همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

زنده باد زندگی

سلام

شاید پرداختن به موضوع چاقی و اضافه‌وزن تکراری به نظر برسد؛ موضوعی که اغلب علت و درمان آن را می‌دانیم و بعضی هم با آن دست به گریبان هستیم ...

چندروز پیش رفتم بانک و تقریبا 45دقیقه زمان برد تا شماره من اعلام شود. ردیف اول صندلی های انتظار نشسته بودم. کاری نداشتم جز تماشای مشتریان که به نوبت جلوی باجه ها می ایستادند یا می نشستند. همان ابتدا با دیدن این دو نفر چاق و لاغر توجه ام بیشتر به سایز خلق الله جلب شد.


 

  

در آن فاصله زمانی، جز همین یه نفر! چاق دیگری ندیدم.  لاغرها بیشتر بودند!!چه سالمند چه جوان!

اغلب افراد میانه اندام بودند. البته چاقی شکمی در آقایان مشهودتر بید. منتهی نمی‌شد  چاق نامیدشان

خانم ها هم اغلب متعادل بودند. نه چاق نه لاغر ... البته چند خانم تپل دیدم منتهی نمی شد گفت اضافه وزن دارند خوش اندام بودند خوو

البته دخترنوجوان چاق هم جزو مراجعه کنندگان بود...با اینهمه هم مردان هم زنان به نظرم خوب بودند.

این مشاهده خلاف آمار و تصوراتم بید... برایم جالب شد سعی کردم یه مروری بر اطرافیان و خانواده خودم هم داشته باشم. گرامی والدین و خواهرها و تک برادر و همسرانشان و نوه ها و عروس ها و ...

نتیجه: دو خواهرزاده زیر 25 سال دارم که چاق هستند... چندنفری چاقی شکمی و پهلو داریم... خانم برادرم هم جزو افراد تپل محسوب می شود منتهی از همان ابتدا همین فرمی بوده بود انگار اقتضای عضلانی اسکلتی بدن است. همین.

...

گویا شیوع اضافه وزن و چاقی در کل جهان رو به رشد است و در بعضی مطالعات بیان شده که شیوع چاقی، دو برابر شده است! الله اعلم

البته افزایش شیوع چاقی، تنها مختص کشورهای پیشرفته و پر درآمد نبوده و شیوع آن در کشورهای فقیر و در حال توسعه نیز رو به افزایش است. تا پایان جنگ جهانی دوم مردم جهان بیشتر از کم وزنی به دلیل نبود امکانات صنعتی و کمبود غذا رنج می‌بردند اما پس از پایان این دوره با توجه به توسعه کشورها، ماشینی شدن زندگی، افزایش تولید مواد غذایی، در دسترس بودن آن در تمام فصول سال و بی تحرکی مردم مشکل اضافه وزن و چاقی در جهان رو به افزایش گذاشت.

گفته شده عوامل چاقی شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی است (بیشتر عوامل محیطی مانند کم تحرکی و مصرف زیاد موادغذایی در بروز چاقی موثر است و علل ژنتیکی نیز تا زمانی که علل محیطی فراهم نباشد، نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد.)

و تغییر شیوه زندگی مناسب‌ترین راه در پیشگیری از بروز چاقی است و در صورت بروز مشکل چاقی نیز برای درمان آن بهترین روش، تغییر شیوه زندگی با افزایش تحرک و کمتر مصرف کردن مواد غذایی است.

به نظر من هم سبک زندگی در داشتن اضافه وزن حرف اول را می زند. جوانان فامیل متاسفانه خواب خوبی ندارند تا دیروقت بیدارند و تنقلاتشان نیز جالب نیست هله هوله خور هستند بیشتر، تا میوه و سبزی

 




اضافه نوشت:

بعضی از تیترهای مرتبط با موضوع^_^

غم و شادی تاثیری بر چاقی و لاغری ندارد

به گفته منوچهر دوایی عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران غم و شادی، تاثیری بر چاقی ندارد: "چاقی بیشتر به متابولیسم بدن برمی‌گردد و عوامل روانی و جسمی در آن دخیل نیستند

."

به جای رژیم گرفتن، درست بخوابید تا لاغر شوید

تحقیقات نشان می‌دهد بدن ما هر شب کم‌خوابی را با مصرف بیش از 500 کالری اضافه در روز بعد از آن جبران می‌کند. این میزان قابل‌توجه در حالی که سوخت‌وساز بدن ثابت مانده است، می‌تواند روند چاقی را افزایش دهد.

هوای سرد ممکن است به کاهش وزن کمک کند

بدن انسان با لرزیدن که تولید گرما را افزایش می‌دهد، سرما را تحمل می‌کند. و این مورد یک دلیل احتمالی تاثیر سرما در کمک به کاهش وزن است. بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که در افراد هنگام لرزیدن در مقایسه با افرادی که در حال استراحت هستند، میزان مصرف انرژی پنج برابر می‌شود.

می خواهید چاق شوید؟ یا ازدواج کنید یا طلاق بگیرید!

زنان قابلیت بیشتری برای چاقی دارند چون "معمولاً 22 درصد از وزن مردان و 28 درصد از وزن زنان را چربی تشکیل می‌دهد


فرمول بروکا ، برای تشخیص چاقی

استفاده از این فرمول آسان است ولی تقریبی است و استخوان بندی های مختلف را در نظر نمی گیرد

برای استفاده از این فرمول قد خود را به سانتی متر بدست آورید و 100 سانتی متر از آن کم کنید.

 اگر وزن شما از این عدد بیشتر بود چاق هستید ولی اگر وزن شما از این عدد کمتر بود چاق نمی باشید

تذکر: خانمها باید بعد از کم کردن عدد 100 از قد خود، 10% از آن عدد را کم نمایند تا به وزن متناسب خود برسند

100 - قد به سانتی متر = وزن به کیلوگرم: فرمول بروکا برای آقایان
10% - 100- قد به سانتی متر= وزن به کیلوگرم: فرمول بروکا برای خانمها

و

به افرادی که فقط سایز دور کمرشان بالاست و اضافه وزن ندارند یا حتی میزان چربی بدنشان متناسب است اما توزیع چربی متناسب نیست، هم توصیه می شود  رژیم کاهش وزن نگیرند چون باعث می‌شود سرشانه‌ها لاغر‌تر و صورتشان کشیده‌تر به نظر برسد. باید با پیاده‌روی و ورزش کاری کنند که چربی ذخیره‌شده در بدنشان استفاده شود. درست است که بعد از ورزش ممکن است گرسنه شوند و غذای بیشتری بخورند اما این بار افزایش وزن با توزیع متناسب چربی همراه خواهد بود و دچار چاقی شکمی نمی‌شوند. البته تا بدن به تعادل در سایز برسد به چند ماه زمان نیاز است ها

 

نظرات 15 + ارسال نظر
سارای قصه سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 23:06 http://ghese83.blogsky.com

در آن لحظه احساس کردم یک سومالیایی قحطی زده ی طفلکی ام که کنار ورودی چادر صلیب سرخ ایستاده و کره مربااا؟؟

سارای قصه سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 22:59 http://ghese83.blogsky.com

سلام
دکتر بعد از معاینه و گرفتن فشارم فرمودند بروید خانه و بدون عذاب وجدان یک کره مربای مفصل بخورید!

سلام
هم خوب هم عالی
قابل توجه مریم بانو!

نگین سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 22:12

حکیم ابوالقاسم فردوسی در کتاب "بلندیهای بادگیر" میفرماید :

sedentary lifestyle

و دیگر هیچ

زنده باد همشهری ما حکیم ابوالقاسم فردوسی
البته پرچم شیرازی ها هم بالاست بویژه درsedentary lifestyle

دادو سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 22:10 http://dado23.blogsky.com

با سلام مجدد
الآن ... یعنی شام خورده ، چای خورده ، مسواک زده ... دقیقاً 92.5

علیک سلام
چیزی هم دستتان بید یا وزن خالص است؟

sara سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 21:18

سلام...

من که کلا نمیدونم چاقی چیه!!!......

پس بهتره حرفی نزنم!

سلام
چاقی چیه؟
چاقی کیه!؟

شنگین کلک سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 19:21

سلام
و سپاس از اطلاعات و آمار تندرستی و بهداشتی .
برام خیلی جالب بود که من و جناب دادو هم ماه تولدمان
یکی هست و هم اضافه وزنمان

سلام
خوو پس بسلامتی
همسانی ماه تولد و وزن ... پیوندتان مبارکا

ناهید سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 14:07

سلام
بنظرم تحرک زیاد و پیاده روی می تونه تا حدودی پیشگیری کنه از بروز چاقی...
چند روزه که خان داداش غذاها و خوراکیهایی رو سرچ می کنه که دارای کالری زیاد هستن و اتفاقا دیشب می گفت اگر هر روز 500 کالری بیشتر از کالری مورد نیاز به بدن برسه، شخص اضافه وزن پیدا می کنه... بعد بهم گفت مثلا تو الان یه لیوان آب سیبی که خوردی 90 کالری داشت و یه عدد گردو که صبحونه می خوری 50 کالری داره و ...که یهویی گفتم: بابا بی خیال، حالا دیگه کارمون به جایی رسیده که من باید هر روز در خوردنم بشینم کالریهارو محاسبه کنم ؟ باور کن این نئاندرتالها که نمی دونستن کالری چیه از من و تو بهتر زندگی می کردن
بچه ها که دیگه داستانشون از چاقی گذشته و در حال حاضر بیش فعال بودنشون اطرافیان رو اذیت می کنه، اونا با خوردن هله هوله های جور واجور و شکلاتهای پر کالری، کل سیستم جسمی و روحیشون هنگ کرده

سلام نی جانم. منم با نظرت موافقم تحرک زیاد چربی سوزه
و اما نئاندرتالها... خداییش دانستن بعضی چیزها دردسرسازه ( مثلا گفته شده بطور میانگین، نئاندرتال‌های مذکر دارای قد ۱۶۵ سانتی‌متر، از نظر وزنی سنگین و به دلیل فعالیت بدنی زیاد دارای استخوان‌بندی قوی بوده‌ و بلندی زن‌های نئاندرتال بین ۱۵۳ تا ۱۵۷ سانتی‌متر بوده‌است.ولی الان اگر دختر یا پسری این قد رو داشته باشد کلی پیگیر می شود که چرا کوتاه قد است و چه کار کند قدش افزایش یابد و ...)

مریم سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 10:40

سلام
خوش به حال کسانی که استعداد چاقی ندارند و چند برابر چاقها می خورند و هر جا چشمشون به یک آدم چاق می افته می رن منبر و در مذمت چاقی داد سخن سر می دن و پز تناسب اندامشونو می دن!
چی می شد ما هم از این نعمت برخوردار بودیم؟

سلام
الان این چی بید! حسادت ؟ حسرت؟ یا چی؟

kamangir سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 10:24 http://ranandegan.blogsky.com

سلام
با برادرم فاطمی موافقم ، اما در بعضی موارد که چاقی و یا لاغری بیماری محسوب میشوند نیاز به درمان دارد

سلام
چی بگم والا

سهیل سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 10:23 http://hamsadehha.blogsky.com

سلام و وقت بخیر
من که الحمدالله با توجه به شرایطی که دارم هر وقت صحبت از چاقی می شود با خیال راحت می روم سراغ مطالب و موضوعات دیگه . و از خداوندگار میخواهم که این شرایط را همچنان برایم نگه دارد .
البته خب خودم هم یک مسائلی را رعایت میکنم از فست فودها خیلی کم میخورم . خوب میخوابم . . . باز هم خوب می خوابم . . . باز هم خوب میخوابم . . . اصلا و ذاتا این خواب خیلی چیز خوبی بیده . و بعدش هم ورزش میکنم . همچنان به ورزش ادامه میدهم و حداقل در هفته دو روز شدید می ورزم . تا جایی هم که فرصت دست بدهد پیاده روی می کنم

سلام
عاقبتتون بخیر و شادی
بارک الله به شما همشهری... پس شد فست فود نه و خواب و خواب و خواب آری و البته ورزش هم بد نیست

علی امین زاده سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 10:02 http://www.pocket-encyclopedia.com

من الان جوانهای 20-25 ساله را می بینم که از رژیم گرفتن صحبت می کنند.
این برای من بسیار نگران کننده است. اگر از این سن رژیم گرفتن را شروع کنند، فردا پس فردا که ازدواج کنند، بچه هایشان که قرار است مواد غذایی را از بدن مادر بگیرد چه موجودی از آب در می آید.

نگران این هستم که یکی دو نسل بعدی ما نسلی ضعیف و شکننده از نظر جسمی باشد. این ناتوانی جسمی قطعاً توانایی فکری را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

متاسفانه واقعیتی را هم که امروز دارم به چشم می بینم افت میانگین قد و توانایی جسمی افراد است که به نظر من تنها دلیلش رژیم های بی دلیل و تغذیه ی نادرست است.

درست می فرمایید ولی نگران نباشید تا دو نسل دیگر (50 سال بعدی) من و شما نیستیم تا ببینیم و حرص بخوریم از این رفتار اشتباه و تغذیه نادرست و ...

عبدالحسین فاطمی سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 09:48

سلام
به نظرم بدن را باید به حال خودش گذاشت
اونی که چاق بید از روز ازل چاق بید و اونی که لاغر بید از روز ازل لاغر بید
اونی که چاقه تا ابد چاق خواهد بید .و ایضا اونی که لاغر بید تا بد لاغر خواهد بید ولی با این رژیم های غذایی به صورت مقطعی ممکنه کسی کمی لاغرتر یا کمی چاق تر خواهد بید

سلام
عکس های ارجمند بابا تا 30-40 سالگی ترکه ای با دماغ کشیده است و از آن به بعد ماشاءالله گوشت آوردند و شدند عضلانی با دماغی مردانه!
کودکانی از فامیل از جمله همطاف در کودکی چاق! بوده بیدند و الحمدالله پس از دورانی الان از آن گردی خبری نیست
گویا این قانون ازلی همگانی نبید ها

باران سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 09:46

سلام همطاف جان
پس حسابی محوملت گشتی ! درست مثل من که دیروز جاتون خالی رفتم حرم ومحو زائرانی بودم که هرکدام لهجه وپوشش و رفتارواندام و ملیت خاصی داشتن والبته وجه اشتراکشان درعشقشون به امام رئوف وباز من به فکرتفاوت غربت ایشان بودم با غربت خویش...

ممنون ازمطالب خوب واموزنده ایی که به اشتراک گذاشتی

سلام گرامی باران بانو (خداییش شکلک بوسه اینجا یه جوریه)
زیارتا قبول
گفتین زائر منم یاد لباس ها و پوشش های زنان پاکستانی و عرب زبان افتادم و البته اندام و رفتارشان
ممنون از حسن نظر شما

دادو سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 09:30 http://www.dado23.blogsky.com

سلام
اضافه وزن و چاقی این روزها از بحث کچلی و ریزش مو پیش افتاده است ...
در مورد فرمولی که خیلی در ذهن ملت جا افتاده است باید اضافه کنم که اگر وزن فرد طبق فرمول فوق بایستی 70 می آمد و حالا 85 است ، 15 کیلو اختلاف نشانه ی اضافه وزن است و این چاقی محسوب نمی شود و مرز چاقی برای این فرد از 90 شروع می شود ... محدوده اضافه وزن یا کمبود وزن با توجه به شرایط کم و زیاد می شود و با ورزش و رژیم های سبک غذایی و خواب و استراحت خوب قابل کنترل تر می باشد ولی در مورد چاقی باید رژیم های خاص و احتمالا دست به چاقو شدن پزشک و موارد دیگر نیاز باشد !!

و بسی جای شکر هست که من 15.5 کیلو اضافه دارم و چاق محسوب نمی شوم !!

سلام
گویا ریزش مو و رژیم لاغری ارتباط تنگاتنگی باهم داشته بیدند
و
از ترازوی دادویی الان چه خبر؟

یادخاطرات سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 09:28

سلام

افراد چاقی که رژیم میگیرند انتظار دارند بعد از یک هفته لاغر شوند

اما رژیم غذایی بایدادامه دار باشد وشکسته نشود.

چاقی ژنتیکی چاقی است که درمانش بسیار مشکل است چون این افراد فرزندانشان هم بیشتر شبیه خودشان میشوند.

در مورد خانمها هم بعضی تپل هستند .

اما امروزه جوانها این شعار شان هست

....بکش و خوشگلم کن.....دوست دارند ریباوخوش اندام باشند.

متاسفانه امروزه در ازدواج ها اول به تیپ افراد توجه می شود

بعد به خصلتهای دیگرشان.

بعضی هم چربیهای بدن خود را بدست جراح می سپارند

واقعا وحشتناک است....

سلام
بلی بلی استمرار در کار نتیجه بخش است
و گویا براساس مطالعات جدید! مشخص شده که در 40 تا 70 درصد از موارد چاقی، وراثت دخیل است.البته شخصا به وراثت اعتقاد راسخ دارم ها منتهی برای چاقی ژنیتیکی و وراثتی... به گمان من این درصد یخده زیاد است شاید 10درصد عامل ژن تاثیرگذار باشد
و
اما مبحث شیرین ازدواج امروزه اول به جیب افراد
بعد تیپ بعـــد خانواده بعـــــــد خصلت های شخصی توجه می شود ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد