همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

و کودتای بیست و هشتم مرداد 32

                                          به نام خدا

1) در ابتدا دوران انقلاب گروهها و احزاب بسیاری خودشان را در به ثمر رسیدن آن محق می دانستند و در همان ابتدا فعالیت بسیاری داشتند ، هر حزب و گروهی سعی می کرد که با استفاده از ابزارهای نوشتاری و شنیداری و گفتاری مختلف، از آرمانها و اهداف خودش تعریف کند. در آن زمان مجلات و روزنامه های بسیاری به انتشار می رسید و حتی در صدا و سیما نیز مناظره های مختلفی برگزار میشد که افرادی همچون شهید بهشتی و مفتح و مطهری در آن شرکت داشته و با احزاب به بحث و مناظره می پرداختند . کلا فعالیتهای مختلف حزبی در آن زمان بسیار بود . 

2) یکی از ابزارهایی که در آن زمان تقریبا رایج بود کاست ها بودند ، اکثر سخنرانی ها و بحث ها بر روی کاست ضبط می شد و دست به دست می چرخید و علاقه مندان به خودش را پای دستگاههای ضبط می نشاند . یادمه در آن زمان یک جفت کاست به دست خانواده ما رسید به نام "کانال 2" که یک خاطره بسیار زیبایی کودکی برای من برجای گذاشت . چند وقت پیش توی اینترنت به فایل های صوتی این کاست دسترسی پیدا کردم و متوجه شدم که این کاستها از مسعود بهنود بوده . آنها نوستالژیک بسیار زیبایی همراه با دانایی برایم به همراه داشت . چون در آن زمان کودکی من متوجه بسیاری از گفته های سیاسی آن کاست ها نمی شدم ولی اکنون به خوبی متوجه می شود که بهنود با آن صدای گرمش و با آن قلم شیوایش چگونه راوی قسمتی از رخدادهای تاریخی کشوربوده. 

2+1=3) بیست و هشتم مرداد ماه سال 32 از آن تاریخ هایی است که در ایران بخصوص و حتی در تاریخ سیاسی جهان دارای ویژگی خاصی است . تاریخی که درآن مصدق که چند روز قبل شاه را مجبور به خروج از کشور کرده بود در اثر کودتاهی  از اریکه حکومت برکنار گردید و مجددا شاه بر مسند پادشاهی اش نشست . از این کودتاه روایتها و حکایتهای و تحلیل های مختلفی انجام شده ولی به نظر من آنچه که در این مجموعه کاست به مدت 5دقیقه به آن می پردازد تقریبا متفاوت است . در این 5 دقیقه سندهایی ارائه می شود که در جای خودش جالب می باشد. صدای شخصی به نام مهدی میراشرافی که خودش را نماینده مجلس شورای ملی می خواند و همچنین صدای خود زاهدی. برای من یکی که بسیار جالبناک بوده .دانلود فایل صوتی این 7 دقیقه را برایتان می گذارم باشد که برای شمایان نیز جالب باشد  


دانلود فایل مربوط به کودتای بیست و هشت مرداد 32


پ ن 1: بیست و ششم مرداد ماه سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به مهین عزیز را گرامی میداریم 


پ ن 2: اقا در ضمن بنده نمی دانم که آیا بعضی از این اسامی که در این پست بکار رفته جز مصادیق مجرمانه می باشد یا نه ؟ اگر دوستان فکر میکنند که اقا فیلی به اینجا می آید و خانمانمان را بر باد میدهد، می توانند این پست را به اختیار تام فررررررت نمایند . فردا روز نیایید بگید که تو همساده بدی بودی خانه خراب شدیم .

نظرات 5 + ارسال نظر
مریم سه‌شنبه 27 مرداد 1394 ساعت 13:03

جناب شنگین کلک حرفهای آقا سهیل رو در باره ی انجماد فکری و هنگ مغزی باور نکنید اینا همه بهانه ست برای کمتر نوشتن!
آقا سهیل ن.خ منو تو صبح بهاری دیدید؟

شنگین کلک دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 23:21

سلام خدمت سهیل عزیز
داداش این سرد وگرم شدن های بی فاصله می زنه همه چیز را می ترکونه ها ! شما یکدفعه از اون انجمادبزرگ فکری به شکافت هسته اتم رسیدی . من امروز منتظر یک شعری به مناسبت بازگشت آزادگان بودم که با این پست شما غافلگیر شدم . نه از این غافلگیری های معمولی ازاون مدل هسته ای هاش . خوب دست شما دردنکنه . اولاً که این نوارتون خیلی خیلی جالب بود به اندازه سی سال بلکه بیشتر خاطره برای من زنده کرد البته سن و سال من به سال 32 نمی رسه خاطراتم به همون محدوده چند سال قبل تا چند سال بعداز 57 خلاصه میشه . اما همین چند سالی که بعید بدون دیگه هیچ وقت در تاریخ کشورمون تکرار بشه به اندازه قرن ها خاطره و لحظه های بیاد ماندنی داره خاطراتی که با یاد آوری خیلی هاش هنوز هم احساس خوبی تمامی وجودم را فرامی گیره یادم میاد که اون روزها می شد ایمان داشت به خیلی چیزها . اما حالا دیگه امیدی به تکرار شده اتفاقاتی مشابه اونها را ندارم و ایضاً چنین ایمان هایی . چه ها برما گذشته است و مارا چه شده است . آن روز پای میز مزاکره با احزاب و امروز نگران گذر فیلها !

سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرام
اقا کار ما از این سردو گرم شدن ها دیگه گذشته . ما کلا پوکیده ایم . دیگه این تغییرات حرارتی تاثیری ندارد . این هم از دست در رفت من خودم موندم که چطور شد که اینطور شد . ممنون از لطف و محبت و تشویق هایتان که حتما در نتایج بازیها تاثیری عمیق خواهد گذاشت
من هم خودم شدیدا تحت تاثیر این فایل صوتی قرار گرفتم . تو کامنت قبلی گفتم که خودم را در اون شرایط قرار دادم . برای ماهایی که یک جورایی دوران انقلاب را سپری کردیم و تا حد زیادی با استرس اجتماعی و تنش های اجتماعی آشنا تر هستیم اینگونه مسائل حتی خودش یک نوع نوستالژیک می تونه باشه .
همانطور که زمانه عوض شده خیلی از باورها و اعتقادها و ایمان های جامعه هم عوض شده . گاهی اوقات خودم را در این جامعه ترد شده احساس میکنیم . بعضی چیزهایی که برایمان خاطره بودن الان در جامعه آرزویش را میکنیم . یادش بخیر اون روزهای خوب صمیمیت و اعتماد و محبت و اتحاد

sara دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 16:00

سلام...

در مورد کودتای 28 مرداد احساس خاصی ندارم ... چون جزو تجربه های شخصی من نیست... بیشتر شنیده های جالبم در مورد آن روز ... از زبان پدرم هست ...

اما سال روز ازادی اسرای جنگ تحمیلی یا آزادگان دفاع مقدس را بخوبی یادم هست و با اینکه خودمان در بین این افراد ... کسی را نداشتیم ...اما منتظر بودیم ... و آن روز درست انگار که پدران و برادران و پسران خودمان بودند که... به وطن بر می گشتند.... چقدر اشک شوق ریختیم ... و چقدر حال خوشی داشتیم ......
فکر میکنم 26 مرداد ... جزو بهترین روزهای شاد همه ی ملت ایران باشد.......

سلام و وقت بخیر
اتفاقا چون اکثر ما هیچ تجربه ای عینی از ان کودتا را نداریم من این فایل صوتی را گذاشتم . برای چند لحظه خودتان را در آن شرایط قرار بدهید ، کل کشور پر از شایعات مختلف شده است و هیچ اطلاعات کامل از پایتخت ندارید ، رادیو که تنها وسیله ارتباطی آن دوره بوده و تنها منبع اطلاع رسانی بوده در حالیکه روشن است در سکوت کامل به سر می برد و بعد از چند ساعت صدای میراشرافی می آید با آن الو ... الو گفتن هایش و خبری که اعلام می دارد . چه حس و حالی دارد . شاید بشه کمی ان تاریخ و آن زمان را تجربه کرد .
در زمان بازگشت اسرا همه ملت یکی شده بودند ، همه عزیز از دست داده بودیم فرقی نمی کرد چه از خانواده و اقواممان باشد یا نباشد . آن زمان همه ملت یکی بودند . گرچه الان متاسفانه بعضی از همان اسرای بازگشته در مورد ملت خویش این احساس را ندارند و بعضی از آزادگان الان قسمتی از ملت ایران را جزء ملت این کشور حساب نمی کنند

مریم دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 12:54

سلام
تا بوده و بوده همین بوده و دستهای پشت پرده، صحنه گردان چنین وقایعی بودند، عده ای هم ماموریت داشتند با تهییج و تحریک افکار و احساسات مردم، اونا رو به صحنه بکشونند تا وجهه ی مردمی به این وقایع بدن.
اما 26 مرداد چه روز خوبی بود
چند سال پیش به همین مناسبت نوشتم:
"یکی از شیرین ترین و خاطره انگیزترین روزهای زندگی من ، روزهاییه که اسرا به وطن برگشتند ، شاید شیرینی زیاد این روزها ، به خاطر تلخی سالهای قبل باشه !... مردم ، 8 سال ِ سخت و غمبار رو پشت سر گذاشته بودند ، تلخیِ اون روزها به حدی بود که مردم عطر و طعم شادی رو از یاد برده بودند! روزی که اسرا به میهن برگشتند من حال کسی رو داشتم که بعد از 8 سال سوگواری، رخت عزا رو از تن درآورده !

اخه دستهای پشت پرده این کودتا خیلی بودند از سیا گرفته تا افرادی مثل شعبان (که اتفاقا در همین بیست و هشتم مرداد فوت کرده ) از رده های بسیار بالا تا پایین ترین افراد جامعه . و چه تغییر عظیمی در تاریخ این مملکت بوجود آورد
ورود آزادگان یکی از اون اتفاقات بسیار خوب بود . از اون اتفاقاتی که به قول شما یک جور شور و شادی را در جامعه نهادینه کرد . اتفاقا امروز صبح داشتم با خودم فکر میکردم که اون روزها چه روزهای تلخ و به نظر تاریکی بود که با ورود آزادگان روشن شد

سهیل دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 11:03 http://sobhebahary.blogfa.com/

دقت کردید که میراشرافی چه با ذوق و شوق ملت ایران را خطاب قرار می دهد و چه با هیجان بیان میکنه که ملت دکتر فاطمی را قطعه قطعه کرده اند . واقعا ملت منتظر شنیدن همچین پیامی بود؟ واقعا ملت دکتر فاطمی را کشته بودند ؟ اقا واقعا آنهایی که میراشرافی خطابشان می نموده ملت بودند ؟ ؟ ؟
بیچاره ملت که همیشه دست آویز حاکمان هستند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد