همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

خلافت غالب، امامت مظلوم

از عمر وبلاگ همساده ها بیشتر از 9 ماه می گذرد، طی این مدت، جناب بهنام طبیبیان از وبلاگ مدارا با ارسال 5 مطلب، ارتباطی نزدیک و صمیمانه با وبلاگ همساده ها داشته اند. ضمن تشکر فراوان از این دوست عزیز، از شما دعوت می کنیم خواننده ی پنجمین نوشته ی ایشان تحت عنوان"خلافت غالب، امامت مظلوم" باشید.


شکل گیری شورای سقیفه و روی کار آمدن خلیفه مسلمانان، بر خلاف آخرین اراده آخرین پیامبر سرآغاز جدایی دو جریان مهم در میان امت پیامبر شد. جریان غالب که با به دست گرفتن کامل قدرت سیاسی با وضع و تدوین تئوری خلافت سعی در تشکیل خلافت اسلامی بر اساس آداب و روش عرفی روزگار داشت و جریان مغلوب که با تاسیس و ترویج نظریه امامت و بر مبنای آرای کتاب خدا، آن را تداوم نبوت دانسته و خود را شیعه(پیرو) علی نامیده و خواستار پیگیری سیره پیامبر در ادامه مسیر جامعه مسلمانان بود. جریان شیعه که در صدر اسلام مدت محدودی قدرت سیاسی را هم در دست داشت، با شهادت امام اول شیعه و کناره گیری امام مجتبی برای همیشه در موضع مخالفت با حاکمان غاصب قرار گرفت.



بررسی یک واقعه بزرگ در فهم این مخالفت و شیوه ابراز آن نقشی بسیار مهم دارد و آن علت گرامی داشت تاریخی مذهبی و سیاسی واقعه خونبار و نهضت جاویدان حسینی است.
شهادت سومین امام شیعیان حسین ابن علی(ع)در نیمه دوم قرن اول هجری به خشن ترین و غیر انسانی ترین وجه به نحوی که قبل از اسلام و در عصر جاهلیت نیز سابقه نداشت و با وجودی که هنوز اصحاب و یاران آخرین پیامبر زنده و حاضر بودند و سخنان و سفارش هایی که او در باره رعایت حرمت فرزندان فاطمه(ع) فرموده بود را به خاطر داشتند باعث شد تا شیعه از یک جریان مغلوب به جریان مظلوم تبدیل شود و از آن پس حفظ یاد این فاجعه غمبار در ذهنیت تاریخی شیعه ضرورت یابد. 
بوده اند کشتارها و فجایعی که در تاریخ بشر اتفاق افتاده و همواره یاد بود قربانیان آن گرامی داشته شده است. اما عاشورای حسینی ریشه های عمیق مذهبی و افق های آرمانی بلندی دارد که توانسته است به عنوان حافظه ماندگار شیعی هر ساله پاس داشته شود. تاکید امامان شیعه و اصحاب و دوستداران خاندان وحی بر ترویج و پاسداشت فداکاری و ایثار سالار شهیدان که در مواردی مانند یک دستور واجب شرعی هم نمود می یافت سبب شد تا ابعادی بسیار فراتر از یک مراسم صرف مذهبی بیابد. بنابراین در طی قرون متمادی ایین عزاداری امام شیعیان به معضلی بزرگ برای حکومتهای مخالف تبدیل شد. ممنوعیت عزاداری عاشورا در اعصار مختلف، مجازات شدید و بی رحمانه عزاداران و زائران حرم حسینی در کنار تخریب قبور و بارگاه مطهر شهدای کربلا همگی حکایت از یک نبرد واقعی بین دو اندیشه متضاد دارد. نبردی که هیچگاه تعطیل نشده و تمام حوزه های عقلی، فکری،  فلسفی و عرفانی را شامل می شود و بسته به شرایط روزگار خود را نمایان می کند. 
گذشت روزگاران و افزایش معتقدین به مرام و مسلک شیعی، که به تدریج قدرت سیاسی را هم در دوره های مختلف در دست گرفتند، باعث شد تا تحریفاتی، هم در صورت و هم در سیرت قیام حسینی انجام شود که با اهداف اولیه و حتی شکل گیری واقعه مغایر باشد. 
فضیلت های فراوان منقول از امامان و پیشوایان شیعی در باره سیدالشهدا ع باعث شد که عده ای برای کسب مواهب مادی و حتی معنوی، دادن نسبت های نادرست و خلاف واقع را مجاز دانسته و ان را گامی در جهت ترویج شعائر حسینی بدانند. اسطوره سازی و اغراق و افسانه پردازی در باره قیام سالار شهیدان ان گونه که با فرهنگ مردم مشرق زمین سازگار است، یکی از این موارد تحریف است.
- تهی کردن نهضت از مفاهیم بلند الهی و تقلیل آن به بابی برای بهشت و گریه و ناله صرف بدون آگاهی از اهداف متعالی آن
- ترجیح مناسک عزای حسینی و تبدیل آن به یک آیین تنها بدون آنکه محتوایی برای آن قائل باشند
- و سرانجام بهره برداری نادرست و سوءاستفاده از جهل عوام توسط عده ای مغرض و سودجو،  نگرانی هایی را موجب می شوند.
با این همه گذشت قرنها از قیام بی نظیر امام آزادگان و با وجود همه مخاطرات هم چنان چراغ هدایت حسینی، روشنی بخش وجدان های آگاه و نجات بخش دلها و جانهای خسته است و هر آن جلوه ای بدیع از این حماسه ماندگار پدیدار می شود.

نظرات 10 + ارسال نظر
سارای قصه جمعه 1 آبان 1394 ساعت 09:03 http://ghese83.blogsky.com

سلام..
و بعد هم عذر تقصیر بابت غیبت های متمادی و گه گاه هم میهمان خاموش همساده ها بودن..

سلامت و برقرار باشید..

یادخاطرات پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 22:58

سلام

افسوس به مردمی که به لبخند تو می گریند
افسوس به مردمی که تورا به فرو دست ها برده اند
افسوس به مردمی که تورا در قفس حبس کرده اند
افسوس به مردمی که قرآن را زیر پا برده اند و به لب های قاری تو می گریند
افسوس به مردمی که تورا رها کرده اند آن گاه که به نماز ایستاده ای
افسوس به مردمی که تورا ده روز به قتلگاه برده اند آنگاه که در اوج پروازی
افسوس به کبک های که سر به زیر برف برده اند
افسوس به مردمی که تورا بت کرده اند
افسوس به مردمی که سر بریده تورا بر نیزه می بیند اما صدایت را نمی شنوند
افسوس به مردمی که خون هم می خورند و به خون خواهی تو فریاد می کشند
افسوس بهمردمی که یزید پرورند و به لعن یزید زبان گشوده اند
افسوس به مردمی که در این ماتم مانده و به ندای تو لبیک نگفته اند
افسوس به مردمی که مرده اند و به سان کوفیان تورا به گریه نظاره می کنند
افسوس که ماه پشت ابر مانده و به بیراه رفته اند.

علی امین زاده پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 18:02 http://www.pocket-encyclopedia.com

خواندم. نظر خاصی ندارم.

راستی اگر فرصت داشتید:

درک احساس جنگ
http://www.pocket-encyclopedia.com/?p=1505
ready up و منتظر حضور سبزتان

ناهید پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 14:09

ندیدم سری به سرداری مگر بسیار سرها زیر پای او.

خود ستایان تکیه بر اریکه ها زدند.

کتاب خدا را چنان می خوانند که سود ایشان است.

آنان که طیلسان زهد پوشیده اند، تک پیرهنان را پیرهن بر تن می درند.

آنان که دستار بر سر می نهند سر از گردن خدا ترسان می اندازند

و آنان که آب بر مردمان می بندند ، مردمان را آب از لبه تیغ می دهند.

این نیست آنچه ما می گفتیم.

اینان سپاه آز می آرایند و دیوار غرور می افرازند و کوشک های خود پرستی می سازند

و انبانشان را از انباشتن پایانی نیست.

(قسمتی از دیالوگ فیلم روز واقعه نوشته بهرام بیضایی)

سلام و تشکر از جناب طبیبیان به خاطر حضورشان درجمع صمیمی همساده ها و همچنین نوشته ی خوبشان

مریم پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 13:21

جناب دادو اگه یک نفر به شما بگه به سیب سرخ فکر نکنید اولین چیزی که بهش فکر می کنید چیه؟ کاملا درسته! به سیب سرخ فکر می کنید
بعد از خوندن کامنت شما، ذهنم حسابی درگیر شده که شما تو قسمت اول کامنت تون چی نوشته بودید و چرا سانسورش کردید؟
به هر حال شما باید جهت رفع کهیر بنده، قسمت اول کامنتتونو بدون سانسور اینجا بنویسید( حالا خوبه کامنت مجانیه، لابد اگه پولی بود کامنتهاتونو به صورت علائم اختصاری می نوشتید)

دادو پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 12:05 http://www.dado23.blogsky.com

با سلام
با اجازه مریم بانو باز قسمت اول کامنت را سانسور کردم ، اجرم با صاحب این روزها ...

- گفته اند ( این روایت از لقمان حکیم هست تا از زبان پیامبر و ائمه با تغییراتی !! ) هر کس دو روزش یکشان باشد مغبون است و اگر امروزش از دیروزش عقب باشد ملعون است ... البته جایی خواندم فردایش از امروزش !! شاید از نظر منطقی آوردن آینده برای مقایسه با امروز نامعقول باشد ولی می توان خیلی چیزها را راحتتر حدس زد !! شاید برای همین است ما کسانی را که اختلاف افکندند در امر دین و باعث شدند تا این اختلافات بستر مناسبی برای رشد یافته و تا امروز ادامه یابد را مستحق نفرین و لعن می دانیم ... و کسانیکه با تبلیغ کنار گذاشتن این اختلافات در صدد قطع ارتباط با ریشه ی دینی هستند را ملعونتر می شماریم ...

- ما دو نوع تفکر داریم ( البته در تقسیم بندی دادویی !!) که یکی از آنها تفکر تا فهم است و یکی دیگر تفکر بعد از فهم و بنابه همین فرضیه تفکری که عبادت است و آنچنان و آنچنان تفکر بعد از فهم است ... اصولا تحرکاتی متفکرانه ای که تا فهم صورت می گیرد خالی از اشتباه نیستند !! مانند رشد کودک و گذر از مراحل نوزادی ( معاف از فهم ) خردسالی ( فهم شیرین ) نوجوانی ( فهم عجولانه ) جوانی ( فهم احساسی ) تا ... جایی که باید باید فرد به مرحله ای برسد که بتواند به تفکر بعد از فهم برسد ... در مورد دین و شناخت و روشنگری دینی همه انسان ها را می توان توی این سیستم جا داد ، اینجا سواد و منزلت اجتماعی نقشی ندارد بلکه آگاهی فرد او را در زمره خردسالان قرار می دهد یا نوجوان و جوان و اگر توفیقی باشد در زمره " تفقه در دین " !! ما دکترهای زیادی داریم که در مسایل دینی خردسال هستند ، و کم سواد و بیسوادهایی که به مرحله ی تفکر بعد از فهم رسیده اند !!

- در مورد مراسمات محرم و جریانات جاری در هر شهر و روستا که برخی گاه مقابل هم قرار می گیرند !! یک نکته بیشتر به نظرم نمی رسد و آن اینکه حرکت هایی هستند در راستای رسیدن به فهم و برای همین خالی از اشتباه نخواهند بود ولی بهرحال بهتر از قرار گرفتن در وضعیت غبن هستند که با فراموشی دیروز ، امروز را هم در بیخبری بسر ببرند و بهتر از کسانی که با ظاهر آزاداندیشی و روشنفکر مآبانه و با رد همه چیز در کنار رد اشتباهات در رده وضعیت ملعون قرار می گیرند ...

در کنار این داد و قال های رایج و روزافزون ، عده ای که از فهم رد شده اند ( مثبت یا منفی !! ) مترصد و در حال تماشا هستند ... مثبت اندیشان راههایی را پیدا می کنند برای زدودن اشتباهات و تذکرات مفید ، و دین ستیزان در افزودن و پررنگ کردن اشتباهات تلاش می کنند ...

ممنون از مطلب دینی و مناسب روزتان

sara پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 11:39

سلام...

جناب طبیبیان... ممنون از هم راهیتون با همساده ها ...

همطاف یلنیز پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 10:39 http://fazeinali.blogfa.com

سلام سلام
عامه‏ مردم دو نقطه ضعف در موضوع عزاداری امام‏ حسین علیه السلام دارند، یکی از آنها این است که معمولا مؤسس یا صاحبان‏ مجلس، چه آنهایی که در مساجد و چه آنهایی که منزلشان مجلسی بر پا می‏ کنند، در حدودی که من تجربه دارم (استثناء ندارد) آن چیزی را که‏ می‏ خواهند ازدحام جمعیت است! اگر جمعیت ازدحام کند راضی هستند اگر ازدحام نکند راضی نیستند! این نقطه ضعف است. این جلسات برای این‏ نیست که جمعیت ازدحام کند. مگر ما می‏ خواهیم سان ببینیم، مگر ما می‏ خواهیم رژه برویم؟! هدف، آشنا شدن با حقایق است، مبارزه کردن با تحریفات است. این یک نقطه ضعف است .
نقطه ضعف دومی که در مجالس عزاداری هست و بیشتر از ناحیه عوام‏ الناس‏ است و خوشبختانه کمتر شده است ، مسئله " شور و واویلا " بپا شدن است.‏ من نمی‏ گویم‏ مجلس از جا کنده نشود، من می‏ گویم این نباید هدف باشد . اگر در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات، بدون آنکه روضه دروغی خوانده شود، بدون‏ آنکه جعلی شود، بدون آنکه تحریفی شود، بدون آنکه برای امام ‏حسین علیه السلام اصحابی بسازند که در تاریخ نیست و خود امام‏ حسین علیه السلام آنها را نمی‏ شناسد چون وجود نداشته‏ اند، بدون اینکه برای امام‏ حسین علیه السلام دشمنانی ذکر شود که اصلا چنین کسانی وجود نداشته‏ اند ، اگر اشکی از روی‏ صداقت و حقیقت ریخت، شور و واویلا هم بپا شد ، مجلس هم کربلا شد ، بسیار خوب است. ولی وقتی که حقیقت و صداقت نبود، آیا باید با امام‏ حسین علیه السلام دشمنی کنیم، دروغ ببندیم، دروغ بگوییم؟!این ، نقطه ضعف مردم عوام است.
کتاب حماسه حسینی – شهید مطهری
.

مریم پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 10:35

سلام جناب طبیبیان
- ممنون برای اینکه مروری داشتید بر وقایع بعد از رحلت پیامبر(ص) و آنچه باعث شکل گیری قیام عاشورا و جریانات بعد از ان شد.
- چند روز پیش مقاله ای خوندم ازحجه الاسلام عبدالرحیم اباذری که تحلیل جامع و کاملی داشتند از واقعه ی عاشورا . آقای اباذری در باره ی دلیل بیعت نکردن امام حسین و قیام ایشان نوشته بود:
(در زمان معاویه و بعد پسرش یزید، «امامت و رهبری» به صورت آشکار به «سلطنت و پادشاهی» تبدیل شد و رابطه « امام و امتی » جای خود را به پدیده « شاه و رعیتی » جایگزین داد؛ آنگاه فساد و تباهى و فاصله طبقاتی در سرزمین هاى اسلامى به اوج رسید.
در این هنگام ، امام حسین علیه السلام چون اوضاع سیاسى و اجتماعى اسلام و مسلمین را این گونه آشفته و مضطرب دید ، قیام بر ضد حکومت شیطانى را آغاز کرد)
- شیعیان هر ساله عزاداری عاشورا را تکرار می کنند تا علاوه بر یادآوری ظلمی که بر خاندان پیامبر(ص) رفت از این واقعه درس بگیرند، اما متاسفانه بعضیها (شاید به عمد) اصرار دارند شیعیان رو در گذشته نگه دارند بدون اینکه یادآوری کنند ظلم ظالم و ستم به مظلوم همیشه پابرجاست و عاشورا نباید محدود به زمان و مکان خاصی باشه.
شهید مطهری در یکی از سخنرانیهاش می گه:
شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس...

شنگین کلک پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 09:02

از هنگامی که به جای شیعه علی (ع) بودن و از هنگامی که به‌جای شیعه حسین (ع) بودن و شیعه زینب (س) بودن، یعنی «پیرو شهیدان بودن»، «زنان و مردان ما» عزادار شهیدان شده‌اند و بس، در عزای همیشگی مانده‌ایم!
(دکتر علی شریعتی)
سلام و سپاس از جناب طبیبیان برای یاری همساده ها جهت ارائه مطالب ارزشمند . البته همواره رفتارهایی درخصوص تحریف اهداف برگزاری مراسم سوگواری شهدای کربلا ازجانب مخالفان و با اهداف وسیاستهای مختلفی صورت گرفته است اما دراین خصوص ناآگاهی عوام ودامن زدن به این قبیل جریان ها توسط حتی بعضی از مداحان و سخنوران در جامعه شیعی نیز قابل توجه است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد