همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی
همساده ها

همساده ها

وبلاگ گروهی

چرا همساده ها؟

بسم الله الرحمن الرحیم

بر درخت زنده ، بی برگی چه غم؟          وای بر احوال برگ بی درخت

از سال 1997 وقتی که برای اولین بار اصطلاح وبلاگ بکار برده شد و سپس از مشتقاتش بلاگ و بلاگر و وبلاگ نویس بوجود آمد. وبلاگ نویسان هم پا برعرصه ی وجود گذاشتند و وبلاگها جایی شد برای نوشتن عموم مردم، از روزمرگی ها و خاطرات و هر انچه که دوست داشتند....این موج جهانی بوجود آمده، به سرعت به ایران هم رسید بطوریکه در سالهای 2001 تا 2004 سرویسهای وبلاگ نویسی فارسی نیز پی در پی شروع بکار کردند و به این ترتیب اولین وبلاگهای فارسی نویس بوجود آمدند. این پدیده در ایران با وجود پایین بودن سرعت اینترنت، به زودی گسترش پیدا کرد تا جاییکه یک روزی توی فضای مجازی و در دنیای وبلاگستان جای سوزن انداختن نبود و ایران و ایرانی ها در دنیا برای دوره ای، رکورددار بیشترین کاربران اینترنت و وبلاگ نویسی شدند. شاید ما همگی خاطرات خوشی از صدای مودم های دایال آپ داشته باشیم. اما احتمالا همه ی ما، امروز با افزایش سرعت اینترنت ازحوصله ای که آنزمان به خرج می دادیم و از هزینه هایی که متحمل می شدیم تا وارد این دنیا شویم حیرت زده می شویم. اما امروز وسایل و امکاناتی در اختیار ماست که اتصال به دنیای مجازی را به آسودگی و سهولت و در همه جا ممکن می کند. گوشی های همراه با اپراتورهای نسل اول و دوم و سوم و چهارم به سرعت و پی در پی از راه رسیدند و این امکان را برای همه ی کاربران خود فراهم کردند تا از طریق وایبر و واتس اپ و لاین و فیسبوک و اینستاگرام و... به همه جای عالم وصل شوند و حلقه های دوستانه ی بسیاری درست کنند و با هم با کمترین هزینه و به سرعتی باورنکردنی در ارتباط باشند. اگر اخبار و اطلاعات در زمان اجداد ما به وسیله ی پیک ها و کبوتران نامه بر و چاپارها جا به جا می شد و فقط بدست امرا و پادشاهان می رسید، اکنون همه می توانستند و می توانند با در اختیار داشتن یک گوشی از همه ی اخبار باخبر شوند.


بله کامپیوترها و لپ تاپ ها و تبلت ها و گوشی ها، همگی پنجره های گشوده ای هستند رو به جهان پیرامون ما، که هر گونه خواستیم بتوانیم به آن نگاه کنیم و به چشم انداز دلخواه خود خیره شویم. برای من دنیای فانتزی از درون قاب گوشی ها جذابیتی ندارد و کامپیوتر و وبلاگ نویسی، مثل رفتن به سالن تئاتر و سینماست. مثل خواندن روزنامه و ورق زدن یک مجله است. مثل دیدن عکس های قدیمی از آلبومی سیمی شده است، در حالی که همه ی اینها را می توان به صورت دیجیتالی و از طریق دنیای مجازی دید و خواند و دنبال کرد و اصلا خود اینجا هم مجازی است.


اما امیدوارم با دوستانم توی اینجا ، و از درون این دنیای مجازی، نقبی بزنیم به دنیای حقیقی و ارتباط محکمتری برقرار کنیم و دوستی های مجازی را رنگ و بوی صمیمانه تری بدهیم، آنقدر صمیمی که، همساده ها در محلات قدیمی را تداعی کند.

پ ن

اگر حال و حوصله و وقت داشتید اینجاها را هم بخونید هر چند روز وبلاگستان فارسی شانزدهم شهریور بوده اما نوشته ها بی مناسبت با مطلب فعلی نیست:

شروع سال چهاردهم وبلاگ‌نویسی
آیا دوران طلایی وبلاگستان فارسی به پایان رسیده است؟ - امین ثابتی
باید حتماً یک وبلاگ داشته باشید - صادق جم
روز وبلاگستان فارسی -پژمان دشتی‌نژاد
چرا باید امروز نیز وبلاگ بنویسیم؟ - علیرضا شیرازی
به بهانه روز وبلاگستان فارسی - مسعود فاطمی
روز وبلاگستان فارسی: روز عاملیت در وب - آرش کمانگیر
روز وبلاگستان فارسی - داود مظفری

نظرات 8 + ارسال نظر
سهیل دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 14:41 http://sobhebahary.blogfa.com/

سلام ووقت بخیر
آی اقا گفتید . . .آی اقا گفتید . . . از وبلاگنویسی با دیال آپ ، شما تصور کن الان که مثلا سرعت اینترنت بالارفته اینقده بهش گیر میدهند که سرعت حلزونی هستش اونوقت اون زمان وبلاگنویس های بیچاره چه پشت کاری داشتند که با سرعت آن زمان اینترنت کار میکردند و تازه در دوره ای هم رکورددار وبلاگنویسی جهان شده بودند. اون زمان هر نوع وبلاگی که میخواستید می تونستید پیدا کنید چقده هم وبلاگ ریخته بود توی دست و پای آدم . چقده وبلاگنویسی و وبلاگ خوانی و کامنت گذاشتن لذت داشت .
و با همه این وسایل ارتباطی جدیدی که الان مد شده مثل همان لاین و وایبر و . . . که شما نام برده اید هیچ کدام برای من وبلاگ و وبلاگنویسی نمیشه . در وبلاگها نویسنده بغییر از مطالبی که از جای دیگر منتقل به وبلاگش میکند گاهی هم نوشته ها و تفکرات و برداشتهای خودش را می نویسد. من همین را دوست دارم اینکه فرد ذهنش فعال باشد و بنویسید . من این نوشتنه را دوست دارم .

محمد مهدی دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 07:19 http://1sobhe14.persianblog.ir

سلام به رفیق و شریک و همساده های عزیز
خیلی جالب بود و عدد و ارقام برام تازگی داشت و از یاداوری و خواندن سیر تحول دنیای مجازی لذت بردم!. اما
اما نکته جالب برایم رو به جلو و فراگیر شدن اینترنت و ارتباط جمعی و شکست مخالفان استفاده از اینترنت می باشد. عجیب است هنوز با توجه به این روال و مسیر پر شتاب دم از فیلتر و تحریم و مجازات می زنند!!

علایی یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 20:14

سلام

معلومه برای این پست زحمت کشیدید و تحقیق زیادی انجام دادید. ممنون

سلام
راستش زحمت زیادی براش نکشیدم و اتفاقا خیلی هم عجله ای نوشتم و مطلبی رو که برای اینجا تدارک دیده بودم رو گذاشتم وبلاگ خودم. این لینکهایی که انتهای مطلب دیدید رو بعد از نوشتن و ارسال پست پیدا کردم و گذاشتم

sara یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 19:35 http://1darbedar.blogfa.com

سلام...

مطلب بسیار جالبی بود ...ممنون جناب ستاریان ...

البته اینطور که شنیدم....وبلاگ نویسی در اون ابتدا ... به سادگی حالا نبوده ...

سلام
نظر لطف شماست و خیلی ممنونم
البته روزهای سختی پشت سر گذاشته شده

امیری یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 19:24 http://abamiri.blogfa.com

همساده هوووووو...
سلللللام..
خوبید ؟ ...
اجازه لینک دادید .. مام لینک کردیم ..

سلام همساده
قربانت شما خوبی ان شاءالله؟
آقا خیلی لطف کردید و خیلی هم ممنونم

بزرگ یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 18:31

سلام همساده
بله این تکنولوژی چه کارها که نکرد وکلا جهره دنیا را در 30 سال اخیر به شدت دگرگون کرده است.من هنوز یادم است که در دوران ابتدایی آنجنان خبری از آپارتمان نبود و عصر ها همسایه ها بیرون در خانه ها می نشستند و با هم اختلاط می کردند و بچه ها هم با یکدیگر بازی می کردند.اما با ورود مدرنیزه شدن کم کم زندگی راحت تر شد اما ارتباطات کمتر و کمتر شد.دیگر تقریبا غیر ممکن است که همسایه ها(به جز در روستا ها)از حال هم خبر داشته باشند.این است که ضرورت وجود(همساده ها) در دنیای اینترنت کاملا مشهود بود

سلام داداش
خدایی دوره ای که گذشت دوره ی خیلی خوبی بود. دوره ای با صفا و گرم و خودمونی
ممنونم از اینکه هستید و دور همیم

مریم یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 15:21

یادم رفت بگم ط.ن.ب
آقای ستاریان داستان پیک نیک رفتن لاک پشتها رو قبلا خونده بودم ولی شما در بهترین زمانی که ممکن بود از این داستان استفاده کردید .
وقتی خوندمش خیلی خیلی لذت بردم

مبارکتون باشه
من درست لحظه ای قبل از نوشتن جواب کامنتها خوندمش و همین احساس شما رو پیدا کردم همین داستان باعث شد که پست مصوبه رو نوشتم و از اون پست عبور کردیم

مریم یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 15:18

سلام سلام صد تا سلام
ممنون که از تاریخچه ی وبلاگ نویسی در جهان و ایران گفتید ، من خیلی دوست داشتم بدونم وبلاگ نویسی در ایران از چه سالی شروع شده و بیشتر از این دلم می خواد بدونم اولین وبلاگنویس ایرانی کی بوده و اولین پستش چی بوده
خوشحالم که در زمان رکورد وبلاگنویسی شما عینهو ای کیوسان کله ی مبارکتون تق و تق صدا کرد و تنوعی در دنیای مجازی به وجود آوردید .
فقط خدا کنه جناب شنگ و آقا سهیل و همطاف جان دست از غر غر کردن بردارند (همطاف جان شما دیگه چرا ؟ شما که خوب بلدید وبلاگتونو هر روز هر روز آپ کنید ! )
جناب شنگ یادتون رفته من چه راهکاری برای شما ارائه کردم ؟ شما تا وقتی اون منبع و مخزن بزرگ رو دارید نباید بابت آپ کردن نگران باشید !
وعده ی دیدار همساده ها در خونه باغ جناب ستاریان به صرف چایی آتیشی و کباب بره و کبک و تیهو و ...فقط خدا کنه صاحبخونه ازتون بیگاری نکشه !

سلام
تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به 16 شهریور 1380 باز می گردد.روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر روی صفحه اینترنت قرار داد.مقاله درخشان با معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود.
http://fardinsahraie.blogfa.com/post-439.aspx
آدرس وبلاگش (سلمان جریری ) رو پیدا کردم که توی اینجاست:
http://www.globalpersian.com/salman/weblog.html

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد