستگی

آشنایی داریم ما ،که هر اختراع و اکتشاف و ابتکاری می بینه فی البداهه میگه : خدا بیامرزه ادیسون را !!

میگیم : فلانی ، این فناوری امروزی ربطی به ادیسون نداره . این تازه کشف شده .

جواب میده : بله ، اما اگه ادیسون برق را اختراع نکرده بود این چیزای جدید هم درست نمی شد.

وقتی بهش میگیم که برق را هم ادیسون اختراع نکرده بلکه قبل از ادیسون دانشمندای دیگری زحمت کشیدند و مرحوم مایکل فارادی به نوعی پدر برق محسوب میشه ،ناباورانه بازم میگه خدابیامرزه ادیسون را .!!

اینا را گفتم که بگم : خدابیامرزه ادیسون را !! اگه پای ادیسون و همولایتی های ادیسون – در همه رشته ها و فنون و حرف – به جای جای عالم باز نشده بود ، تو خیلی از امور کمیت ما لنگ بود .

یکیش ،همین بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی و دنیای پس از عمری کار ،استراحت و دریافت مستمری ...

البته ما مردم ایران از هر مقوله ای که سخن پیش میاد اگه مذهبی باشیم بلافاصله میگیم این که تو دین خودمون اومده و سفارش موکد بهش شده .

و اگه ناسیونالیست باشیم میگیم این که تو منشور کورش هست و فلان شاه ساسانی و هخامنشی دستور داده بود به مردم این خدمت بشه .

اما، از حق نگذریم سیستم تامین اجتماعی و برقراری حقوق باز نشستگی از ابتکارات برادران ما در اونور دنیاست . جماعت فرنگی ،به هر دلیل که باشد ،حتی اگر برای بهره کشی بیشتر از انسان !! با ابداع بیمه و توابع و لواحق آن خدمت بزرگی به جامعه بشری کرده اند .

آن ها که سال های دیرین گذشته را به یاد دارند و پیران سالخورده ای را دیده اند که پس از یک عمر زحمت کشی بخاطر نداشتن درآمد مختصری از چشم فرزندانشان افتاده اند و به سختی روزگار گذرانده اند ،حرف مرا بهتر درک می کنند .

این مطلب در ادامه پست قبلی است و به نوعی تکمله ای بر آن .

نظرات 8 + ارسال نظر
شنگین کلک شنبه 24 مرداد 1394 ساعت 03:39

و صد البته که خدا بیامرزه ادیسون را
گرچه این بیمه بازنشستگی چیزخوبی ایت اما تصور من از این
سیستم اینه که بیشتر از اونکه به نفع بازنشستگان باشه به
نفع سازمان بیمه کننده است . حالا بگذریم که زورش به بعضی
سازمان های بزرگتر مثل شهرداری نمی رسه اما درهرحال منافع
زیادی داره . امید که همه قدر پدرمادرهاشون را بدونن .

سید نورالدین جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 23:38

فقط سلام

مریم پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 20:08

سلام
- هر دانشمندی روی شانه های دانشمند قبلی می ایسته و کار نفر قبل رو ادامه می ده و تکمیل می کنه و سرانجام کار به نام کسی ثبت می شه که کار رو تمام کرده
- من که هر وقت تو خونه از وسایل برقی استفاده می کنم برای سازنده ی اون وسیله و پدر و مادرش خدا بیامرزی می گم و دعاشون می کنم
- حقوق بازنشستگی ما ان شاءالله تعالی کفاف هزینه ی خانه ی سالمندان رو می ده
یکی از بستگان دور، مبتلا به آلزایمر شده بود خانواده چند سال ازش مراقبت کردند و سرانجام خسته شدند و این بنده ی خدا رو بردند به یک خانه ی سالمندان خصوصی و حقوقش رو که ماهانه یک میلیون و 200 تومن بود می دادند اونجا و دلشون خوش بود که پدرشون اتاق تک نفره داره و خیلی خوب ازش مراقبت می کنند.سر دو ماه این آقا خورد زمین و لگنش شکست و بعد از چند روز فوت کرد.
خدا اخر و عاقبت همه مونو ختم بخیر کنه

sara پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 16:11

سلام...

البته که بیمه داشتن بهتر از نداشتن آن است (به قول معروف کاچی بهتر از هیچی!!) ... اما واقعا تناسبی بین نیازهای مردم و کمک های بیمه ای در ایران وجودندارد...
مثلا مستمری بازنشستگی یا کمک هزینه های درمانی که بیمه تامین اجتماعی, به عنوان بزرگترین و مهمترین مرجع بیمه‌های اجتماعی درایران به افراد تحت پوشش اش می پردازد, اکثرا جوابگوی نیازشان نیست ... و گاهی دسترسی به این کمک ها هم کار آسانی نیست !(مثل مراجعه به مراکز خدمات درمانی این سازمان )
در ضمن قوانین کمک کننده ی چندی هم در این مورد وجود دارد که مردم از آن بی خبرند ...

همطاف یلنیز پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 15:42

سلام سلام
خدا بیامرزد ادیسون را
بلی بلی هم در روش ائمه رسیدگی به ازکارافتادگان بوده هم احتمالا در طریق کشورداری باستانمان چنین چتر حمابتی بوده...ولی به قولی" بودم بودم دردی رو دوا نمی کند الان چکاره ای ببم جان!"
برقرار بمانید و راضی

دادو پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 15:14 http://dado23.blogsky.com

با سلام
یکی از مزایایی که با ورود صنایع پیشرفته وارد کشور شده است ، بیمه و مسایل جانبی آن است ، هنوز در خیلی از کشورهای جهان بیمه امری ناشناخته است و با توجه به اینکه بیمه یک مسئله پول ساز ، پشتیبانی کننده و بنوعی آینده نگر است لازم است تا متولیان قوی و کارآمد داشته باشد که متاسفانه در کشور ما ناکارآمدی های مختلفی دارد ، البته در کنار پول ساز بودنش که به مذاق خیلی ها خوشآیند است !!
متاسفانه در ایران امروزه حدود 17 صندوق بیمه وجود دارد و هر کدام بنوعی جیب یک حزب یا تشکیلات و گروه محسوب می شوند و درآمدهای کلان ها و سرمایه گذاری هایشان آنها را به غول های بزرگ مالی تبدیل کرده و پشتوانه ی مالی بسیار خوبی برای برخی فعالیت ها ( غیر از اعضاء ) می باشد ...
در یکی دو دهه اخیر یکی از معضلات اساسی دولت ها تجمیع این صندوق ها می باشد که بهمان دلایلی که ذکر شد تقریبا ناممکن می نماید .
در کشورهای پیشرفته تر خبر بازنشستگی یک نوید و مژدگانی برای برخورداری از زندگی آرام و بهره مندی از پس اندازیست که در زمان کار شده است و در کشور ما یعنی رسیدن به یک سطح بخور و نمیر در زمان فراغت از کار ، البته اگر اختلاس کنندگان بگذارند در ته صندوق برای اعضا چیزی بماند !!

یادخاطرات پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 10:05

سلام

در بعضی از دستگاهها شاهد حقوق 10 میلیونی در بیمه تامین اجتماعی هستیم.

یادخاطرات پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 09:52

سلام

در قدیم که بیمه ای در کار نبود انها که درامدی نداشتند ودر فقر بودند در پیری سربار فرزندان می شدند .

اما امروزه باداشتن بیمه ها حالا به هرنوعی زندگی ها بهتر شده

اما در بیمه تامین اجتماعی اگر شخصی بیمه اختیاری انتخاب کند هزینه ی ان بسیار بالا است.

قبلا با پرداخت 10سال بیمه با سن مشخصی درزنان 55 ودر مردان با 60 سال سن حقوق کامل پرداخت می شد اما امروزه

بیمه تامین اجتماعی با پرداخت 10 سال فقط بیمه 10روز از 30 روز را پرداخت میکند.یعنی یک سوم انرا....حداقل

در کشور ما اگر کسی 55 سال سن داشته وسابقه ی پرداخت بیمه نداشته باشد دیگر نمیتواند بیمه بدهد مگر در جایی مشغول کار شود وبه طور اجبار برای او بیمه پرداخت شود.

وکسانی هم هستند هم از بازنشستگی دولتی وهم تامین اجتماعی استفاده میکنند.

اما متاسفانه جوانانی را می بینم که با توجه به زندگیشان بیمه نیستند ویا اگر هم هستند به دلیل نا امنی شغلشان وقفه در پرداخت بیمه دارند. که این باعث مشکلاتی برایشان میشود.

اگر شخصی دارای افراد تحت تکفل هم باشد این حقوق ها نا چیز هست.یا بهتر است بگوییم یک حقوق کمکی است.برای پرداخت اب و برق وگاز وتلفن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد